Якісне яйце за оптимальну ціну
Вітчизняний виробник курячого яйця працює над підвищенням ефективності виробництва та зниженням собівартості продукції, щоб запропонувати споживачу якісне та недороге яйце.
Незважаючи на труднощі в Україні, які доводиться долати виробникам курячого яйця, ми бачимо, як швидко бізнес адаптується до змін. Птаховиробники дедалі більше намагаються відповідати вимогам своїх споживачів, розширюють виробництво та впроваджують технології, що допоможуть покращити якість продукції та балансувати її собівартість. Виробники курячих яєць орієнтуються на те, щоб їх продукція відповідала європейським стандартам і відповідно до цього оптимізують своє виробництво. Юлія Фльорова, генеральна директорка ТОВ «Ясенсвіт», розповіла про виклики, які постають сьогодні перед виробниками птахівничої продукції та про шляхи розвитку, які обрала їх компанія у такий непередбачуваний час.
— Пані Юліє, розкажіть, яким нині є ринок птахівничої продукції в Україні та які основні виклики стоять перед виробниками курячого яйця?
— Незважаючи на дуже нестабільну ситуацію в Україні, ринок курячого яйця розвивається. Насамперед це пов’язано з постійним попитом на нашу продукцію, бо яйце — це один з основних продуктів споживацької корзини, а також достатньо дешеве джерело білка, який має бути в раціоні кожної людини. Порівнюючи з першим роком війни, ситуація з поголів’ям курей-несучок у всіх птаховиробників покращилась. Однак нині перед нами стоять інші виклики, серед яких — нестабільна і дуже непередбачувана економічна ситуація в країні, висока конкуренція, експортні обмеження, а також дефіцит робочої сили. Сьогодні перед нами постав новий виклик, пов’язаний з ураженням енергетичної інфраструктури, що має наслідком додаткове навантаження на всіх виробників і виробників курячого яйця також.
— Як відіб’ється на собівартості виробництва курячого яйця підвищення ціни на енергоносії та опалення? Чи відбудуться через це скорочення виробництва?
— Усі ми розуміємо, що будь-яке підвищення цін, хай то ціни на енергоносії, пальне, підвищення податків тощо, не може не вплинути на собівартість виробництва продукції. Це, зокрема, стосується і виробників курячого яйця. Наприклад, наша компанія як відповідальний виробник, що орієнтований на високі європейські стандарти й вимоги, утримує птицю в найсучасніших умовах, які передбачають повну автоматизацію виробничих процесів: годівлі, режиму напування, режиму повноцінного освітлення, автоматизації ліній сортування й перевірки, автоматизації пакування і маркування тощо. Незважаючи на те, що обладнання сучасне й оптимізоване, всі виробничі процеси є досить енергозатратними. Тому, звичайно, підвищення цін на енергоносії вплине на собівартість виробництва продукції всіх птаховиробників.
Щодо нашої компанії, то підвищення цін на опалення й енергоносії жодним чином не призведе до скорочення виробництва, бо нашою прерогативою є збільшення масштабів виробництва й обсягів реалізації продукції, оскільки ми маємо, зокрема, експортні контракти, які повинні виконувати. До того ж наша продукція має своїх прихильників у країнах Європи. Тому про скорочення виробництва не йдеться.
— Розкажіть, які нині потужності виробництва має ваша компанія. Яку кількість птиці утримуєте та скільки курячого яйця виробляєте на рік?
— Станом на 31 грудня 2023 року кількість поголів’я на птахофабриках нашого підприємства становила 7,7 млн, а обсяг виробництва готової продукції за 2023 рік — 1 531 млн яєць.
— Чи плануєте нарощувати обсяги виробництва найближчим часом? Що нового впроваджуєте, як оптимізуєте витрати?
— Наприкінці минулого року ми відчували гострий дефіцит продукції, що було пов’язано зі скороченням поголів’я курей-несучок. Тому нам вкрай бракувало яйця, бо попит перевищував наші можливості. Станом на тепер ми маємо оптимальний обсяг виробництва, який дозволяє нам виробляти продукцію з дотриманням високих стандартів якості, що для нас — завжди в пріоритеті.
Ми завжди впроваджуємо нові рішення у виробництво, головна мета яких — оптимізація й автоматизація всіх процесів. Нині майже всі етапи вирощування птиці, збирання, сортування й пакування курячого яйця відбуваються в автоматичному режимі. Це дає нам можливість бути продуктивнішими й водночас значно підвищує якість і безпеку продукції. Це також суттєво впливає на оптимізацію витрат, що в наші часи є важливо і впливає на цінову конкурентоспроможність.
— Куди ваша компанія експортує свою продукцію? Яку кількість виробленого курячого яйця реалізовуєте на внутрішньому ринку, яку — на зовнішніх?
— Ми маємо кілька напрямків експорту, основний на сьогодні — це країни Євросоюзу. Також експортуємо нашу продукцію в азійські країни. Проте наш пріоритет № 1 — це Європа. Наша продукція має там високий попит, ми пропонуємо найкращу якість і постачаємо продукцію в категоріях «Яйце» та «Яєчні продукти». Якщо говорити про розподілення продажів між внутрішнім і зовнішнім ринками, то це залежить від ситуації та місячного обсягу виробництва. Сьогодні, завжди й першочергово наш пріоритет — український споживач.
— Як змінилось ваше підприємство за останні 2,5 року, від початку повномасштабного вторгнення?
— За ці 2,5 року, за час від початку повномасштабного вторгнення ми всі змінились. Відбулись значні зміни в країні, які вплинули на наше суспільство: змінилась споживацька поведінка населення, переформатувались бізнеси тощо. Значні зміни відбулись із людьми, які стали більше допомагати, відчувати свою національну ідентичність, цінувати українське.
Щодо змін безпосередньо на нашому підприємстві, то ми стали допомагати ще більше. Раніше ми не говорили про це, але під час війни стали відкритими, ділимось своїм досвідом і кейсами, які реалізовуємо у вигляді надання благодійної допомоги через благодійні фонди й організації, також робимо значний вклад в облаштування і покращення умов життя мешканців громад, у яких розташовано наші підприємства, тощо.
Незважаючи на постійний дефіцит персоналу, ми чесно конкуруємо на ринку кадрів, тому більшість наших співробітників лишаються з нами вже багато років, що для нас вкрай важливо і цінно.
Ми й далі розробляємо нові продукти і в категорії «Яйце», і в категорії «Яєчні продукти», розширюємо асортимент продукції та ринки збуту. Одне слово, ми стали гнучкішими, мобільнішими і більш відкритими.
— Наскільки сьогодні є актуальною тема відмови від антибіотиків у птахівничих господарствах? Чи впроваджуєте ви цю практику у вашій компанії?
— Це дуже актуальне питання. Антибіотики — це препарати, які мають застосовуватись тільки у разі доведеної необхідності. Тобто це працює за боротьби з інфекційними хворобами, коли інших шляхів усунення проблеми вже немає.
Проте, на жаль, у нашій країні все ще трапляється негативна, проте дуже поширена практика використання антибіотиків, зокрема в птахівництві, для запобігання хворобам і з метою сприяння росту птиці. Однак застосування антибіотиків у годівлі птиці має серйозні негативні наслідки, що впливають на якість яєць і надалі — здоров’я споживачів.
Тому ми принципово не застосовуємо ніяких антибіотиків на всіх стадіях виробництва, бо це негативно впливає на якість і користь нашої основної продукції — курячих яєць. Це наш свідомий вибір, адже наша місія — це виробництво якісних та екологічно чистих і здорових харчових продуктів, тому ми ніколи не застосовували й не застосовуємо антибіотики для харчування птиці. На нашому пакуванні завжди зазначено, що ми не застосовуємо антибіотики, і саме тому наші споживачі можуть бути впевненими, що купуючи наше яйце, вони обирають здорове харчування для своєї родини.
До речі, якщо казати про тренди, то тренд на здорове харчування набирає обертів і в Україні, і у Європейських країнах, тому ми повністю підтримуємо цей тренд і гарантуємо високу якість і безпечність наших продуктів.
— Розкажіть про плани розвитку вашої компанії та нові проєкти, які плануєте впроваджувати у життя.
— Ми активно розвиваємось в напрямі створення нових продуктів. За останній рік випустили два нових продукти в категорії різновагового яйця — це «Дюжина яєць» у трошки незвичному для українського ринку пакуванні на 12 яєць, і «Ясенсвіт.Mix» у стандартному пакуванні на 10 яєць. Різновагове яйце — це яйце різних категорій і сортів курей в одному пакуванні, що підходить для різних потреб: для малечі — маленькі яйця, а для дорослих або інших потреб — більші яйця. До речі, в Україні маленькі яйця не мають попиту, бо споживачі звикли до великих яєць. Проте відкрию маленький секретик, що саме маленькі яйця — це яйця, які несуть молоді курочки, тому вони — найкорисніші, їх рекомендують для дитячого та дієтичного раціону.
Наразі дуже актуальною є ситуація з оптимізацією всіх процесів виробництва, енергоощадження та енергонезалежністю. Тому ми по-новому дивимось на деякі процеси й намагаємось максимально автоматизувати їх. Це також пов’язано з високим дефіцитом на робочу силу, тож намагаємось максимальну кількість процесів перевести в автоматизований режим.
Комунікація та відкритість також входять у наші плани, тому хотілося б окремо про це сказати.
Останнім часом ми стали дуже активними в благодійній діяльності, більш відкритими для споживачів, робимо багато партнерських і підтримувальних проєктів, створюємо настрій для наших споживачів, щоб вони відчували нашу турботу про них. Так, у період передвеликодніх свят ми встановили фотозони в одній із продуктових мереж, щоб бодай трохи поліпшити настрій нашим споживачам.
Окремо хочу сказати про наш чат-бот @YasensvitBot — майданчик для продажів яйця «Ясенсвіт» напряму від птахофабрики з доставкою до під’їзду. Поки що доставляємо тільки по Києву та найближчих містах, але вже маємо багато прихильників, для яких у пріоритеті — здорове і свіже яйце.
Тому, як бачите, планів багато, і ми поступово розвиваємо проєкти, втілюємо нові ідеї та максимально пристосовуємось до реалій сьогодення.
— Що, на ваш погляд, може стимулювати розвиток птахівничого ринку в Україні?
— Нам дуже бракує допомоги з боку держави. Багато країн, зокрема європейські, підтримують своїх виробників наданням додаткових пільг, оплачуючи участь у міжнародних виставках, що дуже сприяє розвитку підприємств тощо. Це могло б стати певним драйвером розвитку українських виробників взагалі, не тільки птахівників. На жаль, це недоступні опції в Україні, принаймні нині. Існують деякі державні програми, але вони більше зосереджені на певних можливостях і продуктах, наприклад, призначені тільки для виробників органічної продукції. Ми з розумінням ставимось до цього, адже країна переживає не найліпші часи, і ми як виробники робимо все, щоб підтримати країну наданням робочих міст, своєчасною сплатою податків тощо.
— Як, на ваш погляд, буде розвиватись вітчизняний ринок курячого яйця найближчим часом?
— Ми спостерігаємо значну активність і розвиток ринку курячого яйця. Ринок курячих яєць, як й інші ринки, постійно змінюється під впливом економічних, соціальних та екологічних чинників. Основні тенденції на ринку курячої продукції формуються під впливом споживачів, серед яких тренд на здорове харчування й пов’язане з ним підвищення попиту на органічні яйця; яйця, вироблені без антибіотиків. Також це інновації, що впроваджують у виробництві й пакуванні птахівничої продукції, де перевагу дедалі більше надають екологічному та біорозкладному упакуванню тощо.
Якщо придивитись уважно, то всі світові тренди рано чи пізно приходять в Україну, тому для вітчизняного ринку курячого яйця є характерним підвищення попиту на якісну продукцію. Для українських виробників — це можливість розвитку свого виробництва в бік безкліткового утримання птиці, автоматизація процесів із вирощування й збирання яєць, впровадження IT-рішень для моніторингу здоров’я птиці й оптимізація інших процесів. Сьогодні дуже актуальним є підвищення ефективності виробництва та зниження собівартості продукції, бо фінансова ситуація в Україні нестабільна, тому ми маємо оптимізувати всі витрати, щоб запропонувати українському споживачу якісне яйце за оптимальну ціну.
Тож ми маємо бути ще більш динамічними, ніж наші європейські колеги, бо зберегти стабільність у нестабільні часи — це завдання із зірочкою. А ми робимо все можливе, щоб виконати це завдання на відмінно.