Точка зору

Чи є перспективи експорту картоплі з України?

Ігор Чечітко
Директор компанії HZPC Ukraine

Це питання особливо актуальне в контексті минулорічного неврожаю картоплі в ЄС.

Якщо говорити загалом – ТАК. Перспективи є, оскільки протягом останніх років урядовими інституціями та Українською Асоціацією виробників картоплі проведено значну роботу щодо гармонізації законодавства та санітарних норм України з тими, що діють в ЄС. Однак треба тверезо дивитися на ситуацію.

Українська картопля буде змушена конкурувати на ринку ЄС. Іншими словами, щонайменше, вона повинна мати не гіршу якість, не вищу ціну, ніж європейська, узгоджену упаковку тощо. Тобто український виробник картоплі має докласти неабияких зусиль для того, щоби його картопля відповідала очікуванням європейського покупця. Чи буде це цікаво нашому фермеру і чи захоче він це робити – питання відкрите.

Скажімо, є такий істотний момент: у структурі собівартості вирощування картоплі вартість мінеральних добрив та вартість ЗЗР посідають друге та третє місця відповідно, після вартості насіннєвого матеріалу. Суттєве подорожчання добрив зумовило зростання собівартості виробництва картоплі. Значна частина фермерів зменшили обсяги внесення добрив під картоплю, що часто негативно позначалося на якості бульб врожаю сезону 2022 року.

На мою думку, для сталого експорту до країн ЄС, має скластися пул українських виробників картоплі, які матимуть волю вирощувати картоплю високої якості та відповідно її доробляти (мити, пакувати тощо). Це мають бути виробники, які матимуть необхідні сертифікати, зокрема, той же Global G.A.P.

Також українська картопля потребує певної маркетингової підтримки в країнах ЄС. Адже це продукт, який тамтешнім покупцям практично не відомий. Згадайте, скажімо, виставку Fruit Logistica, що проходить кожного року в Берліні. Які зусилля і кошти витрачають експортери з країн Близького Сходу для просування на ній своїх товарів! Тому стійкий і системний експорт нашої картоплі до ЄС – це питання навіть не кількох років. Але, звісно, подібні умови, які на ринку ЄС склалися минулого року, ми повинні використовувати. На найближчу перспективу це дасть більш реальні результати.