Агромаркет

Iз третьої спроби...

Iз третьої спроби...

Попри потужну критику з боку бізнесу, 24 грудня Верховна Рада України таки ухвалила проект змін до Податкового кодексу, внесений 22 грудня Кабінетом Міністрів України. З одного боку, цей проект змін мав би cтати компромісним варіант для бізнесу, з другого — забезпечував би збалансованість бюджетних надходжень. Проаналізувавши запропоновані зміни, партнер PavlenkoLegalGroup Валерія Тарасенко прокоментувала «АгроМаркету», як вони вплинуть на агровиробників, котрі користуються спеціальними податковими режимами, та на тих, хто на загальній системі оподаткування.

 

Податки із зарплати

 

ПДФО. Скасовується прогресивне оподаткування за ставками 15% і 20%, і пропонується 18%-ва єдина базова ставка податку для фізичних осіб незалежно від розміру доходу. В той же час передбачено звільнення від оподаткування сум коштів, наданих платнику податку міжнародною фінансовою організацією через здійснення такою фізичною особою заходів щодо енергоефективності й енергозбереження, а також звільнення від оподаткування сум, прощених (анульованих) кредитором за кредитами в іноземній валюті, що отримані на придбання єдиного житла (іпотечні кредити).

 

Залишається 5% податку на доходи у вигляді дивідендів, що виплачуються резидентом — платником податку на прибуток, крім інвестиційних фондів. Усі інші види доходів підлягають оподаткуванню за ставкою 18%, зокрема дивіденди, що виплачуються фізичній особі — резиденту України із закордону.

 

Військовий збір. 1,5% військового збору залишається на невизначений період до завершення реформи Збройних сил України.

 

ЄСВ. Ставка єдиного соціального внеску зменшується майже вдвічі до 22% незалежно від ступеня ризику професії. В той же час максимальна величина бази нарахування ЄСВ підвищується з 17 до 25 мінімальних місячних заробітних плат (сьогодні – 34 450 грн).

 

3,6% ЄСВ, що утримується із заробітної плати (доходу) робітників, буде скасовано.

 

Таким чином, загальне податкове навантаження на заробітну плату для працівника становитиме 19,5% проти нинішнього 20,1% — якщо ставка ПДФО 15%, або приблизно 22–25% — якщо застосовується ставка ПДФО 20%. У той час, як для роботодавців, що виплачують невеликі та середні заробітні плати, навантаження зменшиться майже вдвічі, як порівняти з навантаженням від 36,76 до 47%, що діє сьогодні.

 

А що з преференціями?

 

Схоже, уряд таки не має наміру залишати преференції сільськогосподарським виробникам і має намір їх поступово скасовувати.

 

ПДВ. Розглядаючи законопроект, агролобісти зуміли виторгувати певні поступки щодо спецрежиму з ПДВ, аніж було передбачено в урядовому законопроекті, зокрема на перехідний період 75% — бюджет і 25% — на спецрахунки. Зокрема, для рослинництва: 15% ПДВ залишатимуть виробнику на спецрахунку, 85% ПДВ — у бюджет. Для інших сільгоспвиробників — свинарства й птаховиробництва — 50% на 50%. Для тваринництва 80% — підприємствам, 20% — в бюджет. Передбачено також скасування особливостей оподаткування ПДВ у разі постачання зернових І технічних культур, в результаті чого всі платники, які експортуватимуть зерно, матимуть право на бюджетне відшкодування ПДВ.

 

Тепер існуватиме два види платників податку, які мають право на відшкодування ПДВ: ті, що відповідають критеріям для автоматичного відшкодування, й інші. Вводиться Реєстр заяв про повернення суми бюджетного відшкодування, який має вести Державна фіскальна служба України. Дані цього Реєстру підлягатимуть щоденній публікації на офіційному веб-сайті ДФСУ.

 

Сума бюджетного відшкодування вважатиметься узгодженою з наступного дня після закінчення терміну проведення камеральної перевірки (якщо камеральна перевірка не була проведена, або якщо за результатами проведення перевірки платнику податку не було надіслано податкове повідомлення — рішення).

 

З бази оподаткування ПДВ тепер виключено акцизний збір за реалізації підакцизних товарів.

 

Запроваджені ПДВ-рахунки в системі електронного адміністрування ПДВ діятимуть без змін.

 

Єдиний податок. Для 4-ї групи (сільськогосподарські підприємства) єдиний податок підвищується в 1,8 раза й залежить від виду земель:

 

  • для ріллі, сіножатей і пасовищ з 0,45 до 0,81;
  • для ріллі, сіножатей і пасовищ, розташованих у гірських зонах і на поліських територіях з 0,27 до 0,49;
  • для багаторічних насаджень (крім багаторічних насаджень, розташованих у гірських зонах і на поліських територіях) з 0,27 до 0,49;
  • для багаторічних насаджень, розташованих у гірських зонах і на поліських територіях з 0,09 до 0,16;
  • для земель водного фонду з 1,35 до 2,43;
  • для ріллі, сіножатей і пасовищ, що перебувають у власності сільськогосподарських товаровиробників, які спеціалізуються на виробництві (вирощуванні) та переробці продукції рослинництва на закритому ґрунті, або надані їм у користування, зокрема на умовах оренди з 3 до 5,4.

База оподаткування. Залишається нормативна оцінка землі із застосуванням коефіцієнтів, що встановлені на 1 січня 2015 року.

 

Вимога для сільгоспвиробників щодо обов’язкового оформлення та реєстрації права власності та/або користування земельними ділянками скасована в новій редакції ПК України.

 

На відміну від попередніх пропозицій ухвалені зміни не встановлюють максимальний річний обсяг доходу для 4-ї групи, що дозволяє бути на спрощеній системі оподаткування всім сільськогосподарським підприємствам.

 

Проте, враховуючи заяви уряду й окремих політиків, є всі підстави стверджувати, що цей спеціальний режим в майбутньому залишиться тільки для невеликого фермера з річним обсягом доходу 2–3 млн грн.

 

Щодо інших груп платників податків спрощеної системи оподаткування, то поки що цей податковий режим залишили, зокрема й для юридичних осіб, зменшивши максимальний розмір щорічного доходу до 5 млн грн і збільшивши ставку податку на одну одиницю: 3% + ПДВ або 5% без ПДВ.

 

Податок на прибуток.  Тим компаніям, які сплачують податок на прибуток на загальних умовах, теж потрібно готуватися до невеликих змін. Ставка податку на прибуток буде незмінною й становить 18%. У той же час із 1 січня 2016 року авансові внески в розмірі 1/12 від суми податку за попередній рік скасовуються, проте вводиться особливий порядок сплати авансових внесків, які треба буде сплатити до кінця такого року один раз в розмірі 2/9 податку на прибуток, нарахованого в податковій звітності за три квартали 2016 року, якщо дохід за наслідками 2015-го перевищив 20 млн грн. Авансові внески за виплати дивідендів залишаються й сплачуватимуться в тому самому порядку, що й сьогодні.

 

Повертається квартальна звітність для платників, дохід котрих перевищує 20 млн грн.

 

Акцизний податок. Запроваджується система електронного адміністрування реалізації пального та вводиться акцизна накладна, яка реєструється в Єдиному реєстрі акцизних накладних і за принципом дії аналогічна до податкової накладної з ПДВ. Акцизна накладна складається в електронному вигляді продавцями й надається покупцям. У разі ненадання акцизної накладної або порушення правил її складання покупець матиме право подати скаргу на продавця, що тягне за собою проведення позапланової податкової перевірки.

 

Запроваджено додаткові штрафи в розмірі 100% вартості реалізованого пального за реалізацію пального без реєстрації такого суб’єкта господарювання платником акцизного податку та в розмірі від 2 до 50% суми акцизного податку — за порушення строків реєстрації акцизних накладних.

 

Ставка акцизного податку на пальне збільшується у 2016 році на 13%.

 

Адміністрування

 

Відповідно до внесених змін податківці тепер не зможуть анулювати реєстрацію платника ПДВ через наявність запису про відсутність юридичної або фізичної особи за її місцеперебуванням (місцем проживання) або запису про відсутність підтвердження відомостей про юридичну особу.

 

Удосконалено систему захисту сумлінного платника від несвоєчасної реєстрації податкових накладних/коригувань і забезпечення виправлення помилок контрагентами шляхом установлення строків перевірки контрольним органом контрагента (протягом 15 днів із дня подання скарги платника податку на контрагента) та накладення штрафів за несвоєчасну реєстрацію й не виправлення помилок у податкових накладних.

 

Повністю скасовано норму, яку податкові органипостійно застосовували для проведення позапланових податкових перевірок — особливо по ланцюгу постачальників для донарахування ПДВ-зобов’язань за наслідками перевірок інших платників податків або отримання податкової інформації, якщо платник податків не надав пояснення та всі документи, що вимагалися протягом 10 днів. Тепер цю норму замінює положення, відповідно до якого податкова перевірка може проводитися, тільки якщо порушено валютне або інше законодавство, що не регулюється ПК України, і тільки в межах перевірки цього порушення.

 

 

Валерія Тарасенко

партнер PavlenkoLegalGroup 

газета “АгроМаркет”, січень 2016 року

     

  

Усі авторські права на інформацію розміщену у газеті “АгроМаркет” та інтернет-сторінці газети за адресою https://agrotimes.ua/journals належать виключно видавничому дому «АГП Медіа» та авторам публікацій, згідно Закону України “Про авторське право та суміжні права”.
Використання інформації дозволяється тільки після отримання письмової згоди від видавничого дому «АГП Медіа».
 

Інші статті в цьому журналі

ЧИТАЙТЕ БІЛЬШЕ