Овочі-Ягоди-Сад

Заморожена картопля в Україні

Заморожена картопля в Україні

Про світовий ринок замороженої картоплі як найперспективнішого продукту переробки та шанси України на експорт розповів Стефан ван Меррієнбоєр, аналітик Рабобанку (Нідерланди) під час десятого Українсько-голландського картопляного форуму.

Світовими виробниками замороженої картоплі є чотири країни, три з яких цей продукт експортують. Із 24 млн тонн картоп лі та картопляних продуктів, що експортуються, найбільшу додану вартість має заморожена картопля. Невеликі країни Бельгія і Голландія забезпечують 50% експорту переробленої замороженої картоплі. Вона надходить переважно до країн Євросоюзу. Чверть — це треті країни: Близький Схід, Африка, Латинська Америка та Азія. Експорт США спрямований переважно на країни Азії, експорт Канади — на ринок США.  

 

Світове виробництво заморожених продуктів з картоплі має чітку географію.   Джерело: Рабобанк, 2019

Складові успіху замороженої картоплі 

Щоб мати успіх у цьому бізнесі, треба враховувати кілька важливих чинників. По-перше, це логістика. Як порівняти з американськими виробниками, голландські та бельгійські мають незначні відстані до великих морських портів зі зручною пропускною здатністю, ефективними технологіями завантаження та розвантаження контейнерів. Це дає європейським виробникам переваги навіть під час експорту до країн Азії та Латинської Америки. 

Друга складова — висока врожайність. Дослідники зробили висновок, що для успішної роботи переробного заводу мінімальна врожайність картоплі має становити 40 т з гектара. При цьому собівартість вирощування кілограма картоплі становить 8 євроцентів. 

Третя складова — зберігання протягом усього року. Галузь може переробляти близько 300 т на місяць щороку. Фермери можуть зберігати картоплю до липня-серпня наступного року. 

Четверта — вміння конкурувати, адже суперництво на світовому ринку дуже велике. Для цього треба знижувати собівартість сировини та виробництва, пропонувати продукт на місцевому та ближньому до нього ринках. 

Споживання 

Світовий попит на картоплю фрі зростає надзвичайно швидко, але його випереджає попит на заморожену перероблену картоплю. У 2001 році було експортовано 3,5 млн тонн замороженої картоплі, через 16 років ця цифра становила вже 8,1 млн тонн. Найбільше зростання споживання відзначалося в країнах Азії, Латинської Америки, Близького Сходу, Африки.  Більш зрілі ринки Європи та Північної Америки також мають незначне зростання. 

Таке зростання можливе за виконання кількох умов. Економіка країн-імпортерів має розвиватися, а доходи населення повинні збільшуватися. Продукт має бути доступним: повинні розширюватися мережі закладів швидкого харчування. Виробництво й логістика продукції мають задовольнити попит, що зростає. 

Особливості виробництва в Голландії 

У Західній Європі фермери мають багато труднощів у виробництві картоплі. Насамперед мова про якість сівозміни. Голландські фермери вирощують картоплю інтенсивно, так само в Бельгії та в Німеччині. Україна, де овочева група займає в сівозміні меншу частку, має конкурентну перевагу і місце для інтенсивного зростання обсягів вирощування картоплі. 

Також у ЄС назріває проблема із доступністю земель. У Голландії одні з найвищих цін на землю в Європі — середня вартість гектара сільськогосподарської землі становить 63 тис. євро. Відповідно, вартість оренди теж висока — 791 євро за гектар. Високі ціни на землю — це виклик для молодого покоління фермерів. При цьому врожайність картоплі за останні 25 років не зростає. 

Законодавство ЄС все більше обмежує використання засобів захисту рослин, є обмеження щодо поживних речовин і фосфатів. Отже, виробники мають менший інструментарій для вирощування продукції. 

Додають чинників ризику зміни клімату. За даними метеорологічної служби Голландії, збільшуються періоди спеки, підвищується вологість, зростають екстремальні температури. Все це є викликом для майбутнього сільського господарства в усіх регіонах. В переможцях будуть ті країни, які зможуть діяти швидко. 

Можливості для України 

У найближчі п’ять років Україні буде важко конкурувати на світовому ринку замороженої картоплі. Але можлива конкуренція на місцевому ринку. 

У середньостроковій перспективі, у найближчі 5–10 років, коли будуть вирішені питання якості, співвідношення ціни й витрат, такі можливості є. Це можуть бути регіональні ринки та ринки зі стратегічними перевагами. 

У довгостроковій перспективі — 10 років і далі, якщо зростання триватиме, українські виробники можуть скористатися ефектом масштабу, налагодити стратегічну співпрацю між переробниками й фермерами та захопити частку глобального ринку замороженої картоплі. 

Геннадій Гнип

журнал “Плантатор”, березень 2019 року

   

Усі авторські права на інформацію розміщену у журналі “Плантатор” та інтернет-сторінці журналу за адресою https://agrotimes.ua/journals належать виключно видавничому дому «АГП Медіа» та авторам публікацій, згідно Закону України “Про авторське право та суміжні права”.
Використання інформації дозволяється тільки після отримання письмової згоди від видавничого дому «АГП Медіа». 
 

Інші статті в цьому журналі

ЧИТАЙТЕ БІЛЬШЕ