Ефективні рішення та відповідальне ставлення в роботі сучасного елеватора
З акцентом на сушіння
Ефективні рішення та відповідальне ставлення в роботі сучасного елеватора.
Обсяги сушіння зерна у філії «Тетерів» ТОВ СП «НІБУЛОН» (що в Житомирській обл.) чи не найбільші серед інших підрозділів. Насамперед це пов’язано з географією: клімат дозволяє отримувати хороші врожаї ранніх і пізніх культур. Проте їх вологість часто надто висока й потребує значних витрат енергії для доведення до базових показників. У зв’язку з цим елеватор філії «Тетерів» має три потужних сушарки, які здатні сушити кукурудзу 2100–2200 т/добу.
Елеватор офіційно розпочав роботу 15 листопада 2011 року: було збудовано 12 місткостей для зберігання зерна по 5500 т кожна, встановлено 4 місткості активного вентилювання на 2500 т кожна. Спочатку тут працювали всього дві шахтні сушарки Cimbria, до яких 2013 року добудували третю для покращення продуктивності сушіння кукурудзи, що надходила з вологістю 25–35%. Третя сушарка дозволила «пропускати» загалом понад 2100–2200 т сільськогосподарської продукції на добу замість 1400– 1500 т силами двох сушарок до того.
Зерно на елеваторі приймають як із власних виробничих філій, так і від місцевих агропідприємств, також надають послуги з доробки й зберігання практично будь-яких партій. На сьогодні частки власного і давальницького зерна приблизно однакові. З року в рік обсяги перевалки коливаються від 2-х до 3-х обертів, але загалом розподілення 50 : 50 зберігається. Усі навколишні елеватори завжди орієнтуються на «НІБУЛОН», і намагаються відштовхуватись від рівня цін лідера ринку. Це певною мірою ускладнює боротьбу за клієнта, бо конкуренти постійно пропонують відносно «солодші» умови. Аграрії не приховують, що коли вони телефонують на сусідні елеватори, там пропонують ціну на зерно «+50 грн до „НІБУЛОН”».
Однак за словами директора філії Олександра Чорнобая компанія «НІБУЛОН» має інші переваги, які можуть бути набагато кориснішими для аграріїв. Наприклад, гроші за зерно тут отримують практично без затримок. Якщо сьогодні машина привезла збіжжя, завтра на вечір гроші будуть на рахунку фермера. Максимум, що доводиться чекати, це 3 дні. З іншими елеваторами ситуація може суттєво відрізнятись. Люди чекають грошей від 10 днів до 3 тижнів. У період, коли кошти терміново потрібні фермеру для закупівлі пального, насіння, добрив або засобів захисту, таке тривале очікування, м’яко кажучи, дратує й змушує залучати кредити, коли без них можна було б легко обійтись. Крім того, компанія працює абсолютно прозоро і гарантує своїм клієнтам якісний сервіс і повну безпеку.
Нестандартне рішення
На в’їзді до елеватора з вантажівки відбирають пробовідбірником зерно і транспортують до сертифікованої лабораторії. Тестують на сучасному обладнанні, яке дозволяє отримувати результати максимально швидко і максимально точно. Після визначення фізичних і якісних параметрів автомобіль вирушає на ваги, а потім до відповідної завальної ями на вивантаження. У підприємстві працюють всього дві лінії зважування, і цього цілком вистачає. Річ у тім, що ваги встановлено не біля лабораторії, де відбираються проби, а окремо. Таке рішення дало змогу скоротити час перебування автомобіля на вагах, і тому двох ваг повністю вистачає, щоб пропускати велику кількість автотранспорту. Контрольні зважування виконують 3–4 рази на добу, що дозволяє бути впевненим у точності вимірів.
Продуктивність приймання = продуктивність сушіння
Потужності з приймання продукції за добу досягають 5000 т ранніх культур. Пізні культури, і особливо кукурудзу, везуть у великому обсязі, і тут підприємство працює з максимальною потужністю, яка обмежується продуктивністю сушарок — кожна з них встигає сушити 700–750 т/добу. Відповідно, загальна продуктивність приймання становить близько 2100–2200 т/добу. На один автомобіль витрачається в середньому до 30 хв — усе залежить від культури й часу на виконання аналізів. На територію одночасно запускають до 10 автомобілів.
Очищення
Після вивантаження зерно спрямовують у потрібному напрямку — на очищення, сушіння або тимчасове зберігання. Попереднє очищення виконують машинами SDS 1213 Schmidt-Seeger продуктивністю 400 т/год. Вторинне очищення — на двоярусному сепараторі продуктивністю 250 т/год, до того ж кожен ярус можна налаштовувати на окрему культуру. Лабораторія визначає, які саме сита потрібно встановити для відповідної культури, і далі оператор тільки перемикається на потрібний ярус — немає потреби щораз окремо налаштовувати очисну машину.
Ріпак і соняшник намагаються відразу чистити до базового рівня, щоб покращити умови сушіння й не витрачати зайвих коштів. Часто буває так, що саме зерно має практично базову вологість, однак смітна домішка, до складу якої входить велика кількість насіння бур’янів, набагато вологіша, що впливає на середній показник. Таким чином, видаляючи сміття, можна зменшити загальну вологість зерна. Інші культури спочатку проходять первинне очищення, а до відповідності базовим показникам їх доводять тільки перед відвантаженням.
Сушити безпечно і швидко
Усі етапи та складові робочого процесу піддаються постійному аналізу для вчасного ухвалення відповідних рішень з оптимізації діяльності підприємства. Одним із таких рішень стала заміна однієї із сушарок на іншу — марки Matthews. Усі вони працюють на природному газі, витрачаючи на зняття тонно-відсотка 1,2–1,5 м.. Перед сушінням зерно групують за вмістом вологи й розміщують у п’яти хоперах по 200 т кожен. Сушіння відбувається в автоматичному режимі. На виході із сушарок установлено датчики вологості, а всередині в усіх зонах виконується контроль температури. У сушарках Cimbria зерно сушиться в трьох зонах, і в одній — охолоджується. В сушарці Matthews усі зони можна використовувати як для сушіння, так і для охолодження.
Тобто якщо зерно на виході недосушене, можна в останній зоні увімкнути пальник і виконати досушування. Це дає змогу не «крутити» зерно ще раз через норію і сушарку або не завантажувати його у силоси з підвищеним умістом вологи. Вхідну вологу контролює технік-лаборант разом з апаратником оброблення зерна. На виході проби відбирають щоразу під час скидання зерна. Якщо говорити про сушіння кукурудзи, це приблизно раз на 15 хв. Ті культури, що потребують мінімального досушування, контролюють частіше, бо скидання відбувається також частіше. Після сушарок зеро завантажують у силоси для тривалого зберігання. Охолодження відбувається відразу в сушарках, тому немає потреби застосовувати для цього проміжні силоси.
Сушарки чистять щодня (зовні, у зоні розташування пальників і в інших важливих місцях). Зазвичай це роблять перед завершенням зміни, а також протягом дня. Для цього апаратнику оброблення зерна або підсобному робітнику потрібно до 25 хв. Усередині зачищення виконується за кожної зміни культури, а перед новим завантаженням усе ретельно перевіряють.
Подорожчання газу суттєво підвищило вартість сушіння для всіх підприємств галузі. Однак поки що перехід на альтернативні види палива на філії «Тетерів» не розглядають. Проте, якщо ситуація з вартістю газу не зміниться, потрібно буде вживати певних заходів з оптимізації робочого процесу. На сьогодні підприємство користується твердопаливними котлами для опалення адміністративних і допоміжних будівель, і це виходить у 4 рази дешевше, ніж було за використання газових котлів. Цей приклад показує, що економія тут може бути колосальною, бо, на відміну від східних і південних філій, тут упродовж сезону доводиться знімати до 500 тис. тонновідсотків вологи. Під час сушіння кукурудзи кожна сушарка на добу витрачає 9–10 тис. м. газу.
Транспорт і аспірація
Для переміщення зерна окрім ланцюгових використовують шість стрічкових транспортерів. Їх застосовують тільки під силосами, і працюють вони під час вивантаження. На інших ділянках працюють ланцюгові транспортери. Продуктивність усього транспортного обладнання становить 250 т/год. За роки експлуатації транспортери Cimbria показали себе як надійні й витривалі, двигуни та редуктори працюють саме так, як передбачено проєктом. Скрізь установлено аспіраційні системи — на транспортному обладнанні, авторозвантажувачах, у блоці очищення. Це суттєво зменшує забруднення повітря в межах території елеватора та навколо нього. Для зменшення викидів із сушарок Cimbria їх було модернізацію, а саме додали осадові камери для вловлювання сміття з відпрацьованого повітря. Відтоді територія підприємства та прилеглі ділянки не забруднюються навіть під час активного сушіння кукурудзи. Сміття з осадових камер вивантажують раз на тиждень. Сушарку Matthews не удосконалювали, бо її конструкція передбачає захист від викидів сміття назовні.
Зберегти без втрат
Загальний обсяг одночасного зберігання продукції на елеваторі — 76 тис. тонн. Силоси Cimbria оснащено кабельною термометрією, на кожному кабелі встановлено 13 датчиків. Якщо зерно починає грітись, залежно від конкретної ситуації вмикають аераційні вентилятори, перевантажують зерно в інші силоси чи спрямовують на відвантаження. Також для охолодження зерна можуть залучити сушарку в режимі вентилювання. До речі, під час приймання ранньої групи культур сушіння виконують зовнішнім повітрям без додаткового нагрівання. Тобто звичайного вентилювання вистачає, щоб зняти кілька відсотків вологості. Збільшувати кількість силосів поки що не планують — наявних потужностей вистачає для роботи.
Відвантаження — тільки залізницею. Практично все відвантаження зерна відбувається залізницею власним вагонним парком компанії. Одночасно завантажують два вагони: для кожного з них передбачено два проміжних бункери для зерна на 35 т кожен. Залізничні ваги встановлено окремо від пункту завантаження, але це не заважає точно наповнювати вагони. Для цього під проміжними бункерами, де, власне, й відбувається наповнення вагонів, установили тензодатчики, які показують приблизну вагу вагонів. Розбіжність з основними вагами не перевищує 300 кг. Проте одразу видно, чи рівномірно завантажується вагон. В основному вагони мають корисний об’єм 94 м., які заповнюють до самого верху. Але є і більші, на 110–115 м., які не можна заповнювати важкими культурами «під кришку». Тому доводиться контролювати цей процес і стежити, щоб усе було в межах дозволених параметрів. Ураховуючи, що залізничного вивантаження тут не передбачено, зайві тонни доводиться виймати вручну. Тому ніхто не зацікавлений, щоб у вагони потрапляло зайве зерно.
Переміщення рухомого складу в межах елеватора здійснюється за допомогою маневрової лебідки. Під’їзна колія вміщує 14 вагонів, і загалом вдається завантажувати маршрут на добу. Усе залежить від наявності вагонів і оперативності роботи маневрових локомотивів Укрзалізниці. На сьогодні підприємство вже добре знає графік роботи локомотивних бригад і пристосувалось до нього аби не простоювати. Загалом 14 вагонів вантажаться близько 4-х годин. Ураховуючи час на подачу, можна сподіватись, що маршрут за добу встигають завантажувати із запасом.
ГОВОРИТЬ ЕКСПЕРТ
Олександр Чорнобай, керівник філії «Тетерів» ТОВ СП «НІБУЛОН»
Підприємство розташовано в зоні з високим рівнем ґрунтових вод. Це призводило до додаткового навантаження на стінки підземних галерей, а також до потрапляння вологи всередину технологічних приміщень. Щоб покращити ситуацію, було ухвалено інженерне рішення — викопати колодязі вздовж частини підземних галерей. У колодязях установили помпи з поплавковими вимикачами. Коли вода підіймається до певного рівня, помпа вмикається і відкачує воду. Це рішення дало змогу знизити рівень ґрунтових вод у безпосередній близькості до підземних галерей, і проблеми з водою там більше не існує. На сьогодні облаштували 12 колодязів, щоб подивитись на ефективність такого заходу. Оскільки перша частина проєкту виявилась вдалою, колодязі облаштуємо вздовж усіх інших підземних галерей.