Агромаркет

Азія втратила статус головного партнера України в аграрній торгівлі

Азія втратила статус головного партнера України в аграрній торгівлі

За результатами 2022 року оборот зовнішньої торгівлі агропродовольчою продукцією між Україною та країнами Азії становив 8,6 млрд дол. США – на 43 % менше максимального показника 2021 року у 15,2 млрд дол. США.

Про це повідомляє пресслужба Національного наукового центру «Інститут аграрної економіки».

Як поінформував заступник директора ННЦ, академік НААН Микола Пугачов, в цілому торік вітчизняний аграрний експорт (‑6327 млн дол. США) знизився в абсолютних цифрах набагато помітніше, ніж імпорт (‑296 млн дол. США), тому позитивне для України сальдо торгівлі з країнами Азії скоротилось фактично вдвічі – до 6109 млн дол. США.

Головними покупцями вітчизняної агропродовольчої продукції в азійському регіоні 2022 року стали Туреччина, Китай, Індія, Саудівська Аравія, Ізраїль та Ірак. Сумарно на ці країни припало 78 % вартості вітчизняних продажів в цю частину світу. Експорт до всіх цих держав, за винятком Туреччини, зменшився.

Основними постачальниками сільськогосподарської сировини і продовольства з Азії до України минулого року були Туреччина, Китай, Індонезія та Індія, спільна частка яких склала 4/5 у вартості наших закупівель у цьому регіоні.

При цьому Азія продовжує концентруватись на придбанні традиційних в експорті товарних груп української продукції – зерна (3074 млн дол. США), олій та жирів (2421 млн дол. США), олійних культур (616 млн дол. США), залишків харчової промисловості (455 млн дол. США), м’ясних продуктів (385 млн дол. США).

В той же час акцент в імпорті з азійських держав Україна робить на продуктах, що не виробляються або недостатньо виробляються в країні: різні фрукти – переважно цитрусові та виноград, а також пальмова олія, овочі, насіння соняшнику, кава, чай і прянощі.

Незважаючи на різке зменшення обсягів торгівлі продовольством між сторонами, викликане блокуванням морських портів та військовими діями, типова структура експорту та імпорту для України все одно зберігається, а країни Азії, за умов використання всіх логістичних можливостей, залишаться серед найбільш пріоритетних регіональних ринків збуту вітчизняної сільськогосподарської продукції і в поточному році, підсумував Микола Пугачов.

Нагадаємо, Азія закуповує 33% української агропродукції.