Агромаркет
Головне:
Агромаркет

Данина моді, чи гра у довгу?

АгроМаркет
Джерело:
АгроМаркет
Поділитись:
Данина моді, чи гра у довгу?

Як гравці ринку дотримуються принципів сталості у своєму бізнесі й повсякденному житті.

Тема сталого розвитку не сходить із вуст у нашому суспільстві: у медіа, соціальних мережах, на форумах і конференціях — скрізь про неї згадують і дискутують! Але чи справді вона нова? Можливо, ми просто раніше не зауважували, проте дотримувалися певних засад на практиці?

Особисто я уперше дізналася про свідоме споживання два роки тому на лекціях професора Інте Фан Дама, що викладає у Вагенінгенському університеті (Нідерланди). Для мене бути «сталим» – це не зашкодити, а зберегти й примножити. Це про сортування сміття вдома, на роботі, на відпочинку. Навіть якщо немає спеціально пристосованих контейнерів, його завжди можна завезти у пункти прийму скла, паперу, пластику. Це про купівлю лише тих продуктів, які родина спроможна спожити. Це про здатність бути ощадливим і ділитися зайвим з іншими. Я привчаю до цього своїх синів змалечку, пояснюю, чому це важливо робити, що я роблю це для них, щоб вони могли пити чисту воду, дихати чистим повітрям і згодом передати ці цінності своїм дітям.

Ми поцікавилися у гравців ринку, як вони розуміють і чи дотримуються принципів сталості у своєму бізнесі й повсякденному житті. Як з’ясувалося, ці напрями здебільшого переплітаються, наповнюючись новим змістом і майже ніколи не застосовуються окремо.

 «Діяли, перетворюючи виклик у можливості»

Ігор Мельник, співзасновник ТОВ «Лоретта Агро»:

Ми із партнером потрапили в агровиробничий бізнес велінням долі, нехай як пафосно це звучить. Як юристи ми проводили набір земельного масиву на Хмельниччині для нашого клієнта, і сталось так, що він відмовився. І нам нічого не залишилось, як прийняти керування новоствореним агропідприємством.

Хоча ми припустились багатьох помилок як аграрії, не маючи досвіду, але що стосується соціальної політики — ми майже одразу, усвідомивши свою роль, обрали чітку стратегію. Такий виклик долі ми вирішили перетворити на джерело можливостей для реалізації власних амбіцій, адже ми також вихідці із різних куточків нашої України.

Ми створили 15 робочих місць, обладнали підприємство сучасною технікою, впроваджуємо новітні технології вирощування, сприяємо безперервному навчанню своїх працівників, а також допомагаємо розвивати громаду, беручи активну участь у її житті. Ми постійно перебуваємо у прямому діалозі із нашими пайовиками. І, як наслідок, чимало з них по-новому побачили власні можливості на селі.

Чи думали ми тоді про сталість – звісно ні, ми просто діяли! Втім, як бачимо тепер, наші дії чітко регламентує 11-й принцип «Сталий розвиток міст та спільнот» і 9-й принцип «Інновації та інфраструктура». Власне, такі цілі нині реалізуютьбільшість аграріїв, оскільки вони здебільшого є найбільшими (або навіть єдиними) платниками податків у своїх регіонах, а відтак – надійним джерелом існування для багатьох мешканців віддалених сільських територій!

 «Поширюємо знання і прагнемо зберегти планету»

Марина Маслова та Наталія Гордійчук, співзасновниці UFV consulting й Sustainability Room:

— Під час навчання на програмі, присвяченій сталому розвитку від Шведського Інституту менеджменту для бізнес-лідерів із Європи, Азії та Африки, зародилась ідея створити освітню платформу Sustainability room в Україні.

Працюючи тривалий час керівниками навчальних програм та викладачами бізнес-школи, ми усвідомлювали роль освіти у системних змінах суспільства. Через освітню платформу ми поширюємо знання про те, як інтегрувати принципи сталості у стратегію компанії, наводимо приклади міжнародних бізнесів, що «грають у довгу», що вже зараз змінюють підходи, переосмислюють свій бізнес відповідно до глобальних цілей розвитку людства. Ми говоримо про поняття «справедливої ціни», яку платить суспільство за виробництво продуктів, або послуг. Це стосується забруднення води, повітря, ґрунтів, впливу на глобальні екосистеми. Власне, всі ці цілі відповідають4-му принципу «Якісна освіта», 14-му «Збереження морських екосистем» та 15-му принципу «Збереження екосистем суші». Навіть якщо нам вдасться об’єднати навколо нашої платформи 10% лідерів вітчизняного agrifood-бізнесу, то ми зможемо змінити його майбутнє й зберегти планету для наступних поколінь!

 «Змінюємо світ, починаючи з себе. Усією громадою»

Ася Счастлівцева, керівник підрозділу у ГО «Міжнародна Агенція Змін»:

— Так склалося, що я переїхала з Києва у сільську місцевість. Мені надзвичайно пощастило з сусідами-односельчанами: ми швидко потоваришували та стали разом розвивати нашу громаду.

У своїй роботі ми дотримуємось принципу: «Хочеш змінити світ — почни із себе!». Дослідивши історію району, з’ясували, що маємо багату історію козацької доби й можемо бути цікавими для туристів. А природною смартспеціалізацією цього краю здавна було вирощування томатів у теплицях (як за часів СРСР, так і нині). Об’єднані агрономом колишнього радгоспу, люди гуртом продають свою продукцію на ринок у Черкасах. Ось так на практиці реалізовуємо 1-й принцип «Подолання бідності» та 17-й принцип «Партнерство заради стійкого розвитку».

Ми залучили фахівців із розвитку кластерних ініціатив, що допомагають пояснювати мешканцям переваги роботи у кластері й перспективи розвитку, залучаємо партнерів та фінансування. Разом однозначно краще, ніж поодинці.

 «Залучаємо інвестиції у відновлювану енергетику»

Максим Бабаєв, директор платформи GetMarket:

— Досліджуючи ринок відновлюваної енергетики України та світу, ми побачили, що суттєво відстаємо у цій сфері. Згідно з Програмою глобального розвитку ООН, до 2030 року кожна людина повинна мати доступ до надійних, безпечних та сталих джерел енергії, а показники енергоефективності мають подвоїтися. Усвідомлюючи, що Україна має величезний потенціал, і що у майбутньому затрати на енергоносії у собівартості agrifood-продукції можуть зробити її неконкурентоздатною, якою б смачною вона не була, ми створили платформу, що покликана об’єднати гравців ринку та полегшити доступ до фінансування для підприємств, що мають потребу у відновлюваній енергетиці, та зекономити час та кошти інвесторів. Саме так ми імплементуємо на практиці 7-й принцип «Відновлювана енергія» та 13-й принцип «Боротьба зі зміною клімату».

Для українського агробізнесу — це нові можливості для створення цінності, оптимізації виробничих процесів та зменшення впливу на довкілля через інвестиції в енергетичні проєкти. Розвиток «зеленої» енергії в Україні знизить шкідливі викиди та сприятиме енергонезалежності нашої держави!

 «Дбаємо про здоров’я і гармонію суспільства»

Марина Тарасюк, засновниця бренду трав’яних напоїв:

— Про принципи сталості ми із подругами-співзасновницями компанії дізнались нещодавно з тренінгу, але завжди прагнули бути корисними суспільству, тому і обрали соціальні професії. Досліджуючи свій внутрішній світ, ми заглибились у вчення аюрведи, а в Індії відкрили для себе ідею виробництва спеціальних трав’яних напоїв. Як з’ясувалося згодом, традиція їх споживання з давніх-давен існує і в Україні. Відтак до розробки рецептів ми залучили лікарів-фітотерапевтів, технологів та фахівців із маркетингу, аби вкласти у філософію бренду глибокі смисли не лише щодо здорового способу життя й усвідомленого споживання їжі та напоїв, але і як зрозуміти себе та проявити світу! І це перегукується з 3-м принципом «Міцне здоров’я» та 16-м принципом «Мир та справедливість». Ми віримо, що духовна рівновага веде до примирення з довкіллям, гармонійного сприйняття різноманіття як єдиного цілого.

 «Даємо працівникам рівні шанси і граємо у правовому полі»

Анатолій Косован, адвокат, керуючий партнер юридичної компанії:

— Починаючи власну справу 5 років тому, я твердо вирішив для себе вести чесний і прозорий бізнес. Я сказав своє тверде «Ні» корупції на всіх рівнях. Тому веду гру лише у правовому полі, не користуючись «чорними ходами» у законодавстві, про що одразу попереджаю клієнтів.

Керуюся моральними принципами, які передали мені батьки. І ці цінності транслюю своїм підлеглим, партнерам та контрагентам, створюючи власні правила гри. Разом із колегами ми розділяємо принципи роботи зеленого офісу. А всім помічникам — незалежно від статі, поглядів, раси й релігійних переконань — надаємо однакові шанси щодо професійного розвитку та зростання. Кожен із них гарантовано отримує в компанії соціальні гарантії. Так на практиці ми реалізуємо8-й принцип сталості «Гідна праця та економічне зростання» й 10-й принцип «Зменшення нерівності».Ми розробили таку організаційну структуру та функціонал працівників, які дозволять кожному бути максимально ефективним на своєму робочому місці, працювати із задоволення та отримувати високу заробітну платню.

 «Розробляємо стратегію розвитку сімейного фермерства й кооперації»

Зиновій Свереда, доктор соціальної економіки:

— Нині у всьому світі 1 млрд людей не має достатньої кількості питної води, а 3 млрд людей потерпають від голоду. Саме про це принципи сталого розвитку «Подолання голоду» й «Чиста вода та належні санітарні умови». Чи все ще ми вважаємо, що Україна справді бідна країна?

Нам потрібно трансформувати свідомість суспільства і здійснити якісний перехід від способу мислення, коли в нас постійно існує відчуття нестачі, до поцінування того, що ми вже маємо та сприймаємо це як дане. У недалекому майбутньому чиста питна вода стане ресурсом №1 у світі, за який боротимуться навіть не бізнеси, а цілі народи.

Проблема забезпечення продовольством – це також виклик майбутнього. Українські домогосподарства нині є основними постачальниками продуктів харчування в нашій країні. Як розвинути село? Як допомогти малим та середнім вийти на новий рівень, створити бізнес, розвивати громаду?Основний вид трансформації – це зміна людського мислення, розвиток критичного мислення. Маємо консервативне мислення – дотримання певної моделі поведінки «роблю, так як мої діди та прадіди», яка призводить до занепаду, бо не змінюючись не можливо конкурувати з іншими. За консервативного мислення бракує не знань, чи фінансів, а бракує дивака-новатора, який вчиняє не так як всі. Разом із колегами-експертами агробізнесу працюємо над розробкою стратегії розвитку сімейного фермерства та кооперації для сталого розвитку громад!

Наталія Маєвська,
виконавчий директор громадської спілки Ukrainian Food Valley

газета “АгроМаркет”, грудень 2019 року

Усі авторські права на інформацію розміщену у газеті “АгроМаркет” та інтернет-сторінці газети за адресою https://agrotimes.ua/ належать виключно видавничому дому «АГП Медіа» та авторам публікацій, згідно Закону України “Про авторське право та суміжні права”.
Використання інформації дозволяється тільки після отримання письмової згоди від видавничого дому «АГП Медіа».

Джерело:
АгроМаркет
Поділитись: