За якою картоплею майбутнє ?
Картоплярство в Україні має розвиватися в напрямку вирощування великобульбових сортів, які призначені для переробки. Про це йшлося на Дні поля в Інституті картоплярства НААН України, який традиційно відбувся в середині липня. Пропонуємо ознайомитися з тезами доповідей вчених, фермерів та керівників профільних асоціацій.
За обсягами виробництва картоплі Україна посідає четверте місце після Китаю, Індії та Росії. За статистичними даними, в 2016 році картоплю вирощували в Україні на площі 1,311 млн га, з них промислово — на 21 тис. га. Середня врожайність у господарствах населення становила 16,5 т/га, у промислових виробників — 21,2 т/га.
Найвищу врожайність картоплі отримали промислові виробники Черкаської області (36,8 т/га), на другому місці — виробники з Чернігівщини (24,0 т/га), на півдні на зрошенні картопля дала 23,1 т/га. Загальні обсяги виробництва картоплі становлять 21 млн 750 тис. тонн.
Розподіл виробленої картоплі в країні такий: населення споживає 4,2 млн т, тобто 132 кг на людину. До 2014 року мешканці країни споживали 5 млн т. Щороку українці висаджують 5,44 млн т картоплі, 6 млн т згодовують тваринам, іще 6 млн т пропадає, решту — переробляють, експортують. Із цих 4,2 млн т, які споживає населення, всього 2,5 млн т продають. Решту для власних потреб сільське населення виробляє самостійно.
Уже другий рік поспіль Херсонщина забезпечує себе та інші південні області картоплею власного виробництва. Професійні виробники півдня засаджують близько 30% площ. Посівні площі під картоплею в Україні скорочуються стрімкими темпами, як і в усіх країнах Європи. У 2016-2017 роках промислові виробники скоротили площі під картоплею на 10–15%. У кожному регіоні залишаються великі господарства, які мають сучасне обладнання, картоплесховища та деякі отримують дотацію від держави. Через глобальне потепління ризиковано вирощувати картоплю в південних і центральних регіонах країни.
Ринок
На сьогодні картоплі продається 2,0–2,5 млн т, тобто 10% від вирощеної. Через окупацію Криму та втрату контролю над східними районами Донбасу ринок споживання картоплі зменшився на 800 тис. т. У цілому, країна втратила 3% виробництва картоплі, 16% споживання і 24% ринку. Це істотно впливає на ціну продукту, яка характеризується нестабільністю, варіюється по областях і сильно залежить від попиту та пропозиції.
Найбільше картоплі реалізують у Херсонській області — близько 80% ранньої продукції. Травневий урожай мешканці продають за найвищою ціною, другий (осінній) використовують для власних потреб.
У деяких регіонах через приморозки навесні та спеку влітку недобрали 10–20% урожаю.
Експортні та внутрішні ціни на 3–4 євроцента вищі, ніж торік. І це непогано для виробників.
Українські супермаркети змогли відновити обсяги реалізації продукції, незважаючи на втрату східних регіонів. Зараз вони продають близько 350 тис. т картоплі, що становить 14% від усієї реалізованої. У супермаркетів склалися добрі стосунки з постачальниками. Наразі половину обсягів картоплі постачають великі сільгоспвиробники за прямими контрактами. Відпрацьовані вимоги до якості продукції. Стандарт на картоплю для супермаркетів дуже подібний до ГОСТів радянських часів.
Щовесни Україна експортує близько 10 тис. т ранньої картоплі в Білорусь. Восени експортують картоплю до Грузії, Близького Сходу, Кавказу. В іноземних покупців є певні вимоги до якості картоплі. Вони хочуть, щоб бульба була біла, гладенька, без глибоких вічок, мита, упакована в мішки. До Росії та країн Європи зараз експорт закритий через карантинні обмеження.
У США, Азії, на Близькому Сході та Кавказі спостерігається гарний попит на велику картоплю. Сьогодні на європейських ринках великобульбові сорти витісняють середньобульбові. Якщо два роки тому стандарт на експорт ранньої картоплі був 40+, потім 45+, то зараз — тільки 50+. Біла картопля займає 70% ринку, рожева — 30%.
Переробка
Україна переробляє до 100 тис. т картоплі, тобто 0,5% від обсягу виробництва. Це зовсім мало, адже Україна є одним із найбільших виробників картоплі в Європі. Для порівняння, у Бельгії переробляється 87% від вирощеного — 4,4 млн т. Це на 0,2 млн т більше, ніж Україна споживає у свіжому вигляді.
В українських торговельних мережах цього року вдвічі зріс обсяг продажу мороженої картоплі фрі. Україна повторює світову тенденцію, зменшуючи споживання непереробленої картоплі та споживаючи більше напівфабрикатів. Майбутнє картопляної галузі — у вирощуванні великобульбових сортів для переробки, з гладенькою шкіркою, без глибоких вічок.
Людмила Капустіна
журнал “Плантатор”, вересень 2017 року
Усі авторські права на інформацію розміщену у журналі “Плантатор” та інтернет-сторінці журналу за адресою https://agrotimes.ua/journals належать виключно видавничому дому «АГП Медіа» та авторам публікацій, згідно Закону України “Про авторське право та суміжні права”.
Використання інформації дозволяється тільки після отримання письмової згоди від видавничого дому «АГП Медіа».