Агрономія
Головне:
Агрономія

Ті, що задають ритм

Поділитись:
Ті, що задають ритм

Підприємство «Юхимівське» асоціюють зі стрімким прогресом аграрної галузі завдяки впровадженню інновацій і сучасного підходу до організації праці.

Приватне підприємство «Юхимівське» відомо далеко за межами рідної Вінниччини. Це ефективне багатогалузеве господарство, яке розвиває рослинництво, насінництво, молочне та м‘ясне скотарство й виробництво добрив. Ідея бізнесу проста: максимально диверсифікувати ризики шляхом розвитку різних напрямів діяльності.

Підприємство заснував Василь Соколюк чверть століття тому. Відтоді воно є сімейним бізнесом зі сталими життєвими принципами та філософією, високими стандартами роботи й дбайливим ставленням до землі. Під керівництвом директора Олександра Кічмаренка підприємство постійно інвестує в інновації та удосконалює технології, зосереджуючись на енергоощадженні, що дозволяє бути конкурентним на ринку й підтримувати репутацію сильного, надійного партнера.

Домінантність і новизна

Доля сімейних підприємство складається по­різному, але «Юхимівському» поталанило. Адже Олександр Михайлович формує стандарти й завдання господарства, ґрунтуючись на принципах, закладених заснов­ником, постійно удосконалює менеджмент бізнес­процесів залежно від вимог ринку. «Головне завдання полягала в тому, щоб створити й максимально розвинути різні гілки бізнесу, які б закінчувалися кінцевим продуктом», — пояснює директор підприємства.

Наразі в господарстві висівають майже десять культур, у виборі яких керуються їх рентабельністю. Так, нішова культура — це кукурудза, яка наступного сезону може зникнути з полів господарства через несприятливу цінову кон’юнктуру. Принцип, якого дотримуються в складанні структури посівів, є незмінним: якщо соняшник можна сіяти на одному полі через сім років — так і роблять. «Земля — це живий організм: як до неї ставишся — так спрацює бумеранг», — зауважує пан Олександр.

В умовах нестабільної цінової політики на збіжжя важливу роль відіграє підбір команди, професійність і відповідальність кожного з її членів. Тому на підприємстві цінують тих, хто трудиться в господарстві понад 20 років, і залучають на практику студентів Вінницького аграрного університету, найкращі з яких поповнюють колектив.

Підприємство «Юхимівське» розвиває чотири напрями діяльності

З початку засновування підприємство виробляло насіння, адже, відомо, що його рентабельність вища проти зерна як сировини. Десять років тому господарство інвестувало в сучасний насіннєвий завод, що підвищило якість продукції та дало можливість налагодити співпрацю з провідними селекційними компаніями світу. Щороку «Юхимівське» виробляє близько 1,2 тис. тонн насіння, має постійних клієнтів завдяки високій якості продукції та консультаційному супроводу, репутації надійного партнера.

Підприємство має стабільний дохід і від ферми, секрет простий: постійно удосконалювати умови утримання, годівлі й менеджмент стада, застосовуючи найкращий досвід ферм Європи, Канади та США. «Наявність тваринництва дає нам певні пріоритети, а саме: обігові кошти, які потрібні щодня, й органічні добрива, — зазначає директор підприємства. — Не менш важливим є те, що, розвиваючи ферму, ми створюємо нові робочі місця». В майбутньому господарство планує організувати переробку молока. А вже восени запустить лінію з виготовлення соєвого шроту: за ринкової ціни продукту на кінець травня 13 тис. грн/т, економія становитиме 1,6–1,7 млн на рік.

Новий напрям діяльності — виробництво компосту, що дозволяє ефективно утилізувати відходи життєдіяльності стада, покращувати ґрунт і підвищувати врожайність культур. «Ми акцентуємось не на максимальній урожайності, а на максимальному прибутку й рентабельності культур, — наголошує Олександр Кічмаренко. — Виробництво органічного добрива відіграє в цьому важливу роль, адже на сьогодні альтернативи щодо ефективності йому немає».

Загалом робота на підприємстві побудована за принципом сім‘ї: кожен працівник відповідає за певну ділянку роботи й за спільний результат колективу. «Нехай світ змінюється, але для нас важливий  принцип: поважати людей, дослухатися до їх думки, по можливості — допомагати. Головне для мене — це дати людям моральне й матеріальне задоволення від роботи, — наголошує Олександр Кічмаренко. — По­справжньому мотивувати людей можна тільки тоді, коли сам віриш у спільну справу й спільний результат». Досягати результатів удається завдяки постійному діалогу, спільному ухваленню оптимальних рішень, довірі й делегуванні повноважень. Так, директор чітко ставить завдання й визначає плани, а спеціалісти, що відповідають за той чи інший напрям роботи, самостійно вирішують, що і як мають зробити для отримання очікуваних результатів.

Високі стандарти

Підприємство «Юхимівське» має статус елітгоспу, що підтверджується не лише наявністю ліцензій, а і якістю та лінійкою продукції. На сьогодні завод пропонує широкий вибір сортів культур (найбільше — селекції КВС): озимої та ярої пшениці та ячменю, гороху, сої, гречки. Кожен сорт спочатку досліджують на демоділянках, відпрацьовують технологію вирощування за різних погодних умов. За позитивних результатів укладають ліцензійний договір, платять роялті й запускають сорт у виробництво. Сорти придатні для вирощування в усіх агрокліматичних зонах, крім південної. «Нині цей поділ на зони швидший, бо зі зміною клімату вони суттєво змістилися, і на сьогодні ми маємо величезну проблему з дефіцитом вологи у всіх регіонах», — зауважує пан Олександр.

За його словами, останні роки на насіннєвому ринку посилилась конкуренція через появу нових компаній, зокрема таких, що виробляють насіння без ліцензій і демпінгують ціни. Частина колишніх покупців насіння організували власне виробництво. Є фермери, що прагнуть заощадити на насінні, тому купують його раз на три роки. «У вирощуванні насіння другої репродукції врожайність культури дещо знижується, третьої — падає на 15–20% проти першої», — зазначає директор «Юхимівського». Він радить купувати першу репродукцію на частину поля й наступного року засівати всю площу своїм насінням, ніж раз на три роки купувати насіння на всю площу посіву. Хоча така схема купівлі насіння невигідна підприємству, але у «Юхимівському» заведено бути завжди відвертими з клієнтами. Тому постійні покупці знають, що підприємство не просто продає зерно, а й відпрацьовану технологію. «Насправді аграрій має розуміти одну просту річ — виробляти насіння може кожен, а якісне насіння, що гарантує прибуток, — тільки акредитоване підприємство», — наголошує Олександр Михайлович.

Бути в авангарді

Відшліфована стратегія розвитку господарства й чітко поставлені завдання дозволяють постійно удосконалювати роботу у всіх напрямах діяльності підприємства. «Завдання оптимізації — це максимальне збільшення прибутків, — окреслює директор „Юхимівського”. — У нашому господарстві це має розуміти кожен працівник: від доярки до директора, і керуватися цим у кожному своєму рішенні».

Господарство постійно інвестує у високопродуктивну техніку, веде чіткий облік ефективності її використання. На всій техніці встановлено датчики, що фіксують витрати пального та логістику в режимі 24/7. Цього року встановили на сівалках комп’ютерну програму для можливості коригувати норму висіву — ефект перевершив очікування, адже інвестиції окупилися за сезон. Диджиталізація допомагає не лише економити суттєві кошти, а й позбутися персоналу, який не готовий працювати чесно та вболівати за спільний результат. Техніку намагаються максимально навантажити, зокрема, надають послуги із сівби сусіднім господарствам.

Гордість підприємства — це система крапельного поливу, яку встановили два роки тому. «Це — дуже дорога, але потрібна інвестиція на перспективу, враховуючи акцент на насінництво й зміни клімату», — обґрунтовує Олександр Кічмаренко. Програма аналізує стан рослин і надає інформацію щодо потреби у воді та добривах, що дає змогу вчасно підживити посіви. Через рік підприємство розширить угіддя під поливом.

Показово, що «Юхимівське» готове інвестувати в інновації, незважаючи на невизначеність щодо ринку землі та відсутність державних дотацій в умовах підвищених ризиків для бізнесу. «Наразі реальні два сценарії розвитку: або землю скуплять нинішні власники „газет­пароплавів­поїздів”, або акцент буде на середні господарства, які частину землі викуплять, а частину братимуть в оренду, — вважає директор підприємства. Втім, за тенденції до зниження рентабельності гектара (за кілька років із 1000 до 400 доларів і менше) та підвищенні орендної плати (до 130–200 доларів), у галузі виживуть найефективніші. Натомість чіткий варіант розвитку подій допоможе фермерам визначитись зі стратегією розвитку господарства й акумулювати активи.

За розвитку будь­-якого сценарію «Юхимівське» завжди дбатиме про село та людей, адже головною місією вважає забезпечення селян роботою. «Ми — таке підприємство, яке задає ритм. Це склалося історично й триває усі роки, — наголошує пан Олександр. — Як тільки на ринку з’являється новий продукт або послуга — їдуть їх апробовувати до нас, бо переконались: до думки середнього фермера варто дослухатися».

Поділитись: