Інтерв'ю

Формувати міцний імунітет у тварин і тримати здоров’я поголів’я під контролем

Здоров’я й імунітет

Богдан Баб’яр
заступник керівника департаменту молочного скотарства ПП «Аграрна компанія 2004» ГК «Вітагро»

Формувати міцний імунітет у тварин і тримати здоров’я поголів’я під контролем — стратегічні завдання підприємства ПП «Аграрна компанія 2004».

Богдан Баб’яр

Покращення статусу здоров’я в стаді вимагає системного підходу — зокрема, у формуванні бар’єрів, що захищають від проникнення бактерій. Одним із таких бар’єрів є імунітет тварини. Високий рівень імунітету дозволяє краще захистити телят і корів від патогенів, полегшити перебіг хвороб і забезпечити швидше одужання, зменшити ризик інфікування інших тварин. А в результаті — отримати вищі надої та якість молока. Як формують імунітет у телят і підтримують його у корів, яких проблем уникають завдяки вакцинації на фермах ГК «Вітагро» — в інтерв’ю кореспонденту журналу The Ukrainian Farmer розповів Богдан Баб’яр, заступник керівника департаменту молочного скотарства ПП «Аграрна компанія 2004» ГК «Вітагро». 

Пане Богдане, «Вітагро» активно інвестує у розвиток молочного скотарства. Які активи наразі маєте та яких успіхів досягли? 

— Ми розвиваємо вісім ферм, на них проведена реконструкція, встановлено сучасне обладнання, працюють кваліфіковані фахівці. Загальна кількість ВРХ сягає 5 тис., із них корів — 2600 голів. 

Усі ферми ПП «Аграрна компанія 2004» мають статус племінних по двох породах — голштини й українська молочна чорно-ряба. Курс тримаємо на голштинізацію, оскільки саме від голштинів отримуємо найбільшу продуктивність. Так, після того, як на одну з наших ферм завезли поголів’я голштинів із Німеччини, надої зросли до 11 тис. кілограмів на рік на голову. На всіх фермах ми досягли 90% виробленої продукції ґатунку екстра (жирність — від 3,5 до 4%). І далі працюємо над покращенням результатів. 

Для підвищення ефективності до справи треба підійти технологічно й мати на місцях висококваліфікованих, мотивованих фахівців. Тому ми постійно проводимо тренінги, організовуємо практичні навчання для своїх працівників — отримані знання вони застосовують на фермі. Не скажу, що нам вдається уникати помилок, пов’язаних із людським чинником, але можна мінімізувати їх наслідки, дотримуючись протоколів. 

З якими захворюваннями стикаєтесь? 

— У нас немає з цим проблем — тільки окремі випадки, але вони контрольовані, і з ними можна працювати. Зазвичай захворювання трапляються в групах, у яких утримуються тварини зі зниженою резистентністю організму — новорозтелені та новонароджені. До груп ризику можна додати тварин у період підготовки до осіменіння. Цим тваринам потрібно приділити більше уваги, щоб зберегти їхнє здоров’я. 

Як стимулюєте і синхронізуєте охоту в корів? 

— Застосовуємо звичайні схеми гормональної стимуляції та синхронізації ВРХ — овсинх, пресинх, подвійний овсинх. Інколи застосовуємо імуностимуляційні засоби, додаємо вітаміни й постійно пробуємо нові препарати. Нещодавно на одній фермі випробовували вітчизняний імуностимуляційний препарат Стимул й отримали результат, як від імпортного — близько 60% заплідненості. Також цей препарат ми застосовуємо в лікуванні маститу та ендометриту — він ефективний і дешевший за іноземні аналоги. Тому плануємо поширювати досвід його застосування й на інші ферми, адже нині за різкого росту цін на білкові корми доводиться боротися за кожну копійку рентабельності кожного літра молока. 

Як підтримуєте імунітет корів, особливо після отелень? 

— На кожен період, на кожен фізіологічний стан тварин маємо схеми лікування. У післяродовий період ми готуємо тварин до осіменіння — зазвичай у перші два дні задаємо енергетики, перші десять днів вимірюємо температуру й застосовуємо імуностимулятори. 

Для тварин у сухостійному періоді вводимо відповідний раціон. Крім того, на ранньому сухостої проводимо щеплення від бактеріальних хвороб. У пізньому сухостої стараємося не проводити маніпуляцій, щоб не стресувати тварин, і вводимо в раціон гепатопротектор. 

Формувати імунітет у телят починаєте ще до їх народження? 

— Ми вакцинуємо корів і нетелів (7 місяців тільності) у ранньому сухостої — це має викликати високий титр антитіл. Пасивні антитіла передаються від вакцинованих мам за напування телят молозивом і захищають їх у ранньому постнатальному періоді. Це дуже важливий період у формуванні імунітету майбутніх телиць, тому в нас розроблена ціла система вимог щодо відбору молока, перевірки його якості, умов заморожування й зберігання, випоювання новонародженим. Кожну тару маркуємо — фіксуємо, чиїм молозивом і якої якості напуваємо те чи інше телятко. На п’ятий день перевіряємо кров теляти на кількість імуноглобуліну: якщо вона більша за 5%, отже, вдалося передати колостральний імунітет. Якісний «Банк молозива» — це запорука здорового молодняку! 

У двомісячному віці вакцинуємо телят від вірусних хвороб, повторно — у 12 місяців, перед осіменінням. 

Обов’язково досліджуємо кожну групу на напруженість імунітету за місяць до вакцинації. На деяких фермах довелося змінити препарати, оскільки результати досліджень показали слабку напруженість. Результати не забарилися — після зміни препарату напруженість імунітету краща, здоров’я тварин міцніше, піднявся відсоток осіменіння. Але ми й далі ведемо дослідження, щоб контролювати ситуацію. 

Маєте досвід застосування аутогенних вакцин? 

— Саме плануємо у цьому році застосувати їх на одній із ферм і поспостерігати, як зміниться рівень кількості соматичних клітин у молоці та як це вплине на показник захворюваності на мастит по стаду. 

Наразі ведемо переговори з виробником, аналізуємо результати вакцинації тварин із різних вікових груп на напруженість імунітету, щоб визначитися з видом вакцини. 

У виборі виробників вакцини маєте перелік критеріїв? 

— Швидше маємо вимоги до вакцини: вона має бути ефективною у захисті тварин від тих чи інших хвороб, а дія тривати хоча б 12 місяців, не впливати на фізіологічний стан тварин і їх продуктивність, не мати побічних ефектів — таких, як аборти, адже у використанні «живих» вакцин існує такий ризик. 

Тому ми всі вакцини перевіряємо на напруженість через місяць після вакцинації та на 10-й місяць. Виробники препаратів і наші колеги знають про наші дослідження, цікавляться результатами. Ми ділимося, але результати дослідження з наших ферм не можна брати за аксіому для використання в інших господарствах, бо в кожного свій епізоотичний фон, і вакцина, що у нас «працює», може виявитися не ефективною на іншій фермі. 

Додам, що в Україні є компанії, які виробляють ветпрепарати, конкурентні із закордонними, й коштують значно дешевше. Але хочеться, щоб вітчизняних виробників було більше. 

А як щодо сервісу, науково обґрунтованого супроводу клієнта? 

— На ринку є компанії, які надають послуги на високому рівні, і ми переконалися в ефективності співпраці з таким партнером. Представник такої компанії не стане продавати препарати телефоном, «наосліп». Він спочатку відвідає господарство, дізнається детальну інформацію про поголів’я й проблему чи завдання, може запропонувати провести додаткові дослідження, протестує препарат на чутливість до збудника конкретної хвороби й тільки після того порадить той, який подіє в цьому епізоотичному фоні. Такі компанії надають інформативні звіти щодо застосування препарату, завдяки яким можна побачити слабкі місця в роботі ферми, пропонують рішення для поліпшення показників. І оскільки така робота, як правило, проводиться регулярно й системно, то нам вдається розглянути ситуацію чи проблему з різних ракурсів, а отже, виробити найоптимальніше рішення, поліпшити роботу на суміжних ланках технологічного ланцюжка. 

Але загалом сервіс ще не такий як треба — це стосується як вітчизняних виробників, так і дилерів закордонних препаратів: щодо роботи зі спеціалістами на місцях, надання інформації, професійних порад, консультацій щодо застосування препаратів, порад. Адже підвищення статусу здоров’я стада починається саме з інформованості працівників ферми. 

Які плани має ваше підприємство? 

— Нині в галузі панують песимістичні настрої — зокрема, через суттєве подорожчання білкових кормів, що спричинило зменшення поголів’я у деяких господарствах. Нас стримує висока ціна на молоко. Якщо вона й далі буде на такому рівні, як тепер, то ми будемо отримувати свою маржу, якщо піде вниз, а питання цін на білкові корми не вирішиться на користь тваринників, то про збільшення поголів’я не може йти мова. Все ж господарствам варто спробувати протриматися до нового врожаю, який вплине на ціну кормів. 

Наш департамент, як і раніше, працюватиме над досягненням стратегічних цілей — збільшення продуктивності, зниження собівартості одиниці продукції, підвищення ефективності застосування препаратів, розвиток спеціалістів. І, звісно, народження здорового поголів’я, бо як буде відтворення — буде молоко — буде розвиток.    

Лариса Степанушко

журнал The Ukrainian Farmer, лютий 2021 року

Усі авторські права на інформацію розміщену у журналі The Ukrainian Farmer та інтернетсторінці журналу за адресою https://agrotimes.ua/ належать виключно видавничому дому «АГП Медіа» та авторам публікацій, згідно Закону УкраїниПро авторське право та суміжні права”.
Використання
інформації дозволяється тільки після отримання письмової згоди від видавничого дому «АГП Медіа».