В Україні може різко змінитись логістика транспортування зерна
Жорсткість вагового контролю на автомобільних дорогах може призвести до перебудови всієї системи транспортування зерна в Україні.
Про це повідомив аналітик аграрного ринку Ярослав Левицький, пише «ПроАгро».
Установка Держслужбою безпеки на автомобільному транспорті габаритно-вагових комплексів на під’їзді до морських портів в середині місяця спровокувала перекриття водіями зерновозів декількох автотрас в південних областях. І хоча конфлікт протягом декількох днів вдалося благополучно «розрулити», але все ще попереду.
«Точні обсяги щорічних автоперевезень зернових вантажів визначити досить складно, оскільки на ситуацію впливає безліч факторів — від вартості дизельного палива на заправках, що є відправною точкою для калькуляції тарифів, до наявності вагонів-зерновозів у «Укрзалізниці».
Однак, якщо врахувати, що в 2015 році залізничники перевезли 28,7 млн т зерна, а річковики — 1,4 млн т, то з умовних 60 млн т валового збору зерна, які так чи інакше необхідно було вивезти з полів, половину до покупців перевіз саме автотранспорт. При цьому навіть не будемо враховувати, що і до елеватора/залізничної станції, і до річкового терміналу зерно також доставляється вантажними авто», — сказав він.
За його словами, частку автотранспорту в доставці зерна в порти справедливо оцінювати в 25-35%.
Таким чином, строгий ваговий контроль на автошляхах, якщо це не короткострокова акція, дестабілізує звичну схему доставки близько третини всього вирощуваного в країні зерна. Щоб відповідати вимогам закону, який встановлює граничний вагу авто на дорозі (40 тонн), перевізникам слід розвантажити автомобілі іноді наполовину, що відразу ж виллється в збільшення ними тарифів в перерахунку на тонну вантажу. А оплатити це зростання будуть змушені виробники зерна за рахунок зниження закупівельних цін на нього.
За словами Левицького 15-20% з обсягу зерна, який зараз перевозиться автотранспортом, на думку експертів, вже найближчим часом може бути перенаправлено на залізничний і річковий транспорт, оскільки обмеження на автодорогах сприятимуть збільшенню парку вагонів-зерновозів у великих приватних компаній і активізації днопоглиблювальних робіт, будівництва нових річкових зернових терміналів, самохідних барж і т. д. За свою частку в бізнесі боротимуться і автотранспортники — вже зараз деякі компанії закуповують сучасні автопоїзди, здатні перевозити 80-100 тонн вантажу при дотриманні нормованого навантаження на одну вісь (до 11 тонн).
Але все це, на жаль, напівзаходи якщо Україна має намір і далі збільшувати виробництво зерна і обсяг його продажів за кордон. Логістика вже ледь справляється, тому варто розуміти, що всякі внутрішні обмежувальні заходи без пропозиції альтернативи будуть обмежувати наші експортні можливості та конкурентоспроможність на світовому ринку.
Додати коментар