Черешня цілий рік
Організаційна модель постачання черешні до роздрібних мереж у Великобританії, де цей вид фруктів присутній на полицях магазинів упродовж майже цілого року, буде цікавою для учасників ринку садовини.
В Україні вже кілька років поспіль зростає комерційне виробництво черешні – на перспективну культуру звертає увагу щораз більша кількість виробників садовини. Сезон постачання черешні на вітчизняний ринок є коротким – основна частина продукції реалізується в період її дозрівання, тобто впродовж червня. На цей місяць припадає і пік її споживання. У інші періоди черешня в Україні представлена в магазинах деяких роздрібних мереж, і обсяги її реалізації незначні. За даними Державної служби статистики в Україну щорічно імпортується 0,4 (2013 р.) – 1,01 (2012 р.) тис. т черешні та вишні, переважно з Туреччини, Польщі та Греції. Слід очікувати, що збільшення обсягів вирощування, а також використання сучасних методів післязбиральної доробки сприятимуть розвитку українського експорту, а тривалість сезону масового споживання черешні на нашому ринку зросте.
У Великобританії на постачанні черешні та інших кісточкових культур до супермаркетів спеціалізується компанія Norton Folgate. Разом зі своїми партнерамивона розробляє маркетингові плани щодо доставки продукції з різних куточків світу. Компанію заснував Метью Хенкок у 1997-му році. Тоді черешня надходила до супермаркетів від десятків постачальників упродовж шести місяців на рік. У Метью виникла ідея створення «єдиного вікна» постачання черешні та інших кісточкових роздрібним мережам. І завдяки співпраці з виробниками черешні з різних куточків світу NortonFolgate змогла втілити цю ідею в життя. Постачання черешні до споживачів триває майже цілий рік, перерви у поставках настають лише в жовтні та березні і загалом тривають кілька тижнів.
Ринок Великобританії
Щороку у Великобританії продається близько 20 тис. т черешні, із них 3,5–4 тис. т є продукцією місцевих виробників, яка надходить до мережі з кінця червня до початку вересня. Найбільшу популярність у Великобританії мають темні сорти черешні, зокрема сорт Sweetheart. Великобританія імпортує черешню практично цілий рік, проте близько 70% обсягу продажу припадає на період із середини травня до початку вересня. У супермаркетах країни імпортна черешня продається за середньою ціною £2,0 за кг. Черешня, вирощена місцевими садівниками, у супермаркетах продається за ціною £3,0 за кг. Британські виробники постачають до розподільних центрів роздрібних мереж вже належним чином упаковану продукцію.
Маркетингова стратегія
Розробляючи маркетингову стратегію, компанія NortonFolgateс співпрацює з цілою низкою великих роздрібних мереж та постачальниками черешні з різних країн. До уваги беруть інформацію щодо обсягів реалізації у попередні роки і поточні прогнози надходження продукції від виробників. Ґрунтуючись на цих даних, компанія радить супермаркетам, які з прийомів оптимізації продажу краще застосувати. Це можуть бути акції в магазинах, рекламні кампанії, що включають спеціальні пропозиції (наприклад продаж трьох упаковок за ціною двох, 50% знижки на другу упаковку тощо). Крім іншого, NortonFolgateс консультує супермаркети щодо найкращих практик просування продукції, її розташування на передньому плані вітрин плодоовочевих відділів. Маркетингова концепція передбачає і певну цінову стратегію. Наприклад, у періоди, коли черешні недостатньо, і, відповідно, ціна на неї вища, супермаркети чи постачальник можуть іноді свідомо нести фінансові втрати, продаючи черешню дешевше. Пізніше це компенсується за рахунок зростання обсягів реалізації до кінця сезону. Щоб уникнути цінових коливань, кількість продукції в упаковці варіюється. Так, коли ціни високі, кількість черешні в упаковці менша, а коли ціни знизяться – більша.
Метью Хенкок зазначає, що стратегія, яка забезпечує наявність черешні на полицях цілий рік, істотно збільшує доходи британських супермаркетів від реалізації цього виду плодів. Адже після завершення сезону черешні в Північній Європі обсяги її продажу у Великобританії продовжують залишатися на достатньо високому рівні, на відміну від європейських континентальних країн.
Засновник компанії NortonFolgateс вбачає можливості збільшення обсягів та розширення сезону реалізації черешні також в інших європейських країнах, за умови впровадження концепції, яка зараз використовується у Великобританії. Головною умовою при цьому є забезпечення високої якості продукції.
Співпраця з виробниками
Зараз компанія NortonFolgate є дочірньою компанією Poupartgroup. Компанії групи Poupart поставляють фрукти та овочі великим супермаркетам Великобританії та розширюють свою діяльність на інші європейські країни. 2012 року Norton Folgate разом із найбільшим незалежним виробником черешні у Чилі – Franсisco Lo Garces – створили компанію Fruto del Campo, офіс якої розташований у Нідерландах. Компанія Fruto del Campo також спеціалізується на постачанні черешні та інших кісточкових до супермаркетів Північно-Західної Європи. Обидві компанії купують черешню безпосередньо у великих господарств-виробників, з якими налагоджено довгострокову співпрацю. Стратегія полягає в тому, щоб мати принаймні по два партнери хоча б у двох країнах із кожного географічного регіону – це дозволяє уникати ризиків, пов’язаних із поганим урожаєм.
Серед основних сортів черешні, які постачає NortonFolgate, варто зазначити такі:Brooks, Sequoia, Bing, Ziraat (Napoleon), Sweetheart, Staccato, Rainier, Sentennial, Sovereign, Picota.
Черешня без перерв
Сезон черешні у Північній півкулі починається наприкінці березня з іспанських тепличних плодів. Переважно це ягодисорти Brooks і Coral Champagne із регіону Леріда.
У перші тижні травня черешня сортів Brooks, Coral Champagne, Tulare та ін. доставляється літаком з Каліфорнії. З середини травня до кінця липня продукція надходить переважно з Іспанії, Франції та Туреччини. Британські виробники черешні також постачають свою продукцію до супермаркетів.
Із початку серпня черешню постачають із-за океану – спочатку зі штату Вашингтон (західне узбережжя США), а потім (аж до початку жовтня) – із Канади. У цей період продаються в основному сорти Bing, Lapins, Sweetheart. Наприкінці сезону в продаж надходять пізні сорти, такі як Staccato, Sovereign і Sentennial.
У жовтні є перерва в поставках черешні, яка триває 3–4 тижні. Наприкінці жовтня можливі авіапоставки черешні сорту Sequoia із Австралії. На початку листопада першу черешню (сорту Sequoia, потім сортів Royal Dawn і Santina) доставляють із Чилі літаком. Упродовж листопада черешню поставляють із Південної Африки та Чилі. Морські поставки черешні із Чилі активізуються перед Різдвом і тривають до початку березня. Потім починається перерва, яка триває близько 3-х тижнів – до перших поставок тепличної черешні з Іспанії (див. діаграму).
Виробництво черешні в Україні
В Україні черешня вирощується на площі близько 14 тис. га. З них майже половина (6,8 тис. га) припадає на насадження сільськогосподарських підприємств. У сезоні 2013 року спостерігалося зростання комерційного виробництва черешні майже до 8 тис. т за рахунок підвищення урожайності в нових інтенсивних садах. Лідерами у комерційному виробництві черешні в Україні є Запорізька, Дніпропетровська та Херсонська області. Серед найбільших виробників варто зазначити ТОВ «Мелітопольська черешня», Дослідне господарство «Мелітопольське», ТОВ «Маяк» (Запорізька область), ПАТ «Радужне» (Херсонська область), ТОВ «Придніпровський», ПП «Агрофірма «Славутич» (Дніпропетровська область).
Рис. Вирощування черешні сільгосппідприємствами України
У сезоні 2014 року валовий збір був нижчим, аніж попереднього року, через дуже значні пошкодження квітневими заморозками у південних регіонах. Таким чином, пропозиція черешні на ринку була невеликою, а ціна – вищою, ніж торік. Так, у сезоні 2014 року господарства реалізовували продукцію з поля за ціною 17–18 грн/кг, тоді як попереднього року ціна становила 13–15 грн/кг.
Експерти АПК-інформ прогнозують поступове зростання валового збору продукції через вступ у плодоношення молодих насаджень у Дніпропетровській, Херсонській, Запорізькій областях. Збільшуватимуться також обсяги реалізації черешні через мережі супермаркетів.
Олена Поперечна, ТОВ «Фруктовий проект»
журнал Садівництво по-українськи, серпень 2014 року
Усі авторські права на інформацію розміщену у журналі Садівництво по-українськи та інтернет сторінці журналу за адресою https://agrotimes.ua/journals належать виключно видавничому дому «АГП Медіа» та авторам публікацій, згідно Закону України “Про авторське право та суміжні права”.
При використання інформації з подальшим будь-яким відтворенням, републікацією, поширенням, переробкою, перекладом, включенням її частин до інших творів обов’язкове посилання на журнал Садівництво по-українськи з гіперлінком https://agrotimes.ua/journals.
Використання інформації дозволяється тільки після отримання письмової згоди від видавничого дому «АГП Медіа».