Елеватор

Компанія «Епіцентр Агро» завершила реконструкцію елеватора на півдні Київської області

Короткий шлях до грошей

Короткий шлях до грошей

Компанія «Епіцентр Агро» завершила реконструкцію елеватора на півдні Київської області, збільшивши потужності одночасного зберігання зерна на 105 тис. тонн.

Після придбання компанії «Інтерагроінвест», у «Епіцентр Агро» з’явився новий актив — невелике елеваторне господарство «Переробник» зі складами підлогового зберігання на 60 тис. тонн і кількома силосами на 3 тис. тонн. Ті потужності й технічне оснащення об’єкту виявилося застарілим і не відповідало сучасним ринковим вимогам. Однак безпосередня близькість до Одеської траси й відносно невелика відстань до портових елеваторів (350 км) вирішили подальшу долю зерносховища. Було вирішено про реконструкцію і будівництво на території нового потужного елеватора. 

За задумом оновлений елеватор має стати у пригоді не лише «Епіцентр Агро», а й навколишнім фермерам для доробки зерна до експортних показників і швидкого транспортування в порти. Наприклад, зранку привозять зерно, чистять, сушать і відразу відправлять у порт. На вечір зерно вже розвантажується в порту. Наступного дня фермер отримує реєстр із порту, а ввечері — на рахунок надходять кошти. Таким чином, навіть без залізниці цей елеватор дозволяє поклажодавцям отримувати кошти за продукцію в найкоротші строки. 

Будівництво елеватора 

Вибір підрядника на постачання обладнання й будівельно-монтажні роботи відбувся ще чотири роки тому. На виставці Agritechnica у в Ганновері представники «Епіцентр Агро» поспілкувалися з усіма представленими там компаніями, що виготовляють обладнання для будівництва елеваторів. Повернувшись додому, провели переговори з українськими виробниками. 

Головний технолог дав технічне завдання: забезпечити приймання і сушіння маршрутних партій зерна у 4000 т на добу. Відповідно до цього компанії робили пропозиції. На жаль, переважна більшість постачальників підійшли до завдання шаблонно, зробивши стандартні пропозиції. Натомість польська компанія FEERUM запропонувала внести зміни у завдання, бо вважала деякі рішення невдалими або незручними. Оскільки пропозиції польської компанії давали можливість заощаджувати до 20% витрат на електроенергію під час транспортування зерна всередині елеватора, а також зменшувати пошкодження продукції, такий поміркований підхід виявився вирішальним — компанія FEERUM виграла тендер і з 2018 року стала виробником і постачальником обладнання для всієї елеваторної мережі «Епіцентр Агро». 

Роботи в с. Іванівка розпочали в грудні 2018 року. Частину будівель і споруд демонтували, однак більшість складів залишили як резерв. Ураховуючи, що елеватор потрібно було побудувати у стислі строки, довелося максимально збільшити кількість людей і підрядних організацій, щоб усе відбувалося за планом. Генеральним підрядником, який виконував роботи, починаючи від проєктування і закінчуючи монтажем обладнання та введенням в експлуатацію, стало ТОВ «ВР Вентсол». Бетонні дороги та під’їзні шляхи будувало ТОВ «Сервіс Констракшн». Зовнішні електромережі разом із проєктуванням виконувала компанія ТОВ «Енергоінвестмонтаж» і ТОВ «ВАП-БУД». 

Технічне оснащення елеватора

Результатом колективних зусиль стала поява, по суті, нового елеватора. До його складу ввійшло 7 великих силосів по 15 тис. тонн, 6 силосів по 1100 т для тимчасового зберігання вологого зерна, очисний комплекс із машинами для первинного і вторинного очищення, дві сушарки продуктивністю до 2 тис. тонн на добу (сушіння кукурудзи з 30 до 14% вологості), дві малі сушарки по 900 т на добу для охолодження або сушіння невеликих партій зерна. Силоси, сушарки, ланцюгові й стрічкові конвеєри, ковшові елеватори, шнекові транспортери, дво і триходові клапани, що керують рухом зерна по самопливах — усе це виготовила компанія FEERUM. Цікавою є конструкція самопливів — вони безкаркасні, мають модульну структуру і виготовлені цілком з армованого поліуретану. Для первинного очищення зерна обрали барабанні сепаратори ОЛІС, а доочищення перед відправленням у порт виконують машини Buhler TAS-206A6. Підприємство ТОВ «Ваговимірювальні системи» виготовило вагові комплекси, а Калинівський машинобудівельний завод — автомобілерозвантажувачі. 

Великі силоси укомплектовані термометрією на базі сучасних термопідвісок. Є графічне зображення температурних карт, і оператори разом із лабораторією можуть щодобово стежити за станом зерна. Силоси обладнано вібраційними датчиками, які вказують на заповнення та спустошення місткості. Для видалення конденсату із силоса застосовують витяжні вентилятори. Це особливо важливо для великих місткостей, бо значний обсяг повітря, що між дахом і зерном, має вологу, яка втягується зовні та яку віддає зерно, і все це може призвести до утворення конденсату на внутрішній поверхні даху. В холодну пору року вентилятори вмикають під ранок, щоб підсушити дах. До того ж витяжні отвори розташовано по периметру даху, а впускний отвір — посередині. Це рівномірно осушує всю внутрішню поверхню даху. Також дахи силосів вкрито полімерною фарбою, яка не нагромаджує тепло. 

Для уникнення розвитку патогенів і комах силоси перед початком сезону обробляють фумігантами. Також розглядається фумігація зерна в потоці, але поки що керівництво елеватора вважає, що більш дієвим захистом є утримання складів у належному санітарному стані й виконання необхідних регламентних робіт з очищення та підготовки до закладання партії. 

Разом із будівництвом основних потужностей була оновлена лабораторія. Її оснастили всім необхідним обладнанням, починаючи з пробовідбірників Intersystems Truck Probe 5.5 HP (такі самі працюють у портових елеваторах) і закінчуючи сучасним вимірювальним устаткуванням. Лаборанти визначають вологість, число падіння, вагу, клейковину й інші основні показники, що потрібні для якісного аналізу зерна. 

Лабораторія — сучасна в усіх аспектах. Тут працюють досвідчені фахівці, які ретельно виконують свої обов’язки. Її забезпечено всім обладнанням для визначення числа падіння, вологості, ваги. Є навіть прилад для експрес-аналізу FOSS Infratec 1241. Усе це дає можливість оцінювати необхідні параметри за продуктивності 3–4 тис. тонн на добу. 

Керування елеватором 

Елеватор оснащено надсучасною АСУ ТП (автоматична система керування технологічними процесами). Керувати всіма процесами може оператор з одного комп’ютера, з’єднаного з головним контролером. Якщо виникає якась технічна помилка або «баг» у програмному забезпеченні, програміст із Польщі, доволі оперативно, дистанційно розв’язує проблему. 

Система керування має такі корисні опції, як лічильники мотогодин для всього транспортного обладнання, термометрію, а також журнал подій і регламентних робіт. Наприклад, якщо десь потрібно замінити мастило або перевірити стан якогось вузла, система просигналізує оператору і запропонує виконати обслуговування. Це дуже важливо, коли є проблема з кваліфікованим персоналом. Керівник має можливість доручити цю роботу будь-якому працівнику, і обслуговування буде здійснено вчасно. Взагалі все обслуговування елеватора здійснюється власними силами. Віддавати ці роботи стороннім організаціям поки що ніхто не збирається через економічну недоцільність і елементарну незручність. Власний персонал може набагато швидше виконати потрібні роботи, а це має велике значення особливо у гарячу пору. 

Сушіння зерна

Окрім технологічних процесів з переміщення зерна автоматика керує і процесом сушіння. Людина може змінювати налаштування тільки за наявності певних аномалій у температурній карті, або за виникнення нестандартних ситуацій. Сушарки оснащено датчиками температури й датчиками положення висипних екстракторів. Це дає змогу автоматично регулювати цикли вивантаження, орієнтуючись на показники вологомірів на виході. Режим сушіння встановлюється відповідно до вхідної вологості (цей показник визначає лабораторія). Також заздалегідь формуються партії з однаковими показниками вологості й смітності, звісно, за наявності часу і місткостей. Такий підхід зменшує витрати на переміщення продукції і зупинки сушарок, а також дозволяє досягти лагідного сушіння. Великі сушарки забезпечують велику продуктивність, але це досягається через відсутність зони охолодження. Температура зерна знижується саме в маленькій сушарці, що дозволяє зменшити травмування й утворювання тріщин у разі великих перепадів температури. 

Плани на майбутнє компанії «Епіцентр Агро»

«Епіцентр Агро» й далі активно розвиває елеваторні мережі. Якщо на початку діяльності щойно після придбання Вінницької Агропромислової Групи компанія мала трохи більше за 300 тис. тонн одночасного зберігання, то на сьогодні потужності наближаються до 1,5 млн тонн, а за рік вони зростуть до 2 млн тонн. Будуватимуться нові елеватори, а також глибоко реконструюватимуть старі комплекси. Наприклад, після придбання Групи «Сварог» компанія «Епіцентр» стала власником кількох елеваторів підлогового зберігання. Об’єкти в Антонінах і Полонному наразі демонтовано — на цих ділянках розпочнеться будівництво нових сучасних елеваторів. 

Щоправда, компанія не ставить за мету стати №1 за обсягами елеваторних потужностей. Її задовольнить бути в п’ятірці найкращих і найбільших серед приватних елеваторних операторів. Головна мета — зробити нові та реконструйовані елеватори прибутковими й обов’язково корисними поклажодавцям: зокрема, дрібним і середнім агровиробникам і фермерам. 

Сьогодні в кожній області є дефіцит потужностей для зберігання, але не кожен аграрій має можливість (і бажання) зберігати власну продукцію. Тож потенційний попит на зберігання є високим в усіх регіонах присутності агрохолдингу. Важливо, що всі елеватори компанії (окрім «Переробника») є маршрутними, що дозволяє оперативно вивозити зерно в порти партіями по 3500 т. Відповідно, фермери можуть так само швидко продавати свою продукцію й отримувати гроші. З огляду на досвід минулого року, коли в жовтні-грудні потрібно було терміново вивозити велику кількість продукції, і був певний колапс, це важливо. 

Хоча цьогоріч ситуація дещо інша: всі очікують ціну на зерно, тому на жовтень-грудень особливого навантаження й вивезення зерна до портів не планується. Виробники поки що вичікують. Більшість продажів планується на січень-червень, і за пів року потрібно буде вивозити річний обсяг. Тому від того, з якими елеваторами співпрацюватимуть аграрії, залежатиме й оперативність транспортування зерна. 

Маючи повний ланцюг виробництва і зберігання агропродукції, логічним для «Епіцентр Агро» є наявність власного портового елеватора. Проте наразі це — точно не найближча перспектива. По-перше, в Україні вже нині є певний профіцит портових потужностей. І якщо у 2010 році перевалка в порту коштувала 22 дол./т, тепер ціна тримається на рівні 10 дол./т. А враховуючи обсяги в мільйон тонн, можна розраховувати на ціну 8–9 дол./т. 

По-друге, пріоритети в компанії на сьогодні дещо інші. Агрохолдинг планує розпочати глибоку переробку зернових культур, зокрема, кукурудзи. І саме на реалізацію цього інвестиційного проєкту йому знадобляться кошти. А також не варто забувати, що розбудова елеваторів ще триває — і в планах на наступний рік можуть з’явитись нові об’єкти для реконструкції. 

ГОВОРЯТЬ ЕКСПЕРТИ 

В’ячеслав Тимчук, директор елеваторного господарства 

— Перші місяці експлуатації нового обладнання показали, що ми реально можемо приймати 1900 т пше ниці за 12 год. Сюди також входить і доробка. Із соняшником поки що вдається приймати 1100 т за 12 год, але ця культура має низьку сквапність і щільність, тому в тоннах результат слабший. Кукурудзу ще не приймали, але мета — досягти розрахункової продуктивності. Для відвантаження застосовуємо хопери загальною місткістю 500 т. Це дає змогу швидко відправити до 2500 т на добу на власному автопарку. Під час завантаження автомобіль стоїть на ваговій платформі, тож оператор одразу бачить вагу зерна. До того ж економиться час — не потрібно додатково їхати на ваги, відсипати або досипати… Безпосередньо процес завантаження триває три хвилини, а усього на території елеватора автомобіль перебуває не більше як 15 хв. Також хочу зазначити, що елеватор не відпускає транспорт із перевантаженням. Власні автомобілі взагалі виїжджають із території з брутто 39,5 т. Це близько 25 т зерна. Потім на жодних вагових комплексах у водіїв немає проблем.  

Світлана Нікітюк, заступник керівника «Епіцентр Агро» з елеваторного напряму «Епіцентр К», керівник відділу трейдингу 

— У структурі «Епіцентр Агро» 53% земель розташовано у Хмельницькій області, 33% — у Вінницькій, решта — у Київській і Черкаській. Таким чином, елеватор «Переробник» можна використовувати як для власних потреб, так і для роботи з продукцією сторонніх виробників. Для них навіть пропонуються преференції — зберігання зерна тільки в силосах, тоді як власна продукція може зберігатися в «силобегах». Це, до речі, збільшує загальну потужність одночасного зберігання на 50 тис. тонн. Наприклад, минулого сезону, коли основні потужності ще не були готові до зберігання зерна, в силобеги завантажили 47 тис. тонн. 

Елеватор приймає всі масові культури. Очисні машини й сушарки можуть працювати з різними типами зерна. Тут навіть можна зберігати й виконувати доробку нішевих культур. 

Протягом першого року планується зробити один оберт, аби налаштувати обладнання і відпрацювати всі процеси. Наступного сезону можна буде збільшити перевалку до 1,5–2 обертів, а на третій вийти на планову потужність у три оберти. 

На сьогодні елеватор вийшов на ринок із досить цікавою пропозицією: фермер привозить зерно на елеватор і майже нічого не платить за приймання (менше ніж 1 грн становить оплата за тонну). Далі до співпраці залучаються транснаціональні компанії, що пропонують придбати це зерно у фермерів. У разі згоди фермер отримує гроші, зерно переписують на покупця, який і сплачує елеватору за послуги зберігання. Якщо ж фермера не влаштовують пропозиції, він може самостійно розпоряджатися своєю продукцією. 

Володимир Огійчук

журнал The Ukrainian Farmer, жовтень 2020 року

Усі авторські права на інформацію розміщену у журналі The Ukrainian Farmer та інтернетсторінці журналу за адресою https://agrotimes.ua/ належать виключно видавничому дому «АГП Медіа» та авторам публікацій, згідно Закону УкраїниПро авторське право та суміжні права”.
Використання
інформації дозволяється тільки після отримання письмової згоди від видавничого дому «АГП Медіа».

 

 

Інші статті в цьому журналі

ЧИТАЙТЕ БІЛЬШЕ