Елеватор

Елеватори трейдерських компаній змушені найшвидше адаптуватись до змін ринку

Досвід плюс технології

Досвід плюс технології

Аби підтримувати стабільні оберти зерна і виходити на прийнятний рівень прибутковості, елеватори трейдерських компаній змушені найшвидше адаптуватись до змін ринку.  

Вдалий старт 

Вороновицьке ХПП стало одним із перших сучасних елеваторів у Вінницькій області. Побудували підприємство 2014 року поблизу Вінниці на місці колишнього асфальтного заводу. Наявність комунікацій і залізниці поруч було значним «плюсом». На будівництво першої черги знадобилось усього вісім місяців. Звели чотири силоси на 40 тис. тонн і шість хоперів по 1500 т кожен. Також змонтували робочу вежу з очисним обладнанням і дві сушарки. 

Дмитро Вигінний

Перший сезон був надзвичайно вдалим: на той момент у Вінницькій області не було таких сучасних елеваторів, і аграрії із задоволенням везли збіжжя на високотехнологічне підприємство. Сучасна лабораторія забезпечувала повну прозорість щодо параметрів вхідної продукції, і власники зерна ніколи не могли поскаржитись на непорозуміння або спірні ситуації. Тому елеватор швидко отримав репутацію надійного партнера, а клієнти стали називати «чесним елеватором». Наступними етапами добудували ще чотири оперативних місткості й збільшили кількість силосів. Так загальна потужність одночасного зберігання збільшилась до 200 тис. тонн. 2015 року до двох зерносушарок виробництва ARAJ добудували третю — Brice-Baker від KMZ Industries продуктивністю 2500 т/добу по кукурудзі за зняття 10% вологості, а 2018-го з’явилась четверта, також Brice-Baker, продуктивністю 2300 т/добу за аналогічних умов роботи. 

Потужне приймання 

Елеватор приймає практично всі основні культури: ранні — до 100 тис. тонн, пізні — до 200 тис. тонн, серед яких основною культурою є кукурудза. Продуктивність транспортного обладнання від KMZ Industries — 175 т/год, але фактичне навантаження не перевищує 150 т/год. Коли приймають надто вологе зерно, швидкість транспортування додатково зменшують, щоб уникнути пошкодження продукції і не перевантажувати норії. Залежно від позиції встановлено різні типи транспортерів: там, де потрібно менше травмувати зерно, працюють стрічкові, в інших місцях — ланцюгові. 

Обсяг одночасного зберігання становить 197 тис. тонн

Усе транспортне обладнання футероване. Захисту вистачає досить надовго. За словами директора елеватора Дми тра Вигінного, з моменту його приходу 2017 року футерування не потребувало заміни. Тільки тепер роблять заміну на найбільш навантажених транспортерах, що працюють на лініях приймання. Клапани стираються швидше, бо там більше навантаження. Тож деякі з них доводиться оновлювати щороку. 

Основним напрямом у прийманні є оперативність. Машини перебувають на території елеватора не більше як 20 хв. Якщо культура вимагає тривалого аналізу або потрібно робити додаткові тести на ГМО, час перебування може дещо збільшуватись. Однак, якщо приймають ту саму кукурудзу й аналізи роблять оперативно, машину пропускають за 10 хв. Зерно вивантажують у три завальні ями, звідки двома лініями його доправляють у потрібну точку — в оперативні місткості, на очищення, сушіння, зберігання або відразу на відвантаження. Практика показала, що за добу елеватор встигає приймати до 7000 т зерна (по кукурудзі). 

Збіжжя приймають на три завальні ями

Варіативне очищення 

Зерно очищають зернові сепаратори від ARAJ (чотири машини) і КБС від KMZ Industries. Усі вони — барабанного типу й працюють із продуктивністю 150 т/год, що забезпечує достатню швидкість приймання і доробки. Велика кількість сепараторів дає змогу одночасно працювати з різними культурами або класами однієї культури. Машини можна налаштовувати для різних етапів очищення, тому вирішили застосувати саме таку конфігурацію. Вона має перевагу в тому, що для приймання можуть залучити всі сепаратори, і тут не виникне затримки навіть за найнесприятливіших умов. Також одночасно можна приймати й відвантажувати зерно, виконувати доробку різних партій. Така гнучкість сприяє загальній високій продуктивності підприємства. 

Продуктивне сушіння 

З початку роботи, коли працювали тільки дві сушарки ARAJ, за добу встигали сушити не більше як 1500 т зерна. Однак швидко побачили, що потреба в сушінні значно більша. Після встановлення двох потужних сушарок Brice-Baker від KMZ Industries стали сушити переважно ними. Вони сучасніші й більш технологічні, лагідніше працюють із зерном, простіші в налаштуванні й потребують менше обслуговування. Сушарки ARAJ запускають тільки за потреби в максимальній продуктивності сушіння або коли потрібно зняти кілька тонно-відсотків вологи. Ранні зернові й ріпак також сушать цими сушарками, оскільки їх вентилятори мають меншу потужність і не видувають зерно. Працюють вони зазвичай у каскадному режимі, що дає змогу скоротити витрати палива й покращити точність сушіння. 

Сушарки Brice-Baker є основними інструментами сушіння

Сушарки Brice-Baker мають продуктивність 2500 та 2300 т/добу по кукурудзі за зняття 10% вологості. Це головні інструменти сушіння, на них припадає левова частка роботи. За словами керівника підприємства, загальна продуктивність сушіння може сягати 6000 т/добу, знімаючи по 10 і більше тонно-відсотків вологи. Саме такого показника вдавалось досягти в пікові періоди роботи підприємства. 

Коли почала підвищуватись вартість природного газу, на ХПП виявили бажання ще зменшити витрати. Компанія KMZ Industries пропрацювала різні варіанти модернізації сушарки, серед яких було встановлення системи рекуперації. Проте це відбувалось безпосередньо перед сезоном збирання та приймання збіжжя, а встановлення системи рекуперації передбачало часткове розбирання вузлів сушарки, додавання майданчиків для обслуговування, що могло призвести до несвоєчасного введення в роботу обладнання після модернізації. Тому було запропоновано оптимальне, хоч і зовсім нестандартне рішення: за допомогою тепловізійного пристрою проінспектувати під час роботи сушарки всю її поверхню, щоб виявити ті елементи, що нагріваються найбільше. Їх виявили, модернізували, додатково утеплили й тим самим забезпечили зменшення витрат палива. 

Десять хоперів по 1500 т дають змогу оперативно приймати велику кількість зерна з різними показниками вологості або кілька культур одночасно

Також компанія KMZ Industries порадила під час сушіння кукурудзи вимикати 30% наявних вентиляторів. Адже такого об’єму повітря для роботи з кукурудзою достатньо, а зменшивши кількість робочих вентиляторів, можна скоротити витрати електроенергії без втрат продуктивності сушарки. 

Кроки до енергонезалежності 

Одна із сушарок Brice-Baker має комбіноване живлення — від природного і скрапленого газу. Отже, є можливість обирати те паливо, що є в наявності, або те, що дешевше. Відповідно, клієнти можуть отримати послуги сушіння за меншою вартістю. Технічно перехід на скраплений газ відбувається дуже просто: достатньо скорегувати тиск — для цього навіть не потрібно зупиняти роботу сушарки й змінювати програму сушіння. 

Витрати природного газу на зняття тонно-відсотка становлять від 1,1 до 1,6 м³, залежно від температури навколишнього середовища та режиму роботи сушарок. Скраплений газ ефективніший — вистачає 1,3 м. на тонно-відсоток. Але нині ним не користуються через відносно високу вартість — природний дешевший. Різниця проти скрапленого на сьогодні становить близько 20 грн на зняття тонно-відсотка. 

Багато пропозицій підприємство отримало від виробників твердопаливних теплогенераторів. Однак за відсутності місця, незручності приєднання і за значної потреби в альтернативному паливі вирішили цей вид енергії поки що не використовувати. 

Електрична незалежність забезпечується власним генератором на 380 кВт. Його вистачає, щоб зупинити сушарку й заживити транспортне обладнання для приймання і відвантаження. Повноцінно сушити за допомогою генератора не вдається — потрібна додаткова потужність. Для цього планується придбати ще один генератор на 400 кВт. 

Оптимальне вдосконалення 

Пункт залізничного відвантаження пристосовано для роботи з усіма моделями хоперів

Внутрішня логістика зерна із самого початку була близької до оптимальної. Проте у процесі експлуатації добудували нові маршрути, які значно спростили й пришвидшили рух продукції. 

Наприклад, тут є можливість переміщувати зерно із завальних ям у залізничні вагони, минаючи очищення, тимчасові місткості тощо. Клієнти нерідко привозять чисте і сухе зерно, і воно взагалі не потребує доробки. Тож є сенс доправляти його у вагони найкоротшим шляхом. 

Загалом після добудови транспортна система отримала два транспортери на приймання і два на відвантаження, а також дві норії на вивантаження з кожного ряду оперативних силосів. Це дало змогу одночасно сушити партії зерна з різною вологістю на різних сушарках. Коли протягом доби на елеватор завозять 7000 т, доводиться працювати дуже швидко і не гальмувати процес заради іншого. 

Власний тепловоз дає змогу оперативно працювати з вагонами й за добу відвантажувати маршрут

Обладнання для залізничного відвантаження також довелось удосконалювати. Із самого початку тут установили бункери з чотирма лійками, а коли з’явились великогабаритні вагони-зерновози на п’ять люків, додали п’яту лійку. Таким чином вага рівномірно розподіляється по вагону, і за весь період експлуатації у залізниці не виникло жодних питань щодо точності заванта ження вагонів.  

Швидке відвантаження 

Від того, як швидко і ефективно зерно відправляють з елеватора, залежать заробітки підприємства. Коли немає вільного місця, продукцію повезуть на інші елеватори — сьогодні аграрії мають багато варіантів. У Вороновицькому ХПП завжди намагаються бути готовими до приймання і відвантаження максимально можливих обсягів. Відділ збуту працює над відправленням продукції як залізничним, так і автотранспортом. Маршрут (3300 т) вантажать добу, для автомобілів продуктивність відвантаження практично така ж велика. На початок повномасштабного вторгнення на території елеватора перебувало 80 тис. тонн зерна, і його приймали й далі. У той момент усі сили доклали до швидкого його вивезення — за добу встигали вантажити в автомобілі до 3000 т. Щоправда, останнім часом залізниця має більшу популярність, оскільки в країні дедалі більше спостерігається дефіцит водіїв. 

Кімната первинної обробки зразків

У найбільш навантажені періоди підприємство приймало 150 тис. тонн на місяць, тобто в середньому за добу надходило по 5000 т зерна. З тим елеватор не був порожнім, і доводилось щодоби відправляти по 3300– 3400 т залізницею і автотранспортом. Це була практично максимальна продуктивність підприємства, яка фізично можлива для наявного обладнання. Персоналу довелось працювати на межі можливостей, але зі цим успішно впорались. 

Надійне зберігання 

На сьогодні підприємство має 17 силосів по 10 тис. тонн, один на 7000 і 10 оперативних місткостей по 1500 т. Усі місткості українського виробництва — KMZ Industries. Загальна потужність одночасного зберігання — 197 тис. тонн. Окрім кабельної термометрії силоси оснащено верхніми витяжними вен тиляторами й нижніми аераційними вентиляторами (по чотири на силос). Лабораторія постійно контролює температуру на кожному рівні силосів і за потреби продуває або рухає зерно. 

Скраплений газ є альтернативою на випадок відсутності природного

За роки роботи на підприємстві склалась практика відносно нетривалого зберігання. Зазвичай збіжжя перебуває в силосах не більше як кілька місяців — потім його відправляють на експорт. До травня намагаються зачистити елеватор і почати підготовку до нового сезону. Найдовший період зберігання становив рік — це була кукурудза врожаю 2022 року. Через труднощі з експортом довелось шукати альтернативні шляхи вивезення зерна за кордон. Усе це тривало доволі довго, але, незважаючи ні на що, вдалось зберегти якість зерна. Лабораторія і майстри ретельно стежили за станом продукції, і влітку, коли температура зовні та всередині силосів надто підвищилась, довелось вмикати аерацію й періодично рухати зерно. 

Фумігацію до останнього року не застосовували, оскільки лабораторія ретельно перевіряла вхідні партії. Коли находили шкідників, партії спочатку протруювали й тільки потім допускали до приймання. З урахуванням того, що зерно зазвичай тут довго не зберігають, фумігація не була потрібна. Цього року після зачищення силосів частину з них протруїли. 

Сучасне обладнання дає змогу оперативно визначати якісні показники

Поєднання досвіду і технологій 

Хтось може сказати, що за 11 років експлуатації підприємство перестало бути сучасним. Насправді це не так. Тут працює лабораторія з передовим обладнанням. Продуктивність приймання, сушіння і відвантаження — шалені. Забезпечуються усі виробничі стандарти, продукція, яку відправляють на експорт, відповідає усім нормам. Крім того, підприємство пройшло кілька етапів добудов й удосконалень, що зробило його максимально зручним і вигідним для клієнтів.  

ГОВОРИТЬ ЕКСПЕРТ  

Олексій Цуркан

Олексій Цуркан, генеральний директор елеваторного напряму ГК Alebor Group  

— У структурі компанії Вороновицьке ХПП посідає важливе місце завдяки значущим обсягам одночасного зберігання (200 тис. тонн), високій продуктивності приймання, доробки й від вантаження. Проте цього року ситуація буде відрізнятись від інших періодів. Нині маємо можливості для експорту, однак ціна на продукцію є низькою. Аграрії вирішили притримати пшеницю, очікуючи на кращу ціну. До того ж збирання відбувалось у сприятливих умовах, і пшениця не потребувала сушіння. Отже, й наші послуги поки що не стали актуальними. Щоправда, зі свого боку ми пропонуємо власний маршрут експорту — через Вадул-Сіретський термінал до Констанци. Там пропонують кращу ціну на ту саму пшеницю, і навіть довша логістика не перекриває вигоду від такого напрямку експорту. Крім того, повноцінний прикордонний термінал забезпечує якісне перевалювання, відсутність простоїв автотранспорту, можливість одночасного приймання різних культур. Також власники зерна мають змогу формувати тут залізничні партії продукції, що значно спрощує весь логістичний ланцюжок. 

Вороновицьке ХПП завжди робило ставку на перевалювання пізніх культур, і кукурудзі належала більша частка з усього обсягу перевалювання. Однак поточний сезон в Україні важко назвати «кукурудзяним»: аграрії мало посіяли кукурудзи через її низьку вартість на світових ринках і високу собівартість вирощування й доробки. Додала негативу й погода — екстремальні температури завадили нормальному формуванню врожаю. До того ж уже складаються передумови збирання кукурудзи з низьким рівнем вологості. Усе це відкриє аграріям можливість вивозити цю культуру автотранспортом прямо до портів, минаючи елеватори.  

Олександр Небеський

Олександр Небеський, директор з продажу, співголова комерційного напряму KMZ Industries  

— Свого часу керівництво Вороновицького ХПП одним із перших в Україні прийняло рішення про встановлення зерносушарки такої великої потужності. Наша компанія, своєю чергою, була одним-єдиним українським виробником елеваторного обладнання, яка змогла задовольнити побажання замовника й успішно реалізувати цей кейс — запуск сушарки продуктивністю майже 300 т/год (по пшениці). 

Забезпечення такої продуктивності насправді було тільки однією з переваг BriceBaker. Інша — мінімальні викиди пилу в атмосферу завдяки високоефективній системі аспірації. А чи не головною особливістю наших зерносушарок була і є якість сушіння зерна. Установивши вперше Brice-Baker на Христинівському ХПП, в ГК Alebor Group оцінили якісні показники продукту на виході, що спонукало обирати цю модель і для інших своїх елеваторів, зокрема і для Вороновицького ХПП. 

Не менш вагомою перевагою нашої сушарки стала і її енергоефективність, адже вже на той час ми могли запропонувати набагато нижчі витрати палива, ніж у сушарках, які були в експлуатації у замовника. 

Загалом наші зерносушарки Brice-Baker щороку проходять 2–3 модернізації під вимоги замовників і покращення конструктиву. Адже практично кожен наш клієнт висуває свої, унікальні технічні вимоги до сушильного обладнання: і до систем рекуперації, і до систем скиду під час пожежі; комусь потрібні додаткові зони відлежування зерна тощо. 

Ми з цікавістю приймаємо всі індивідуальні замовлення, проєктуємо, комплектуємо, проводимо спільні випробування. Наприклад, нещодавно у нас був контракт, у якому було задекларовано певний розхід палива, на який має вийти зерносушарка. Ми домовились, що останній платіж по договору поставки отримаємо від замовника тільки після досягнення задекларованих показників продуктивності та витрати. Під час випробувань сушарка показала, що вона використовує палива навіть менше. І замовник задоволений, і — ми, бо справились із новим викликом. 

Інші статті в цьому журналі

ЧИТАЙТЕ БІЛЬШЕ