Агромаркет

Змоделюймо агробізнес

Змоделюймо агробізнес

Уже майже тисяча працівників Групи компаній «Агропросперіс» долучилася до її партнерської програми й відтепер заробляє гроші разом з інвестором.

 

Про цю унікальну програму в агроспільноті вже другий рік ходять легенди. Кажуть, що результати буквально за півтора року перевершили найсміливіші сподівання розробників інноваційних інструментів. До того ж усі, хто долучився до цієї програми, виграв не лише матеріально, а й суттєво збагатив світогляд і розширив перелік фахових компетенцій. Аби переконатися, чи це справді так, «АгроМаркет» завітав на чемпіонат із бізнес-моделювання Smart Agri, який влаштувала для своїх працівників-партнерів ГК «Агропросперіс»…

 

Два сезони — за дві години

 

…Зосереджені люди, які працюють командами довкола моніторів, розташованих по флангах великого приміщення, чимось трохи нагадували учасників програми «Що? Де? Коли?» чи, можливо, студентів під час сесії. І завдання — наче й не завдання, а така собі інтерактивна гра «в агробізнес» — від планування сівозміни й майбутнього врожаю до його реалізації та закупівлі ресурсів — і так одразу кілька сезонів поспіль.

 

На початку бізнес-моделювання кожна команда отримала певні стартові умови та фіксований обсяг віртуальних коштів. А далі — господарюй, як душі заманеться. Планувати довелося геть усе: витрати й очікувані доходи, оптимальну для відповідного клімату сівозміну, період придбання необхідних ресурсів, час та обсяги продажу врожаю і навіть певну швидкість, із якою рухатиметься по полю сівалка, та положення, за яким має бути розташована штанга обприскувача. І хоча з усіма цими операціями аграрії мають справу в реальному житті, учасники команд неабияк хвилювалися, намагаючись за ці кілька годин змоделювати свій віртуальний бізнес якомога ефективніше.

 

— Купуй, купуй, бо потім такої ціни не буде! — долинало від одної з команд, що щільно обступила планшет.

 

— На добривах трохи заощадимо, оскільки в нас цього літа засуха, — терпляче пояснювала своїй молодій команді літня жіночка, котра, схоже, вже не раз брала участь у такому моделюванні. — Краще купимо більше пального, бачите, воно нині ще й зі знижкою…

 

— Соняшник по соняшнику не піде! — завзято переконував свою команду ще якийсь емоційний гравець. — Яка різниця, що ціни високі: землю виснажимо — що далі? Може, залишимо це поле під паром?

 

— Хлопці, на біржі падають ціни: продавайте кукурудзу негайно! — радив друзям уболівальник із зали.

 

Власне, такі емоційні репліки можна було почути мало не біля кожного монітора по всьому периметру величезної зали, що аж гуділа від ігрового азарту.

 

Передбачити все

 

Кожен учасник бізнес-моделювання мав змогу в режимі реального часу пересвідчитися, як навіть найменша його ініціатива (чи, навпаки, зволікання з рішенням) дається взнаки на фінансових результатах усього підприємства. Звісно, передусім ідеться про точність дотримання агротехнологічних вимог для кожної культури. Втім, господареві не менш важливо розуміти динаміку грошей і бути чутливим до ринкових сигналів.

 

Залежно від дій гравців — усе, як у житті, — змінювалися й обсяги повернення на робочий капітал їхнього бізнесу. Хтось недодав добрив, інший забюджетував занадто мало коштів, ще комусь не вдалося добре продати своє зерно — і ось уже на табло результатів команда опиняється у «червоному секторі». Утім, одна справа — помилитися віртуально, зовсім інша — недопустима в агробізнесі — схибити в полі. Саме це мали на увазі розробники програми, формуючи сценарії моделювання з найчутливіших для майбутнього результату операцій. Орієнтувалися передусім на бенчмаркінг і найкращі практики сьогодення. Закладено в програму й два варіативних чинники — погода та світові ціни. На них, зрозуміло, виробник вплинути не може. А втім, усвідомлюючи й порівнюючи ці дані з дохідністю бізнесу, виробивши власні алгоритми й стиль реагування, гнучко коригуючи план залежно від обставин, долаючи організаційні та фінансові труднощі (щодо логістики, збуту, доступу до кредитів, укладення форвардів на майбутній урожай), гравець має всі шанси отримати значно вищий дохід. У цьому чимало з партнерів ГК «Агропросперіс» неодноразово мали нагоду переконатися вочевидь.

 

Ризикнути — й перемогти

 

Торік генеральні директори, головні агрономи та менеджери з контролінгу 17-ти сільгосппідприємств Групи (їх у компанії називають «Агропросперіс-заводами» або АПЗ) отримали від інвестора унікальну пропозицію: вкласти власні кошти в робочий капітал АПЗ і примножити його своєю працею. Як зауважують ініціатори цієї партнерської програми, тільки таким чином у працівника можна сформувати ставлення до роботи як до власного бізнесу. З позиції співінвестора найманий фахівець більш зважено ухвалює рішення й ефективніше розпоряджається ресурсами компанії, прагнучи примножити свої вклади і таким чином збільшити повернення на робочий капітал АПЗ. Саме такий досвід торік отримали 35 провідних фахівців АПЗ, котрі ризикнули й долучилися до програми інвестування.

 

Свідченням ефективності програми є те, що цьогоріч її учасниками стали вже 965 працівників із 50 АПЗ. Понад 760 чоловік із них — механізатори (!). «Золотий фонд», як шанобливо називають їх у компанії. Високий професіоналізм і відповідальність механізаторів — у переліку засад прибуткового сільгоспвиробництва. Тож їхня участь у програмі інвестування цього року в зоні особливої уваги ГК «Агропросперіс». Всі нові партнери мали нагоду особисто взяти участь у цьогорічних робочих зустрічах з інвестором і випробувати свої сили в чемпіонаті з бізнес-моделювання Smart Agri.

 

— Ми правильно вклали гроші, отримали очікуваний урожай, вчасно його продали — одним словом, погосподарювали в прибуток, — захоплено розповідав у кулуарах комусь телефоном учасник команди-переможця.

 

— Гарна гра була! Запланували все, що хотіли, а збалансували витрати й доходи вже «у процесі», — ділиться враженнями учасник команди, що виборола друге місце. — Наступного разу краще підготуємося й точно виграємо!

 

— Бізнес-планування і бізнес-моделювання викладають в інститутах за великі гроші, а ми тут навчаємося безкоштовно, ще й маємо можливість більше заробити, — зауважує літній чоловік, що впродовж гри уважно прислухався до порад і консультацій гравців «зі стажем»…

 

Перейти на новий рівень

 

На завершення насиченого подіями чемпіонату кожен партнер отримав від інвестора спеціальну акцію, що символізує його новий статус. У переліку головних критеріїв, за якими організатори цього інноваційного бізнес-моделювання оцінювали результати його учасників, — собівартість виробництва тонни продукції, найвища ціна її продажу і, звісно ж, повернення на капітал за два роки. Командам-лідерам, що досягли найвищих показників, від інвестора дісталися цінні подарунки.

 

Утім, найбільшим здобутком дня стало щось значно важливіше за місця, подарунки та рейтинги. Партнери «Агропросперіс» усвідомили, як важливо навіть на первинній ланці сільгоспвиробництва все прораховувати та проаналізувати. Опинившись «сам на сам» із непередбачуваними зовнішніми ризиками агробізнесу, інвестори-початківці експериментували з бізнес-рішеннями, пробували самотужки керувати грошовими потоками і, що, мабуть, найголовніше, підбиваючи підсумки гри, провели роботу над помилками. Тож додому з чемпіонату поверталися вже не звичайні управлінці, агрономи й механізатори, а фахівці-підприємці — зацікавлені в тому, щоб перенести максимальні досягнення з віртуальної реальності на конкретне повернення на капітал АПЗ. Не випадково, мабуть, в «Агропросперіс» переконані, що бізнес-моделювання сьогодні — це прекрасний базис щорічного бізнес-планування. І, звісно ж, — новий рівень підприємництва, до якого мав би прагнути кожен, хто вважає себе господарем. Партнер — це той, хто передусім готовий працювати краще й більше заробляти в команді!

 

 

газета “АгроМаркет”, жовтень 2017 року

Усі авторські права на інформацію розміщену у газеті “АгроМаркет” та інтернет-сторінці газети за адресою https://agrotimes.ua/journals належать виключно видавничому дому «АГП Медіа» та авторам публікацій, згідно Закону України “Про авторське право та суміжні права”.
Використання інформації дозволяється тільки після отримання письмової згоди від видавничого дому «АГП Медіа».
 

 

ЧИТАЙТЕ БІЛЬШЕ