Веб-система AgriChain Land дає змогу агропідприємству ефективно керувати земельним банком
У режимі «тут» і «вже»
Інноваційна веб-система AgriChain Land дає змогу кожному агропідприємству ефективно керувати земельним банком.
Коли конкуренція в українському сільському господарстві була ще не такою високою, а його прибутковість – значно вищою, про ефективність управління орендованою, раніше розпайованою колгоспною землею замислювався далеко не кожен. Хтось відстоює свої інтереси в суді в боротьбі з рейдерами, хтось в умовах жорсткої конкуренції за кожен гектар землі продовжує працювати, хтось намагається домовлятися з конкурентами і вести добропорядно діяльність, показуючи приклад іншим агровиробникам – малим, середнім і великим. Агрокомпанії, кому за ці десятиліття таки вдалося сконцентрувати суттєвий земельний банк, опинилися перед новими ринковими викликами. Ключове питання: як доброму господареві бути успішним і добросовісним бізнесменом у буремних умовах сьогодення?
Від хаосу – до системи
Сьогодні багато говорять про потребу оцифровувати бізнес й агротехнологічні процеси, застосовувати різноманітне обладнання для контролю роботи техніки і запобігання крадіжок, запустити в небо дронів за наглядом посівів тощо. Хто б сперечався – людині не під силу самотужки систематизувати інформацію про кожну дещицю землі, що є в обробітку у сільгосппідприємства, коли це десятки (а то й сотні) тисяч гектарів. Ба, більше! Чимало учасників ринку й досі не прагнуть взаємодіяти прозоро. Принаймні, обмін ділянками – коли історично так склалося, що орендована земля в переважній більшості – це так звана “шахматка” і потрібно проводити обміни по виділенню оброблюваних масивів полів під кожного учасника і цивілізовано цим процесом управляти переважно відбувається за усними домовленостями. В ліпшому разі процес зафіксовано якоюсь формальною угодою, на кшталт «я тобі те віддав, а ти мені оте». Як варіант – реальні межі паю можуть бути розташовані за межами вашого поля. Або ж, навпаки, ви без усіляких на то правових підстав зорали й засіяли ділянку сусіда. Годі й казати про викинуті на вітер гроші за оренду, посівний матеріал, внесені засоби захисту рослин, заробітну плату працівникам, статей витрат в агробізнесу чимало.
Власне, що більший земельний банк, то більше не систематизована інформація, і, відповідно, похибок в обліку, технічних і фінансових втрат, непорозумінь із орендодавцями (проблема їх відтоку стає для української агроспільноти дедалі гострішою). Тож навіть якщо фахівці земельного відділу запевняють вас, що в цих питаннях у підприємства «все гаразд», є великий ризик, що чогось вони таки й не догледіли.
Про наслідки такого ведення бізнесу багатьом відомо не з розповідей. Тож аби запобігти недобросовісній конкуренції, чимало агропідприємств активно взялися переводити облік із паперових карт, блокнотів агрономів та незрозумілих екселівських таблиць, паперових договорів у цивілізовану цифрову форму й запроваджувати спеціалізовані IT-рішення для свого бізнесу. Втім, якщо вони не інтегровані одне з одним, не уникнути «ручного керування» (а відтак і сумнозвісного «людського чинника»). То як налаштувати системний підхід бодай у межах одного агропідприємства?
Універсальне рішення
Коли такий виклик постав перед агропромисловим холдингом «Астарта-Київ», його керівник Віктор Іванчик та фінансовий директор Віктор Гладкий створили власну inHouse-компанію AgriChain і дали завдання крос-функціональній команді розробити універсальне рішення. На створення системи пішло майже два роки, і її вдосконалення ще триває. Розробка трансформувалася з одного програмного продукту в «єдиний інформаційний портал з управління агробізнесом», кожен модуль якого – це веб-портал і /або мобільний додаток для автоматизації окремого напряму діяльності підприємства.
Тепер навіть найменша земельна ділянка, що є в обробітку «Астарти», під наглядом модуля AgriChain Land. В основі концепції цього IT-рішення — повна інтеграція з обліковою системою 1С з передачею даних в обидва боки, цифровою картографією, інтеграцією з системою GPS-моніторингу, які доповнюють один одного необхідними показниками, спрощують документообіг і трудомісткість процесів земельного департаменту.
Програма візуалізує електронну історію кожного оброблюваного поля на власній інтерактивній кадастровій карті компанії до кожної ділянки, аби фахівці мали змогу успішно консолідувати, стабілізувати та управляти земельним банком.
Якщо, скажімо, ведеться грунтообробіток конкретного поля – можна одразу завантажувати в систему його уточнену «геометрію»; якщо обмінялися ділянками з сусідом-фермером – можна через систему скерувати договір на погодження за всіма відповідними бізнес-процесами, які гнучко налаштовуються в системі. Неабияке значення для подальшої ефективності господарювання має й земельний аудит, проводиться за допомогою AgriChain Land в режимі онлайн цілою низкою автоматизованих інструментів. Аналізуючи основні вхідні дані, згруповані за відповідною бізнес-логікою, система генерує цілу низку управлінських звітів на основі ризик-менеджменту, сигналізує про необхідність виконання задач спеціалістами, забезпечує модерування задач спеціалістів. Передусім – щодо недообробітку, переобробітку та технічних втрат по земельних ділянках, необхідності фіксації обмінів; закінчення строків дії договорів, необхідності цілої низки процесуальних дій (виготовлення технічної документації, реєстрації, перереєстрації та пролонгації договорів), пошуку спадкоємців; щодо нарахування орендної плати за земельні ділянки, які не обробляються; втрати урожаю на тих ділянках, обробіток яких ведеться без правових підстав; завищення прямих витрат, що спричинить зростання собівартості готової продукції.
Така аналітика допомагає максимально швидко ухвалювати дієві управлінські рішення.
Система вже охоплює 250 тис. га в агропромхолдингу “Астарта-Київ”. Реальний ефект її запровадження вже підтверджено кількісними та фінансовими показниками. В середньому скорочення витрат, пов’язаних з землекористуванням в “Астарті-Київ” оцінюють в 7 дол. на 1 гектар тільки в перший рік використання системи.. далі більше.
На своєму прикладі
Кожен, хто долучиться до цієї системи, – чи то велика компанія, чи середня – теоретично, вже нині є чиїмось контрагентом (як відомо, «в обмінах» нині господарює вся країна). Фіксуючи кожну, навіть найдрібнішу, угоду, «Астарта-Київ» прагне надихнути аграріїв своїм прикладом ведення бізнесу на принципах чесного партнерства, добропорядності, етики та розвитку. Своєю місією ця публічна європейська компанія вбачає у будівництві сильної України й зміцненні довіри до неї у світі, розкриваючи і примножуючи потенціал української землі та людей. Тож для агрохолдингу важливо поділитися своїми напрацюваннями з іншими учасниками ринку, залучити інших учасників ринку, які розділяють цінності Астарти. Скористатися перевіреними рішеннями – за значно нижчу вартість, ніж було спрямовано на розробку – може кожен охочий підвищити ефективність своєї компанії. Якщо дані про її земельний банк уже структуровано й оцифровано, розгорнути систему цілком реально за один день.
Хмарний сервіс підходить як для малих, так середніх і великих агропідприємств. Дані клієнта зберігатимуться на серверних майданчиках, доступ до яких матиме лише компанія-клієнт. Відповідальність за впровадження та запуск бере на себе команда AgriChain. Охочі самотужки займатися технічним і серверним адмініструванням системи, можуть скористатися коробковим рішенням, сплативши вартість дворічної передплати. Звісно ж, фахівці AgriChain не залишать і цих клієнтів без підтримки: допомагатимуть впроваджувати систему, навчатимуть і консультуватимуть її користувачів. Компанія-клієнт має підготувати хоча б 1-2 фахівців, які володіють необхідними знаннями та навичками по роботі з системою. Завдяки чіткому таск-менеджменту AgriChain Land здатна впоратися з роботою цілого штату обліковців, аудиторів та землевпорядників. Звільняючи величезний людський ресурс від низки зайвих завдань, у кожної компанії, що запровадила цей модуль, є шанс побудувати системну роботу з земельним банком, гідно реагуючи на виклики й вибудовуючи успішну історію прозорої та зрозумілої взаємодії з орендодавцями.