Елеватор

«Укрзалізниця» працює над здешевленням логістики для аграріїв

«Укрзалізниця» працює над здешевленням логістики для аграріїв

Анонсована «Укрзалізницею» низка заходів з метою здешевлення перевезення зерна залізничним транспортом не усуває системних причин, які зумовили здорожчання логістики для аграріїв у 2022 році й нині загрожують державному перевізнику втратою вантажної бази.

Про це заявив експерт з питань логістики, радник Голови правління “Укрзалізниці” Юрій Щуклін.

Він акцентував, що запропоновані “Укрзалізницею” умови аукціонів на вагони свідчать про наміри державного перевізника конкурувати з альтернативними засобами перевезення, які українські аграрії застосували у відповідь на стрімке подорожчання логістики у 2022 році. Натомість чинники конфлікту інтересів між залізницею та аграрною галуззю – не усунуті.

«Впродовж 2022 року українські аграрії, внаслідок недружньої політики “Укрзалізниці”, придбали для перевезення власних вантажів 4700 автомобілів-самоскидів та 1600 вагонів-зерновозів. Для цього сегменту ринку, який пішов на ці вимушені витрати, не матимуть успіху жодні заходи, якими УЗ намагається переманити зернові вантажі на свої зерновози та напіввагони. На жаль, комерційний департамент УЗ відмовляється визнати прикрий факт: втрата вантажної бази спричинена саме їхніми діями у 2022 році. І наслідки своєї недолугої політики, яка коштувала агросектору додаткових втрат і витрат у 8 млрд гривень, ці функціонери сьогодні намагаються згладити словами про підтримку агросектору та про бажання здешевити логістику для аграріїв. Але поїзд пішов, ці заходи не повернуть довіру до державного перевізника», – зазначає експерт.

Юрій Щуклін зазначає, що сукупність запропонованих “Укрзалізницею” заходів для аграрного ринку має ситуативний характер і покликана убезпечити державного перевізника від наслідків втрати вантажної бази.

«Якщо в попередньому році функціонери УЗ радили аграріям змиритися з дорогою логістикою, сьогодні їхня риторика протилежна і говориться про бажання здешевити логістику для аграріїв. Але усім, хто радіє задекларованій зміні підходів УЗ, варто замислитися над питанням: а чому державний перевізник робить це зараз? Чому у квітні-грудні 2022 року всі зауваження аграріїв були проігноровані? Що сталося на ринку такого, що кардинально змінило бачення комерсантів УЗ? Це геть не втрата агросектором мільярдів коштів, а винятково перспектива втратити попит на вагони “Укрзалізниці”. Саме з цих міркувань пропонуються різні умови аукціонів на вагони», – зазначає Юрій Щуклін.

Радник Голови правління УЗ наголошує, що наявність у державного перевізника важелів адміністрування перевезень та управління рухом зберігає чинники подорожчання перевезень.

«Спільний знаменник всіх задекларованих заходів комерційного департаменту “Укрзалізниці” – їхні наміри змінювати параметри ринку. Це стосується як ціни вагонів, так і коефіцієнтів швидкості руху. Але це ненормально, коли один із комерційних гравців ринку є монополістом і визначає правила, за якими житиме весь ринок. Минулого року УЗ, завдяки важелям управління рухом, зупинила весь вагонний парк у чергах, що спричинило зростання вартості вагонів-зерновозів для аграріїв. Ці чинники є і зараз. І ми бачимо, що правління УЗ не бачить причинно-наслідкових зв’язків між діями комерційного департаменту УЗ та здорожчанням логістики для аграріїв. Тому є ризик, що теперішні заяви про підтримку агросектору – популізм. Відтак “Укрзалізниця” остаточно втратить довіру власників вантажів і потребуватиме великих дотацій із бюджету – замість того, щоб заробляти кошти завдяки прозорій та ефективній політиці», – підсумував Юрій Щуклін.

Раніше «Укрзалізниця» на понад 40% збільшила обсяги перевезення зерна