Інтерв'ю

Сучасна італійська ґрунтообробна техніка дає змогу якісно обробити навіть важкий за механічним складом ґрунт

Артем Ященко
сервіс-директор компанії Moro Aratri s.r.l.

Оранка в Україні є одним із найпопулярніших способів обробітку ґрунту. Адже завдяки обороту пласта ґрунт найкраще відкривається для акумуляції вологи, в орному шарі перерозподіляються пожнивні елементи тощо. Головне, як наголошують чимало аграріїв, після оранки зростає врожайність культур. Водночас оранку й чимало критикують — насамперед через надмірне ущільнення ґрунту, утворення плужної підошви. 

Італійська компанія Moro Aratri s.r.l., що спеціалізується на виробництві сільгосптехніки для обробітку ґрунту, пропонує ефективне розв’язання цієї проблеми — за допомогою глибокорозпушувачів нового покоління, які можна агрегатувати з тракторами різної потужності й працювати на глибину до 65 см. Окрім того, плугами, що виготовляє компанія, обробіток ґрунту, зокрема й важкого за механічним складом, можна зробити на порядок якісніше. Як саме, розповів сервіс-директор компанії Moro Aratri s.r.l. Артем Ященко. 

Пане Артеме, нині на ринку багато якісної техніки, зокрема й плугів. Однак часто навіть із використанням класного плуга від відомого виробника якість оранки далека від бажаної. Якими, на вашу думку, можуть бути технічні причини цього? 

— Тут причин може бути кілька. Наприклад, я багато разів стикався з тим, що люди купують плуг із відвалом, який може орати на глибину до 35 см, але через дорожнечу дизеля вони намагаються орати такими плугами на 25 і навіть на 22 см. У такому разі не завжди можна обернути пласт і зробити якісною оранку. Тому я раджу звертати увагу на відвали, які виробники купують разом із плугами, бо нині мало хто зважає на це. 

Сьогодні в Україні дуже популярними є два типи відвалу плуга — смуговий і гвинтовий. Вони дають можливість спалювати менше пального на гектар, до того ж не працюючи на дуже велику глибину, щоб якісно зробити оборот пласта. Як і всі виробники плугів, ми можемо запропонувати будьякий тип відвалу, зокрема й такі. 

Окрім того, в конструкції плуга важливі передплужники. Наша компанія для навісних і напівнавісних плугів, які ми виробляємо, обрала два типи передплужників. Один із них призначено для заорювання великої маси пожнивних решток, другий — пластиковий відвал, що особливо знадобиться в регіонах із перезволоженими ґрунтами. 

Ваша компанія спеціалізується на виробництві плугів. Якими новими елементами оснащено вашу техніку, щоб зробити її ефективнішою та зручнішою в роботі? 

— Насамперед зазначу, оскільки в нас в Україні найпопулярнішими є два типи тракторів — 200 і 300+ к. с., то ми для нашого ринку пропонуємо плуги саме під цю техніку. Зокрема, для тракторів потужністю 200 к. с. призначена наша новинка — механічний навісний п’ятикорпусний плуг WARRIOR PNT із суцільними сталевими відвалами, оснащений гідравлічним регулюванням робочої ширини плуга — від 25 до 65 см на корпус. Окрім того, трактор має запобіжні зрізні болти й універсальні передплужники. Дуже важливо, що цей плуг має систему самоцентрування, яка дозволяє уникати удару заднього опорного колеса в момент обороту плуга. 

Для оранки важкого сухого ґрунту ми виготовляємо плуги від одного до дев’яти корпусів із великим запасом міцності. Наприклад, на восьмикорпусні плуги ми даємо дозволену заводом потужність трактора до 450 к. с. Для тракторів 300+ к. с. ми пропонуємо напівнавісні плуги серії Dragon, які можуть працювати як по полю, так і в борозні. Ширина регулюється механічно чи гідравлічно. 

Однією з переваг таких плугів є застосування надміцних матеріалів для облаштування так званої косинки корпуса. Ми використовуємо два матеріали з м’якої сталі й один — зі сталі HARDOX, що дає змогу нам використовувати зрізний, а не відривний болт захисту. Навантаження на зріз цього болта для плугів, які ми постачаємо в Україну, становить 9,5 т. До того ж стійки не гнуться. 

Ми використовуємо широке колесо розміром 500 мм, а також гідроциліндр для контролю глибини роботи плуга. Якщо плуг працює тільки по полю, то оборот здійснюється двома гідроциліндрами. Якщо плуг працює по полю та борозні, ми додаємо третій гідроциліндр, який виносить раму вперед. 

Багато доводилося бачити, як орють сухий ґрунт із механічним регулюванням ширини захвату плугами — виходить повне знущання з ґрунту. Бо практично ніхто не змінює ширину захвату корпуса — як налаштували на заводі, так і працюють. У такій ситуації порада одна — чекати, доки з’явиться волога або зменшити ширину захвату корпуса плуга. Плуги з гідравлічним регулюванням ширини захвату дають можливість зробити ширину захвату 25 см. Механічним плугам така ширина недосяжна. І навпаки — ми можемо збільшити ширину захвату до 70 см на корпусі. Якщо ґрунт достатньо зволожений, можна орати до 70 см на корпус і ефективно використовувати трактор. Якщо трактору важко, тракторист, не виходячи з кабіни, важелем перемикає ширину захвату, а конструкція відвалів дає змогу ховати всі недоліки пласта. 

Завдяки спеціально встановленим втулкам зі зносостійкого матеріалу такі плуги по 20 років працюють бездоганно. Це дає можливість зменшити кількість гонів, що в результаті заощадить ваші гроші й час, а також моторесурс двигуна. Такий плуг коштує на 20% дорожче, ніж із механічною шириною захвату, але вигода від нього очевидна. 

Ще одна наша новинка — опція Transport System дає змогу легко транспортувати плуги на великі відстані. За допомогою гідроциліндрів плуг із робочого стану переводиться у транспортний. Колеса, які є опорними під час роботи в полі, одночасно виконують транспортну функцію. На причіпному обладнанні є особлива поворотна голівка, завдяки якій на дорозі плуг поводиться, як звичайний причіп. Навіть є можливість установити стоп-сигнали, щоб їздити безпечно. Нині 90% плугів в Італії продають із такою опцією. 

Які технічні інновації передбачено для глибокорозпушувачів Moro Aratri? 

— Ми випускаємо чотири види глибокорозпушувачів Spider, які розрізняються залежно від потужності трактора — моделі Spider S для тракторів із малою потужністю 70–180 к. с. із кількістю лап 5 і 7, Spider М для тракторів до 240 к. с. із кількістю лап 5 і 7, Spider G для тракторів 250–400 к. с. із кількістю лап 5, 7, 9, 11, а також Spider Х з подвійною системою складування для тракторів потужністю 500–600 к. с. з кількістю лап 7, 9 й 11. 

Наші глибокорозпушувачі не лише нарізають щілини, а й активно перемішують пожнивні рештки. Після проходу такої техніки ґрунт має вигляд, ніби пройшла дискова борона. Навіть якщо є товстий шар решток кукурудзи, робочі органи не забиваються. 

Найбільші моделі можуть розпушувати ґрунт на глибину до 65 см. Навіть можна прибрати польову дорогу за бажання, як це зробили в одному господарстві. 

Наші глибокорозпушувачі Spider — дуже популярна модель для тракторів «Пума 210», «Нью Холланд Т7», «Джон Дір 6195». Якщо у вас трактор старого зразка Т150, К700, де немає контролю глибини, ми можемо запропонувати спеціальну опцію, що дасть можливість контролювати глибину роботи глибокорозпушувача з двох боків — і коток, і навіску зафіксують опорні колеса. 

Для роботи в сухому ґрунті глибокорозпушувачі оснащено дефлекторами — щоб земля не вилітала з-під лап на вже оброблений ґрунт. 

Наші глибокорозпушувачі унікальні тим, що ми можемо регулювати не лише кут атаки котків, а й відстань між котками. І тільки в наших агрегатах підшипники, на яких установлено котки, розташовані ззовні й мають подвійний захист. Для їх заміни знадобиться всього п’ять хвилин. 

Однак найголовніша перевага — розсунувши котки, можна пройти будь-яку масу пожнивних решток без ризику забивання рештками робочих органів. 

На лапах установлено відривні болти, які захищають конструкцію від пошкоджень у разі наїзду на перешкоди. Долота лап виконано зі зносостійкої сталі, легко знімаються й установлюються завдяки швидкоз’ємному з’єднанню. 

Основна рама глибокорозпушувача розташована відносно високо над поверхнею ґрунту, а відстань між лапами достатня, щоб великі пожнивні рештки не перешкоджали обробітку ґрунту навіть на великій глибині. Вільний простір між рамою та лапами не забивається пожнивними рештками, а подрібнені грудки добре змішуються. 

Глибокорозпушувач Spider може комплектуватися ексклюзивною системою плавного змінювання як нахилу, так і відстані між двома котками. Це дає змогу адаптувати машину до різних умов роботи.