Портове обладнання відрізняється високою технологічною продуктивністю й водночас має бути надійним і витривалим
Відновлюючи портову інфраструктуру

Портове обладнання відрізняється високою технологічною продуктивністю й водночас має бути надійним і витривалим.
З початку повномасштабного вторгнення українські порти зазнають періодичних атак із боку рф. З липня 2023 року, коли країна-агресорка вийшла із Зернової ініціативи, було зафіксовано понад 400 ушкоджень об’єктів портової інфраструктури. Інжинірингова виробничо-будівельна група «АГРІКОН» долучилась до відновлювання важливих для економіки України та світової продовольчої безпеки об’єктів.
Тендерні вимоги
2023 року після чергової ворожої атаки на українські морпорти «АГРІКОН» отримав запит на відновлення суднонавантажувальної машини продуктивністю 2 тис. т/год, попередньо взявши участь у демонтажі пошкодженого обладнання.
Згодом було проведено відкритий тендер, у якому брали участь зареєстровані українські компанії, яких допустили до цієї процедури.
Варто зауважити, що порти зазвичай лишають за собою можливість фільтрації претендентів. До складання технічного завдання залучають топових фахівців, включно з інженерами різних напрямів, головним механіком порту й екологами. У ТЗ вони прописують усі умови та критерії щодо кожного вузла й навіть кріплення обладнання, зокрема визначають країну-виробницю тієї чи іншої деталі.
Так, у тендерному запиті окрім пояснювальної частини «АГРІКОН» отримав креслення з чіткою деталізацією щодо виконання того чи іншого елемента конструкції. Зокрема щодо обов’язкового використання металу HARDOX певної товщини й конкретної міцності, а також фарби, яка не шкодила б екології Чорноморського басейну. Малася на увазі нітрофарба ХВ, краплина якої за падіння буквально за кілька секунд пере-творюється на пісок. Таке покриття не шкодить навколишньому середовищу й не становить загрози для суміжного обладнання й техніки.
Також обов’язково прописують підготовчі роботи перед фарбуванням: поверхні піскоструять або замивають потужними мийними пристроями під високим тиском від 400 бар, після чого ґрунтують в один чи два шари.
Без перебільшення, виконати умови тендера щодо відновлювальних робіт навантажувального обладнання здатні всього 5–7 українських компаній. Адже в портах Великої Одеси використову-ють масивні й водночас негабаритні металеві конструкції, тож для їх виготовлення підприємство має бути потужним і забезпеченим усім металообробним обладнанням.
Крім того, потрібно доставити конструкції й механізми, подбавши про логістичний супровід, що є доволі складним з урахуванням комендантських годин і повітряних тривог.
У конкурентній боротьбі «АГРІКОН» виграв тендер із відновлювальних робіт, які передбачали з виготовлення деяких складників по металоконструкціях, транспортному обладнанню, аспірації тощо. Фахівці компанії виготовили й змонтували новий завантажувальний пристрій, а також провели пусконалагоджувальні роботи у визначені замовником терміни.
Причальні роботи
Роботи, які виконувала компанія «АГРІКОН», проводили безпосередньо на причалі. Проте причали перебувають у безпосередньому підпорядкуванні Адміністрації морських портів України, а не належать операторам, які перевантажують зерно.
Тож, власне, з АМПУ потрібно погоджувати виконання всіх вантажно-розвантажувальних, монтажних і зварювальних робіт, адже причал — це об’єкт державного значення. Для цього Адмі-ністрації морпортів подають план виконання робіт, який погоджується й виконується у суворій послідовності з чітким дотриманням термінів на проведення тих чи інших операцій.
Ураховуючи, що на причал можуть прибувати вагони, які згодом перевантажують збіжжя на судна, такелажні роботи неможливо виконувати ані з автомобільних кранів, ані з автовишок. Відповідно, всі процедури потрібно робити дуже швидко, але водночас якісно і з попереднім погодженням, шляхом електронного реєстру.

Усі монтажні роботи відбуваються під суворим супроводом від Адміністрації морських портів і наглядом контрольних органів. Зокрема, екологи прискіпливо стежать, щоб не було жодних за-бруднень під час фарбування й пошкоджень під час зварювання тощо.
Зварювальні шви перевіряють окремо шляхом просвічування. Адже завантажувальна машина — це доволі складний прилад: деякі її вузли працюють за допомогою гідравліки, також там є тросові (канатні) системи. До того ж обладнання перебуває під вітровими навантаженнями, працюючи щодоби з великими обсягами зерна.
Тож у плані виконання робіт ми також мали креслення, де є вимоги щодо зварювальних швів: під яким катетом, під якою температурою, під яким током та яким електродом потрібно проводити роботи.
Окрему увагу у виконанні монтажних робіт приділяють навантаженню на аутригер причалу, яке не має перевищувати 4 т/м². Тож якщо на причал зага-няється важкогабаритна техніка, треба виконувати прості, але важливі процедури, що забезпечують цілісність і неушкодженість рейок, якими рухатимуться вагони й безпосередньо навантажувальна машина. Для цього виставляють піщану підоснову, вимощують дорожні плити: це дозволяє розподілити навантаження від крана, залученого в монтажі, й обладнання, яке встановлюють.
Під час повітряних тривог роботи припиняють, тож зафрахтована техніка у цей період не може вчасно потрапити на причал і виконати потрібні операції. Це є додатковим навантаженням на під-рядника, проте це реалії сьогодення.
Надійність у пріоритеті
Обладнання, призначене для ро-боти в портах, відрізняється високою технологічною продуктивністю до 1,5–2 тис. т/год. Адже до морських воріт нашої держави автомобільним і за-лізничним транспортом щодня надходять великі обсяги агропродукції, які оперативно обробляють оператори й відвантажують на судна місткістю від 50 тис. тонн.
На зернових терміналах завжди використовують обладнання з підвищеним сервіс-фактором, тобто здатністю роботи механізмів у режимі 24/7 без зупинки протягом року. Тож механізми мають бути максимально надійними та витривалими.
Портове обладнання зазвичай виготовляють зі сталі з футеруванням поліуретановими чи керамічними елементами, які захищають деталі від зношення. Для порівняння: обладнання без футерування може перевантажити близько 100 тис. тонн, з керамічним футеруванням — 3–5 млн тонн, а з поліуретаном — 2 млн тонн до моменту стирання. Тому зазвичай для роботи в порту обирають найкращу комплектацію з керамічним футеруванням, автоматичним змащуванням підшипників, підвищеними сервіс-факторами мотор-редукторів та електродвигунів. Також комплектація має максимальний рівень захищеності середовищ ATEX зони 20-22.
Зазвичай строк експлуатації таких механізмів становить 15 років, хоча за умов постійного й правильного догляду та проведення планових ремонтів машини слугуватимуть значно довше.
Звісно, навіть таке обладнання потребує технічного обслуговування й планових ремонтних робіт, які зазви-чай відбувається у травні-червні — наприкінці маркетингового року, коли зменшуються темпи відвантаження агропродукції, або ж у короткий період міжсезоння. Щоб провести оперативний ремонт, зазвичай на складах завжди лежить комплект зіпу, який складається зі стрічок і роликів, додатково-го конвеєра тощо.
В операторів є карта планових ремонтів, а також електронна програма, підв’язана під строк експлуатації обладнання. Тож вони стежать, коли потрібно провести обслуговування підшипників, редукторів, двигунів тощо.
Аспіраційне обладнання компанії «АГРІКОН» успішно працює в Південному, Чорноморському та Одеському портах.
До початку повномасштабної війни компанія активно проводила монтажні роботи транспортного й силосного об-ладнання для портових операторів.

На сьогодні «АГРІКОН» проводить сервісне обслуговування зернових терміналів, функціональне обслуговування транспортного обладнання й забезпечує його супровід із метою забезпечення безперебійної роботи підприємств, від яких безпосередньо залежить світова продовольча безпека.
[email protected]
+38 067 58 30 420
+38 067 58 30 421