Елеватор

Складні об’єкти на кшталт прикордонних зернових терміналів і сухих портів потребують підвищеної уваги до проєктування і реалізації

Народження терміналів

Народження терміналів

Складні об’єкти на кшталт прикордонних зернових терміналів і сухих портів потребують підвищеної уваги до проєктування і реалізації через надто великі інвестиційні ризики.  

Перевалювання зерна на сухопутних кордонах стало новим викликом не лише для проєктувальників і будівельників, а й для самих замовників. З цим бізнесом раніше в Україні ніхто не стикався, але нові умови змусили швидко змінювати напрямки експорту. Навіть елементарне перевантаження зерна із широкої колії на вузьку вимагає узгодження низки питань із підведення шляхів й узгодження технологічних процесів. До того ж весь спектр інших завдань, що виникають під час проєктування елеваторів, нікуди не зникає. 

Світлана Дімітренко

Мультимодальні термінали взагалі вимагають неабиякого підходу до їх проєктування — від вибору ділянки до узгодження розташування комунікацій, технологічних ліній для різних типів продукції, маршрутів для технологічного транспорту, розташування складів, контейнерних майданчиків, зернових силосів тощо. Ми поспілкувались зі Світланою Дімітренко, керівницею проєктного відділу компанії «Агрікон-Південь»і Русланом Чопом, керівником проєктів тієї самої компанії, які розповіли про проєктування й будівництво складних об’єктів у сучасних умовах. 

Вимоги часу 

Руслан Чоп

Коли триває будівництво звичайний елеватор, і замовник добре розуміє всі особливості такого об’єкта або вже має подібний, проблем не виникає. Проєктувальники отримують повноцінне технічне завдання і виконують свою роботу без труднощів. Коли ж доводиться працювати з тими, хто ще не будував подібні об’єкти, виникає багато запитань, які доводиться вирішувати ще на етапі створення технічного завдання. Саме така ситуація виникла, коли вітчизняні підприємці почали будувати прикордонні термінали для експорту аграрної продукції залізничним транспортом. Ніхто не міг дати чіткого технічного завдання (ТЗ), оскільки досвіду будівництва й експлуатації таких об’єктів ніхто не мав. Як розповіла керівниця проєктного відділу компанії «Агрікон-Південь» Світлана Дімітренко, у таких випадках доводилось разом із замовниками створювати ТЗ, враховуючи власний досвід проєктування й будівництва великих об’єктів із розвиненою інфраструктурою. Інших варіантів не було. Наприклад, не було чіткого розуміння, які вагони будуть заходити по вузькій колії, тому проєктували так, щоб можна було приймати всі можливі типи. Для цього довелось проаналізувати парк вантажних вагонів країн Європи. 

Починаємо з майданчика 

На початковому етапі будівництва треба визначитись із місцем. Трапляються ситуації, коли майданчик уже є, і там потрібно будувати об’єкт з урахуванням наявних умов, але трапляється й так, що замовник не визначився з точним місцем. Тоді доводиться попередньо обстежувати й аналізувати кожен варіант, починаючи від цільового призначення, характеристики ґрунтів і закінчуючи наявністю під’їзних шляхів, комунікацій тощо. Доводиться перевіряти, які підприємства розташовано поруч, виділяти санітарно-захисну зону і шукати можливі обмеження. Далі аналізують наявність мереж: електрику, газ, воду і водовідведення. Усе це дає базове уявлення про можливість або неможливість розташування тут підприємства із завданими характеристиками, а також приблизну вартість реалізації проєкту. Наприклад, характеристика ґрунтів показує, складним чи легким буде будівництво фундаментів і підземної частини споруд. У прикордонні Львівщини рівень ґрунтових вод дуже високий, і це значно здорожує будівництво в таких умовах. Геодезичні характеристики ділянки також впливають на вартість будівництва, особливо коли  доводиться виконувати значну кількість земляних робіт або будувати підпірні стінки чи інші штучні споруди через особливості рельєфу.

 Визначити вартість будівництва 

Дехто може сказати, що і без проєктантів може розібратись із такими речами. Навіщо тоді їх участь на цьому етапі? Відповідь проста — для формування попередньої вартості реалізації проєкту й узяття до уваги всіх чинників, що можуть впливати на будівництво та експлуатацію об’єкта. Навіть для звичайних лінійних елеваторів вартість може помітно відрізнятись залежно від обладнання, яке обере замовник. 

Українські виробники дешевші й водночас мають достатній рівень якості, тож їх можна обирати для лінійних елеваторів. Якщо ж ідеться про об’єкти з великими обсягами перевалювання, варто обирати обладнання вищого класу. Саме тут проєктувальники можуть допомогти не витратити зайві гроші й водночас отримати обладнання, що відповідатиме потребам підприємства за якістю, надійністю і продуктивністю. Для об’єктів високої складності як, наприклад, мульти модальні термінали обладнання потрібно в рази більше, і воно абсолютно різнопланове. Перевалювання зернових вантажів, олії, контейнерів потребує окремого технічного оснащення й відповідної підготовки майданчиків. Також тут можуть бути розташовані митні зони, склади різних типів та інші промислові об’єкти. Тому замовник самостійно навряд зможе реально оцінити попередню вартість реалізації проєкту й урахувати всі особливості фактичних умов. 

Мультимодальні термінали вимагають значно більше уваги щодо розміщення комунікацій, організації внутрішньої логістики і врахування перспектив розвитку

Світлана Дімітренко зазначила, що весь попередній аналіз і розроблення генплану слід робити ще до остаточного вибору ділянки. Нерідко трапляється, що ділянка за основними параметрами підходить, але після обстеження можуть виявитись певні обмеження, які збільшують вартість будівництва, ускладнюють експлуатацію об’єкта або взагалі роблять її неможливою. Наприклад, був випадок, коли після приїзду на місце майбутнього будівництва з’ясувалось, що весь потік автотранспорту проходитиме через сусіднє село. Стало очевидним, що така ситуація буде неприйнятною і спричинить багато негативу. Довелось будувати об’їзну дорогу, що збільшило вартість будівництва. 

Користь передпроєкту 

На початку проєктування передусім слід проаналізувати всі вихідні дані й сформувати загальну стратегію розвитку. Потрібно визначити, для чого будується об’єкт, який розвиток бізнесу планується, чи можлива диверсифікація, які технології будуть застосовуватись тощо. 

На основі цього створюється передпроєкт, який допомагає зрозуміти потенціал ділянки. Наприклад, замовник хоче насамперед побувати контейнерний термінал, потім — зерновий, а пізніше, залежно від потреб, на території, що лишилась, збудувати промисловий об’єкт. Відповідно до цього створюють генплан, прокладають мережі, і коли приходить час будувати наступну чергу, не виникає перешкод. Будівельна техніка не заважає основному бізнесу, приєднання до інженерних мереж відбувається з мінімальними витратами часу і грошей. І, навпаки, спонтанні рішення щодо розвитку підприємства завжди тягнуть за собою надмірні витрати й незручності. 

Власник платить набагато більше, ніж коли звернувся б до професійних проєктувальників і підготував хороший проєкт. Звісно, не завжди все рухається за планом — змінюється логістика, ринок, політика і закони. Усе це впливає на розвиток підприємств, і те, що планувалось кілька років тому, може стати неактуальним сьогодні. Проте якісне проєктування надає гнучкості підприємству, і подальший розвиток може відбуватись багатьма шляхами без глобального втручання в конфігурацію майданчика. Саме у цьому і полягає складність роботи проєктувальника: розмістити все на ділянці так, щоб не обмежувати розвиток підприємства. 

Чого хоче замовник 

Світлана Дімітренко розповіла, що все більше замовників бажають, щоб проєкт утілювала одна компанія. Тобто робили і проєктування, і брали на себе обв’язки генпідрядника. Реалізація проєкту є складним завданням, що складається з великої кількості робіт окрім основного будівництва. Це і підведення комунікацій, улаштування системи пожежного захисту, опалення, вентиляції, укриттів і багато іншого. Треба робити велику кількість узгоджень, які пов’язані з чималими витратами часу на бюрократію, шукати надійних субпідрядників. 

Вимогою часу стало розміщення на території власного електрогенератора. Хтось купує дизельні, інші хочуть працювати з газом або взагалі твердим паливом, комусь підходять сонячні панелі. Усе залежить від потреб підприємства і побажань замовника. Тож ці речі також доводиться аналізувати й пропонувати оптимальні рішення. 

Складно і швидко 

Як розповів Руслан Чоп, будівництво прикордонних терміналів відбувалось переважно вздовж західного кордону. У тих регіонах доводилось боротись із високим рівнем ґрунтових вод — коли копали котловани, ті відразу перетворювались на штучні озера. Це значно ускладнювало роботу, однак проєктувальники «Агрікон-Південь» швидко находили рішення й узгоджували це із замовником. Іноді доводилось змінювати технології, але це не відбивалось ані на термінах будівництва, ані на характеристиках майбутнього підприємства. 

Ще однією особливістю були саме терміни будівництва. Замовники хотіли, щоб створення об’єкта відбувалось якомога швидше, і один об’єкт із перевалювання зерна з широкої на вузьку колію вдалось реалізувати за три місяці. Звісно, для цього доводиться визначати пріоритетність робіт і шукати шляхи пришвидшення кожного з етапів. Наприклад, виробники обладнання не хотіли присилати власних представників для шеф-монтажу, тож доводилось відряджати власних співробітників на навчання, щоб ті могли самостійно виконувати цю роботу. 

Руслан Чоп зазначає, що нині компанія «Агрікон-Південь» має чималу кількість власних спеціалізованих будівельних бригад, де спеціалісти працюють уже багато років поспіль. Це не тимчасові працівники, які мотивовані сьогоденним заробітком. Такий персонал відповідально ставиться до роботи й дає потрібний рівень якості. Людей забезпечено всіма інструментами та пристроями безпеки. Тривалість робочої зміни обмежена, щоб не накопичувалась втома і не втрачалась ефективність. Якщо потрібно пришвидшитись, практикується робота по змінах — бригада змінюється по частинах, щоб не відбувалось розриву в сприйнятті процесів. Для пришвидшення монтажу багато металоконструкцій виготовляють на власному виробництві, а також виконують часткове складання. На об’єкті відбувається завершальний етап складання конструкцій та їх монтажу. 

Проблема компетентності 

Часто підрядники спеціалізуються тільки на загальних будівельних або монтажних роботах, і коли доводиться брати генпідряд, на об’єкті працює багато субпідрядників. До того ж відсутність компетенції у певних питаннях призводить до ухвалення рішень, які можуть бути незручними або невигідними замовнику. Коли ж у підрядника є можливість і проєктувати, і будувати, і виконувати монтаж та пусконалагоджувальні роботи, вдається уникати таких ситуацій. Робота «під ключ» знімає безліч питань, що виникають у процесі співпраці великої кількості компаній на об’єкті. Замовник почувається значно легше — він очікує результат й оплачує роботу тільки тоді, коли отримує потрібне. 

Компанія «Агрікон-Південь» має великий досвід створення складних об’єктів від проєктування до введення в експлуатацію, і за її досвідом такий підхід до будівництва є максимально ефективним. 

Інші статті в цьому журналі

ЧИТАЙТЕ БІЛЬШЕ