Агрономія

Система управління земельним банком

Система управління земельним банком

Застосування інформаційних систем забезпечує ефективне управління земельним банком і зменшення ризиків ведення бізнесу.

 

В останні роки в аграрному бізнесі України простежується тенденція до збільшення земельного банку агрохолдингів — у середньому на 10% щороку. Єдиним винятком є останній рік, в якому з об’єктивних економічних причин більшість компаній перейшли до консолідації й оптимізації своїх земель. У таких умовах дедалі більшого значення набуває питання підвищення ефективності та безпеки ведення агробізнесу.

 

Ураховуючи той факт, що основним активом у виробництві є саме земельний банк, побудова системи управління земельними активами є першим і одним з найважливіших кроків для виживання в умовах сучасних ринкових реалій. Мораторій на продаж земельних ділянок робить український сільгоспринок особливим з погляду створення системи управління земельними ресурсами. Це зумовлюється тим, що згідно з чинним законодавством компанії — виробники продукції мають можливість в основному лише орендувати земельні ділянки. Саме тому безпека й ефективність цього бізнесу починається з упорядкування земельних орендних відносин.

 

Труднощі у проведенні реєстрації договорів оренди і державних актів на земельні частки створюють першу зону ризику. Це — підписані, але не зареєстровані договори оренди. По суті, виходять активи, щодо яких існує значний ризик втрати за форс-мажорних обставин. До цього можна додати інші види земельних ділянок, які потребують «особливого» підходу — не витребувані власниками паї, не переоформлена спадщина, землі запасу та інші. Всі ці проблеми значно ускладнюють процес управління великими господарствами, що оперують з ділянками у різних областях країни.

 

Створення облікових систем

 

Наша компанія нині працює з понад 30 різними проектами зі створення облікових систем для агрохолдингів України та зарубіжжя. Досвід роботи підтверджує, що автоматизувати процес управління та підвищити інформаційну безпеку, ефективність роботи земельної та юридичної служби великих підприємств, можна тільки комплексним впровадженням інформаційної системи, приведенням всіх процесів до єдиних регламентів, а документів — до єдиних стандартів. Інакше виникають різні економічні, соціальні проблеми, що врешті-решт можуть вилитися у значні збитки для агрокомпаній.

 

 

Геоінформаційна система зможе охопити всі сфери процесу управління, а її користувачі отримують можливість синхронізувати процеси своєї діяльності. Тому у рамках цих проектів ми зводимо до єдиної електронної карти компанії весь наявний картографічний матеріал — карти розпаювання ґрунтів у полях по сільських радах, обмінні файли, скановані карти полів, а також відкриту кадастрову карту України. Всі реєстри щодо договорів оренди земельних часток систематизуються, імпортуються до єдиної бази даних та прив’язуються до спеціально створеної електронної карти. Після цього об’єкти електронної карти відображаються певними кольорами відповідно до обраних критеріїв: юридичний статус договорів оренди — зареєстровані/незареєстровані ділянки, не витребувані тощо; термін дії оренди земельних ділянок — до 6 місяців, від 6 до 12 місяців, понад рік тощо. Водночас створюються форми для введення даних та шаблони звітів, прив’язуються шаблони до договорів оренди, актів та інших документів, описуються службові регламенти та інструкції.

Окремим питанням є налаштування прав доступу до картографічної інформації та бази даних. У рамках проектів розробляємо для кожного клієнта індивідуальну систему доступу до інформації — розмежування доступу відповідно до конкретних підрозділів або сільських рад, можливість обмеження дій користувачів (перегляд, друк, редагування, копіювання) тощо. Маючи власну експертизу в питаннях оренди земельних ділянок, також співпрацюємо з провідними юридичними компаніями для виконання повноцінного аудиту земельного банку компанії.

 

«Реалізація проекту з комплексного впровадження інформаційної системи забезпечила менеджмент нашої компанії оперативними звітами, візуалізацією на електронній карті всіх орендованих ділянок у порівнянні з полями. Тепер робота земельної служби агрокомпанії автоматизована — всі реєстри, договори, скановані документи, шаблони, звіти знаходяться в єдиній системі, що забезпечує захист даних та значно підвищує ефективність роботи спеціалістів», — розповідає Світлана Віязловська, фінансовий директор компанії «Кусто Агро».

 

Електронна карта полів

 

Наступним етапом є створення електронної карти полів та її подальше поєднання з базою даних кадастрового обліку. Це дозволяє вирішувати питання контролю руху земельних ділянок як об’єкта власності. А в поєднанні з відомостями про сівозміну сільськогосподарських культур, стан ґрунтів — налагодити моніторинг ґрунтів як одного з найважливіших виробничих ресурсів.

 

Завдяки візуалізації карти полів та кадастрової карти компанії на цьому етапі додаються ще дві характеристики земельних ділянок — отримані за обміном та передані за обміном. Керівництво підприємства отримує можливість контролю за процесом обміну з погляду логістики та відповідності площі отриманих ділянок площі переданим. Також запускається підсистема моніторингу контурів полів відповідно до змін у земельному банку.

 

«Впровадження такої системи дало можливість звести на карті всі орендовані земельні ділянки, що обробляє наша компанія. Ми маємо гарну візуалізацію та повну аналітику щодо земельних ділянок, що дозволяє проводити оперативний моніторинг змін у земельному банку та їх планування. Якщо у нас закінчується оренда земельної ділянки, контури поля автоматично змінюються, і це дає можливість диспетчерам контролювати роботу сільськогосподарської техніки тільки на власних полях компанії», — розповідає Андрій Татарченко, керівник сільськогосподарського напряму «Групи Креатив».

 

 

Як свідчить практика, такі проекти реалізуються протягом 3–6 місяців, а отримані результати повністю компенсують витрати компанії. Враховуючи невизначеність в контексті вітчизняного законодавства, ситуацію в економіці країни, впровадження інформаційних систем для управління земельними ресурсами агрохолдингу буде актуальним ще протягом тривалого часу. Компанії, що вже впровадили систему, мають можливість забезпечити ефективне управління земельним банком, підвищувати інвестиційну привабливість та вартість бізнесу.

 

 

Артем Бєлєнков, керівник компанії «Панорама Консалтинг»

журнал The Ukrainian Farmer, грудень 2014 року

Усі авторські права на інформацію розміщену в журналі The Ukrainian Farmer та інтернет сторінці газети за адресою https://agrotimes.ua/journals належать виключно видавничому дому «АГП Медіа» та авторам публікацій, згідно Закону України “Про авторське право та суміжні права”.
При використання інформації з подальшим будь-яким відтворенням, републікацією, поширенням, переробкою, перекладом, включенням її частин до інших творів обов’язкове посилання на журнал The Ukrainian Farmer з гіперлінком https://agrotimes.ua/journals.
Використання інформації дозволяється тільки після отримання письмової згоди від видавничого дому «АГП Медіа».

ЧИТАЙТЕ БІЛЬШЕ