Молдова знизить на 25% вартість транзиту для української агропродукції
Тарифи на перевезення української агропродукції територією Молдови будуть знижені щонайменше на 25%. Такої домовленості досягли на черговому засіданні Українсько-молдовської ділової ради.
Про це повідомляє пресслужба Українського союзу промисловців і підприємців (УСПП).
Сторони відмітили, що навіть попри повномасштабну агресію рф проти України, торігвельно-економічне співробітництво України і Молдови спромоглося зрости на 10% за 2022 рік і перевищило 1 млрд. доларів.
Предметом взаємного інтересу є збільшення транзиту української агропродукції через Молдову на ринки ЄС та в інші країни, а також перспектива кооперації/створення спільних підприємств у галузі переробки, машинобудування.
Молдова не ввела обмеження на імпорт зернових із України та продовжила співпрацю в рамках «коридору солідарності». Водночас, тарифи на перевезення тут на 57% більші, ніж в Укрзалізниці. «Зусиллями двосторонньої ділової ради, самої УЗ були проведені відповідні перемовини із молдовськими залізними дорогами, результатом яких стала згода останніх знизити розцінки на 25-27%. Роз’яснення щодо механізму отримання такої знижки має бути надане партнерами впродовж цього тижня», – констатують в УСПП.
Загалом партнери повідомили, що активно працюють над збільшенням потужностей і модернізації молдовської залізниці, які не були готові до такого обсягу запитів з України. Так, було відкрито кілька додаткових транспортних коридорів, під це було взято великий кредит із Франції. До роботи залучено Укразалізницю.
«Знявши високе тарифне навантаження, максимально спростивши прикордонний контроль вантажів можна досягнути показників перевалки українських зернових через Молдову/Румунію до 1 млн. тонн в місяць», – кажуть в УСПП.
Для цього потрібні порівняно невеликі інвестиції в 200-300 млн. доларів.
«Можна створити єдину платформу на митниці. За 2-3 роки ми будемо членами ЄС і всеодно матимемо її, то чому не почати зараз? Також Молдові не вистачає локомотивів – є 14, потрібно щонайменше 25», – підкреслив Леонід Козаченко, віце-президент УСПП, президент Української аграрної конфедерації.
Це вигідно самим молдовським партнерам, адже лише від обслуговування українського транзиту їх залізниця отримала 150 млн. доларів прибутку.
Валерій Ткачов , заступник директора Департаменту комерційної роботи «Укрзалізниці», також звернув увагу на низьку завантаженість пунктів пропуску – від 16% до 30%.
Причин тут дві, пояснив експерт. Повільні темпи обробки вантажів портами, а також високі тарифи з молдовського боку.
Так, доставити тону вантажу в порт Одеси коштує 14-16 доларів, а через Молдову 35-37 доларів.
Ділова рада прийняла рішення про створення робочої групи щодо тарифної політики на транзит українських вантажів через Молдову. Таким чином, до неї ввійдуть представники бізнесу, обох залізниць та урядовці України та Молдови. Це систематизує і надасть нормативного характеру прийнятим рішенням.
Протокол за підсумками засідання ділової ради буде надісланий в Кабмін та уряд Молдови.
Нагадаємо, Україна допоможе Молдові відбудувати залізничну дільницю до порту «Рені».