Криза з експортом зернової продукції змушує аграріїв переглядати своє ставлення до власних потужностей для зберігання
Розраховувати на себе
Криза з експортом зернової продукції змушує аграріїв переглядати своє ставлення до власних потужностей для зберігання.
Невизначені перспективи морського експорту аграрної продукції спонукають агросектор України шукати варіанти вивезення власного зерна. Проте їх кількість на сьогодні обмежена пропускною здатністю залізничних пунктів перетину кордону, технічними можливостями європейських колій і приймальними потужностями найближчих європейських елеваторів як маршрутних, так і портових. Представники Укрзалізниці разом із митниками, прикордонною службою, ветеринарами та фітосанітарним контролем роблять усе можливе, щоб збільшити кількість залізничних пунктів пропуску, придатних для транзиту аграрної продукції. Проте навіть за оптимістичного сценарію подолати позначку 1,5 млн тонн на місяць буде дуже важко.
Оскільки залізниця є найреальнішим шляхом експорту, за право скористатись шансом розгорнулась жорстка «штовханина». Попри всі вимоги до справедливості боротьбу за вагони поки що виграє корпоративний сектор. І це не дивно, бо великі підприємства одразу замовляють по 5–10 маршрутів. В умовах, коли тільки жорстке планування дозволяє збільшувати пропуск зернових вантажів через кордони, ніхто не хоче мати справу з невеликими партіями.
Ситуацію аж ніяк не покращує слабкий внутрішній ринок. Споживання продовольства реально скоротилось через зменшення населення. Більше як 5 млн громадян виїхали за межі країни, частина жителів — під окупацією. Зменшення реальних доходів також не покращує споживчий сектор, і це певною мірою скорочує обсяги виробництва і продажів харчових продуктів. Усе це призвело до зменшення внутрішнього споживання зерна, як для переробки, так і для кормових цілей.
У режимі очікування
На сьогодні країна має великі перехідні залишки зерна. Навіть без урахування захоплених територій близько 20–25 млн тонн збіжжя займатимуть місце у сховищах. Для нового врожаю існує реальна проблема з вільними потужностями. Залежно від того, чи вдалося підприємствам позбавитись від торішнього зерна, труднощі можуть початись уже найближчими місяцями. А в жовтні ситуація досягне критичного рівня.
Що ж, аграрії не розраховували на війну, і через це переважна більшість не інвестувала у власні потужності для зберігання. Тепер багато підприємств змінили погляд на ситуацію і розглядають будівництво сховищ різних типів. Насамперед це стосується невеликих і середніх господарств, які працювали в режимі дефіциту власних потужностей і застосовували швидкий продаж ранніх культур як засіб для звільнення сховищ під соняшник і кукурудзу. Нині вони розглядають перехід на американську модель господарювання з максимальним рівнем автономії — від техніки до інфраструктури.
Вирішуємо сьогодні
Коли аграрна компанія починає розглядати будівництво власного сховища або повноцінного елеватора, їй доводиться обирати багато підрядників. Однак уже на самому початку потрібно визначитись із виробником обладнання. Тут часто виникає боротьба між якістю і бажанням заощадити. Щоб не заглиблюватись надмірно у цю тему, можна згадати лише одну річ: усе має свою ціну. Міцність, надійність, термін експлуатації, зручність, вартість сервісу та багато інших властивостей характеризують продукцію різних виробників. І якщо зовні силос або горизонтальний транспортер може практично не відрізнятись, розбіжності у матеріалах і конструкції можуть бути значущими.
Хорошим прикладом може слугувати елеваторне обладнання відомої компанії Buschhoff. Протягом 150 років підприємство виробляє різноманітні машини з найвищим рівнем автоматизації для транспортування й зберігання зерна.
У виробництві всієї продукції компанія Buschhoff керується принципом найвищої якості. Наприклад, силоси з пласким днищем, які вміщують 2000 т і більше, є одночасно зручним і технологічним рішенням для тривалого зберігання. Силоси виготовляють із високоміцної сталі S350GD з цинкуванням 600 г/м., із зовнішніми ребрами жорсткості. Характеристики цієї сталі значно кращі, ніж у традиційної для українського ринку DX51D (дані львівського металотрейдера EUROMETAL). Отже, якісний матеріал суттєво зменшує металомісткість конструкцій і внаслідок цього зменшується вартість будівництва.
Болтові з’єднання подвійного хромування оснащено гумовими шайбами. На стиках листів застосовується пластична мастика BSD. Такі рішення дають можливість герметизувати силоси й гарантують стабільні умови для тривалого зберігання зерна.
Незрідка виникає потреба перевірити стан зерна у заповненому силосі, відібрати пробу або проконтролювати рівномірність заповнення. Для цього виробник пропонує встановлювати на даху не лише вентиляційні клапани, а ще й інспекційний люк із драбиною. Ще один інспекційний люк монтують на другому кільці з платформою для зручного доступу та внутрішніми сходами всередину силоса.
Технологічне оснащення складається з маятникового датчика верхнього рівня і мембранного датчика нижнього рівня. Це значно полегшує роботу оператора, якому не потрібно контролювати процес заповнення надто ретельно. Стан зерна контролюється за допомогою системи кабельної термометрії. За потреби зерно можна охолодити потоком повітря — по всій площі підлоги встановлюють аераційні решітки. Система вивантаження окрім центрального витоку має бічний самоплив із ручним або механізованим шибером. Таким чином, відсутність електроенергії не є перешкодою для відвантаження.
Ощадне і продуктивне транспортування
Разом із силосами виробник пропонує повний комплект устаткування — для забезпечення оптимальних умов транспортування зерна. Це горизонтальні транспортери й вертикальні ковшові конвеєри різної продуктивності як для невеликого елеватора, так і для промислового. Максимальна продуктивність транспортної системи може сягати 200 т/год. Особливістю такого обладнання від Buschhoff є надзвичайна міцність і витривалість усіх елементів. Тут застосовано високоякісні матеріали, потужні двигуни й трансмісії, що гарантує дотримання всіх заявлених характеристик. Аграрії можуть спокійно інвестувати в це обладнання і бути впевненими у його функціональності протягом багатьох років. Мінімальні витрати на сервіс і ремонт пришвидшують повернення вкладених коштів.
Зберігання в насипному складі
Під час зберіганні зерна як у наявних, так і в нових насипних складах, незрідка доводиться розділяти зернові масиви перегородками для ефективнішої експлуатації сховищ. Найзручнішими рішеннями для цього є роздільні перегородки з профільного металу. Компанія Buschhoff пропонує різні рішення, які пристануть для різноманітних умов. Такі перегородки дають змогу оптимально використовувати приміщення, їх легко монтувати. Вивантажувати зерно можна пневмотранспортером або іншою наявною технікою.
Підсумовуючи згадане вище, можна сказати, що власне зерносховище в нинішніх реаліях далеко не розкіш, а вимушена необхідність. Доки порти й великі елеваторні комплекси не прийматимуть зерно, слід забезпечити своє господарство відповідними потужностями, щоб вистояти й розвиватись навіть під час війни. Обираючи надійного виробника обладнання, потрібно насамперед звернути увагу на співвідношення ціни та якості, на наявність сервісної служби та складу запасних частин в Україні. Це покращить технологічність господарства і дасть змогу в майбутньому бути гнучкішим у непередбачуваних реаліях.