Українсько-польський аграрний бліцкриг: місія здійсненна
Українців і поляків часто вважають конкурентами у боротьбі за прибуткові місця на міжнародних ринках. Ця помилкова точка зору присутня навіть у головах високих чиновників. Але за правильного підходу й аналізу замість виснажливої конкуренції бізнесмени обох країн могли б об’єднати зусилля і здійснити спільний прорив на ринки Африки, Середньої Азії та Близького Сходу.
Чи можуть українські та польські бізнесмени-аграрії зламати стереотип країн-конкурентів у сфері АПК, який створювався роками, і виступити єдиною силою на міжнародних ринках? Особисто я впевнений у позитивній відповіді. Причому така впевненість базується на об’єктивних даних і цілком логічних міркуваннях.
Як свідчить практика, українські та польські аграрії – дійсно професійні й ефективні. І нам пощастило, що сильні ми в різних ринкових нішах. Досить згадати, що в України традиційно лідерські позиції як експортера соняшникової олії номер один у світі.
А останніми роками наша країна вже б’є власні рекорди. У вересні-червні 2018/2019 маркетингового року експорт соняшникової олії досяг рекордної позначки в 5,19 млн тонн. І при цьому купують цей продукт у України переважно неєвропейські країни. Основним імпортером була і залишається Індія, а істотне зростання поставок спостерігалося в такі країни, як Ірак та Китай.
Важливо, що у виробництві й експорті соняшникової олії Україна та Польща не конкурують. У наших польських сусідів немає культури вирощування соняшнику, як в Україні, і, відповідно, вони не спеціалізуються на олійному виробництві.
Одним із прикладів можливого партнерства може стати свинарство. Це близьке нашому холдингу, адже ми виробляємо і продаємо свинину найкращої – данської – генетики. Польські аграрії не виступають нашими конкурентами в свинарському сегменті. Отже, використовуючи наші технології, досвід і досягнуту високу якість продукції, ми, об’єднавшись із польським бізнесом, їхніми інвестиціями, інтегрованістю в ЄС, можемо почати заробляти разом.
Наприклад, з нашого боку – накопичений досвід у свинарстві, а з польського – інвестиції, досвід бізнесу за європейськими стандартами та інше. У результаті ми могли б виробляти свиней для африканських чи близькосхідних країн. Або створювати на їхній території свинокомплекси і племінні заводи.
Не варто забувати і про таку перевагу майбутнього українсько-польського бізнес-союзу, як кваліфікація і рівень оплати фахівців із нашої країни. Можна не сумніватися, що за своїми професійними якостями вони не поступаються колегам із Європи, але при цьому їхні зарплати поки далекі від європейських стандартів. Переконаний, що за співвідношенням ціна-якість українські профі не мають аналогів у світі.
«Не конкуренти, а ефективні партнери». Саме таким повинен бути девіз майбутніх українсько-польських бізнес-союзів. І можна не сумніватися, що після об’єднання зусиль їм підкоряться навіть найвіддаленіші і незвідані ринки.
Наш агрохолдинг активно вивчає можливості експорту та розширення бізнесу в африканські та близькосхідні країни. І ми готові сказати нашим польським партнерам: «У нас є професіонали й досвід, у вас – капітал і технології. Давайте співпрацювати!»