Брюссельська капуста –– цікава ніша
Ми вирощуємо брюссельську капусту на продаж понад 10 років. Щороку ціна на цей товар зростає. Торік на 1 грудня оптова ціна брюссельської капусти була 60 гривень за кіло. Продукцію продаємо в мережі продуктових супермаркетів Києва. Щотижня вони беруть дві-три тонни цього товару.
Наше господарство розміщене в селі Копачів Обухівського району на Київщині. Вирощуємо зернові культури (озиму пшеницю та сою) на площі 165 га, а також овочі на площі 15 га.
Брюссельська капуста найкраще росте за відносно невисокої температури й вологості повітря, в умовах довгої теплої осені, тому що має великий період вегетації та відрізняється повільним ростом і розвитком. У наших широтах культура почувається доволі непогано. Щоправда, у минулому сезоні рослини в рості дещо відставали порівняно з іншими роками. Можливо, це було пов’язано зі спекою влітку.
У пошуках урожайного та зручного в агротехніці гібрида ми перепробували кілька варіантів від світових виробників. Зараз вирощуємо лише пізньостиглий гібрид Діабло F1 від Bejo. Він формує щільні та вирівняні головочки. Гібрид морозостійкий, витримує зниження температури на поверхні ґрунту до мінус 10 °С. Урожай формує гарний.
Збираємо врожай в кілька етапів. Спочатку зриваємо головочки в нижній частині стебла, потім обриваємо всі листки, щоб вони не заважали зривати головочки в середній та верхній частині стебла. Якщо у грудні та січні немає сильних морозів, то головочки брюссельської капусти за три або чотири прийоми збираємо до лютого.
Незібраний урожай в осінній та зимовий період знаходиться в полі. Важливо, щоб температура повітря не опустилася нижче мінус 15 °С, бо після такого морозу всередині головочки з’являється потемніння у діаметрі 2–3 мм, і продукція стає непридатною для реалізації.
Щоб головочки мали гарний товарний вигляд після розморожування, температура повітря в складі повинна бути не вищою 1–2 °С протягом 3 діб. Перед продажем головочки вкладаємо в панетки вагою 800 г.
Тару для овочів ми орендуємо. У цілому, витрати на поставку овочів до продуктових магазинів не перевищують 10% від виручки.
Для нас брюссельська капуста –– зручна культура, хоча її врожайність порівняно з іншими овочами невисока: на рівні 15 т/га.
Щодо конкурентів, то про них я ніколи не думав. Переді мною стоїть завдання досягти максимально якісного врожаю з оптимальними витратами. Здорова конкуренція іде тільки на благо: для покупця плюс у тому, щоб споживати більше якісної продукції, для виробника — стимул у досягненні кращих результатів.