Агрономія
Головне:
Агрономія

«Розумні» гранули

Поділитись:
«Розумні» гранули
Олександр Кравець, генеральний директор компанії «Українські мінеральні добрива»

«Українські мінеральні добрива» розпочали новий етап в історії агрохімічної галузі та розширюють лінійку продукції для аграріїв

Аграрний сектор економіки робить суттєвий вклад у ВВП України та надходження валюти, наповнює внутрішній ринок широким асортиментом продуктів, упроваджує нові технології. Підсилити позиції виробників сільськогосподарської продукції здатна співпраця з прогресивними компаніями із суміжних галузей. До прикладу, з галузі агрохімії. Але останні 20 років на тлі динамічного зростання обсягів виробництва аграрної продукції та, відповідно, збільшення споживання мінеральних добрив, у секторі виробництва міндобрив простежується протилежна тенденція. Побудовані ще за радянської доби заводи неконкурентні закордонним виробникам; олії у вогонь підливає й «війна» з російськими азотними добривами в Україні. Щоб протистояти викликам і забезпечити добривом виробників сільськогосподарської продукції, потрібно модернізувати наявні, а краще — збудувати нові сучасні заводи з виробництва добрив.

Перший крок у цьому напрямі зробила компанія «Українські мінеральні добрива» (УМД). Торік вона ввела в експлуатацію комплекс із виробництва мінеральних добрив у Кривому Розі. Інвестиції в будівництво й обладнання заводу потужністю 100 тис. тонн на рік становили понад 11 млн доларів. На сьогодні підприємство вже вийшло на проєктні показники як по виробництву добрив, так і по їх реалізації. Про ситуацію на ринку, інноваційне виробництво та лінійку продуктів, які здатні підвищити ефективність роботи фермерів, в інтерв’ю кореспонденту журналу The Ukrainian Farmer розповів Олександр Кравець, генеральний директор компанії «Українські мінеральні добрива».

— Пане Олександре, на перший погляд, для запуску підприємства обрали оптимальний час?

— Цьогоріч складається досить сприятлива кон’юнктура на ринку — мінеральні добрива мають попит на ринку, і наша продукція навіть витіснила значну частину імпорту.

А от про минулий рік так не скажу, адже ринок добрив демонструє тенденції нестабільного споживання продукції. Цьому є пояснення. Восени 2018 року після закриття українського ринку від російських постачальників аграрії відчули гострий дефіцит мінеральних добрив. Але вже через рік ситуація кардинально змінилася: поява великої кількості імпортерів призвела до того, що пропозиція значно перевищила попит.

Українським виробникам агрохімії не завадила б підтримка держави, як це є, наприклад, у Білорусії. Але ми не боїмося конкуренції, бо випереджаємо конкурентів, пропонуючи аграріям продукти світової якості за українськими цінами. Наші мінеральні добрива мають стійкий попит, а фермери, які їх застосовують, підвищують ефективність свого підприємства.

— Ваш основний продукт — це азотно­-сірчані добрива, що є базовими для будь-­якого агронома. Чим ви відрізняєтеся від інших виробників?

— Монопродукт УМД не є новим для ринку та споживачів. Наша перевага в тому, що ми застосовуємо інноваційний метод виробництва, що дозволяють виробити добрива дуже високої якості. Купуючи нашу продукцію, фермер отримує можливість не лише підвищити врожайність культур і якість продукції, а й заощадити кошти та інвестувати їх у розвиток власного бізнесу — у нову техніку, обладнання, технології.

Щоб побачити ці вигоди, варто подивитися на ситуацію ширше. Адже протягом багатьох років 90% кристалічного сульфату амонію — побічний продукт коксохімічного виробництва — експортували для переробки здебільшого до Туреччини. Після чого його імпортували в Україну для продажу агропідприємствам.

Завдяки будівництву нашого заводу тепер вітчизняну сировину переробляють на місці на готовий до використання гранульований продукт. Таким чином, ми замкнули виробничий цикл в Україні, знизили залежність галузі від імпорту азотних добрив, збільшили ВВП країни, скоротили транспортні витрати, а отже, і собівартість продукту, гарантуємо їх вчасне відвантаження.

У новітній історії України будівництво нового заводу з виробництва добрив — це поодинокі випадки. У найкращому разі інвестори вкладають кошти в капітальний ремонт старих виробництв.

— У чому переваги заводу, побудованого «з нуля»?

— Наш завод на Дніпропетровщині — один із небагатьох виробників мінеральних добрив в Україні, що працюють на енергоефективному та екологічно безпечному обладнанні, завдяки чому ми виробляємо продукцію без домішок, яка відповідає найсуворішим світовим стандартам якості. Чи потрібно аграрній аудиторії пояснювати цінність і ефективність застосування чистого добрива щодо підвищення врожайності вирощуваних культур, зменшення негативного навантаження на ґрунт?

Основний виробник обладнання заводу — японсько­-німецький холдинг Hosokawa Alpine з понад 100­річним досвідом реалізації подібних проєктів у світі. Звичайно, існують альтернативні, дешевші варіанти — наприклад, технології китайського компактування. Але ми інвестували в технологію з виробництва гранульованих добрив, яка має найжорсткіші вимоги щодо екології, дозволяє додатково очищувати продукт, безвідмовна у виробництві та яку можна використовувати не лише для виробництва монопродукту, а й розвивати лінійку комплексних добрив.

— На яких виробничих етапах контролюється якість продукції та за якими показниками?

— Ми застосовуємо багаторівневу систему контролю якості сировини й готового продукту. Протягом робочої зміни 3–5 разів контролюються основні показники, які важливі для технології виробництва й для якості готового продукту — наприклад, відсоток вологості та міцність гранули. Усі заміри проводять у власній лабораторії.

Токсичні компоненти та важкі метали відсутні у наших добривах — це підтверджено висновками міжнародної компанії SGS, українських лабораторій і наукових інститутів. Крім того, наша продукція завжди свіжа, бо для подовження терміну зберігання добрив у міжсезоння ми використовуємо французький антизлежувач Galoryl.

— Які продукти пропонуєте споживачу та як розвиватимете лінійку?

— На сьогодні ми випускаємо монопродукт — сульфат амонію гранульований, універсальне азотно­-сірчане добриво, яке використовують у вирощуванні всіх сільськогосподарських культур.

Паралельно наш департамент із розвитку й технічних інновацій розробляє нові, комплексні продукти на основі сульфату амонію з умістом мікроелементів, адаптовані до кліматичних умов певного регіону, властивостей ґрунту, переліку вирощуваних культур.

Ми зацікавлені в тому, щоб виробники агропродукції використовували добрива, що працювали б максимально ефективно в умовах конкретного поля господарства. Тому розробляємо концепцію індивідуальних добавок до азотно­-сіркових добрив. Виробнича технологія заводу дозволяє міксувати в одну гранулу різні елементи й отримувати найоптимальніший варіант комплексних добрив для внесення на конкретному полі. Наша кінцева мета — це задоволення індивідуальних потреб фермера, з урахуванням умов, у яких він працює, та поставлених завдань. Від використання добрив, створених за індивідуальним рецептом, виграють усі.

— Чи маєте зворотні відгуки щодо ефективності ваших добрив?

— Перед реалізацією проєктів ми проводили дослідження на полях і вже на тому етапі отримували позитивні відгуки від аграріїв щодо використання добрив. Перший сезон це підтвердив — результатами задоволені всі клієнти. Наприклад, завдяки високій якості й однорідності гранул агрохолдингам вдалося уникнути проблеми нерівномірного розподілення добрив, а отже, отримати максимальний ефект від їх застосування. На сьогодні нашій якості та ефективності вже довіряють такі агрохолдинги, як МХП, Harveast, Kernel й інші.

Ми постійно удосконалюємо гранули. Наступного року плануємо монопродукт поділити на менші фракції — розміром 2–4 і 4–6 мм. Це підвищить однорідність суміші, а отже, забезпечить краще розподілення за внесення на полі. З тим суха гранула зостанеться міцною (механічна міцність на розчавлювання — 4–6 кг на гранулу), а вологість становить 0,2–0,4%. Це показники гранули, яка здатна швидко й однорідно розчинитися в ґрунті, що в умовах недостатньої вологості відіграє велику роль. Для подрібнення гранул на фракції плануємо встановити нове обладнання.

— Фермери дедалі частіше починають застосовувати рідкі добрива. Які маєте рішення?

— Ми не лише спостерігаємо цю тенденцію, а й оперативно реагуємо. Наразі розробляємо лінійку продуктів. Їх можна буде використовувати для виробництва рідких добрив на місці та вносити у складі бакових сумішей.

Зразки цієї продукції вже тестують у передових господарствах. На осінь матимемо проміжні результати щодо ефективності застосування продукції всіх лінійок — комплексних добрив, суміші для виробництва розчинних добрив і добрив, розділених на фракції.

— Агропідприємцям часто доводиться брати кредит під весняну посівну. Маєте власні кредитні програми?

— Створення комфортних умов співпраці з клієнтами — це наше пріоритетне завдання. Ми уклали з кількома банками угоди (ПУМБ, ОТП, Raiffeisen Bank Aval, Credit Agricole Bank) і пропонуємо аграріям широкі можливості оформити кредит. За умовами кредитних програм користувачі мають змогу відтермінувати оплату до 12 місяців. Погашення кредиту в перші шість місяців дозволяє аграріям суттєво економити.

— Де можна придбати добрива вашої компанії?

— Торік ми сформували команду менеджерів із продажу. Наразі маємо близько 29 складів по Україні та розширюємо мережу, щоб бути представленими у всіх регіонах і працювати ефективніше. Більшість споживачів прагнуть укладати договори на поставку добрив безпосередньо з виробником. Наявність складів у регіонах дозволяє агровиробникам мінімізувати витрати на логістику та послуги посередників.

Працюємо з усіма агровиробниками, незалежно від розміру замовлення. Агрохолдингам добрива відвантажуємо вагонами. А от перший наш покупець приїхав на позашляховику і справив на мене незабутнє враження своєю підкованістю в застосуванні добрив. Він формує склад добрив для кожного поля на основі результатів аналізу ґрунту та погодно­-кліматичних умов сезону. Такі проактивні аграрії здатні допомогти нам бути ефективнішими для них. Тому ми й надалі тісно співпрацюватимемо з підприємствами, які досліджують наші добрива, аналізують і надають правдиві, обґрунтовані дані. І триматимемо курс на удосконалення продуктів, розширення лінійок й індивідуальний підхід.

Лариса Степанушко

0 800 400 403 (безкоштовно в межах України з усіх телефонів)
www.umf.com.ua