Елеватор

Детальний огляд й оцінювання проєкту до початку будівельних робіт за допомогою віртуальної реальності убезпечать від помилок

Побачити майбутнє

Побачити майбутнє

Детальний огляд й оцінювання проєкту до початку будівельних робіт за допомогою віртуальної реальності убезпечать від помилок і надмірних витрат.

Чи можна чимось здивувати учасників Agritechnica 2025 — виставки, де світові лідери презентують найновіші рішення, що подекуди випереджають час? Українські «хлопці з окулярами», які за допомогою віртуальної реальності пропонують прогулятися об’єктом, що тільки планують побудувати, викликав неабиякий інтерес у відвідувачів та експонентів заходу.

Безпомилковий проєкт

Якісно розроблений проєкт елеватора, ОЕЗ чи комбікормового заводу убезпечить агровиробника від надмірних інвестицій і додаткових витрат часу. Адже кожна помилка, що виявиться під час будівництва, коштуватиме агровиробнику доволі дорого.

Богдан Поперечний, директор «АктивПроекту»

— Зазвичай аграрії планують будувати елеваторні потужності навесні, тож до повноцінного запуску об’єкта є всього 6–8 місяців. Якщо ж проєктанти не мають належного досвіду і припускаються помилок, є великий ризик, що об’єкт не введуть в експлуатацію вчасно. А пропущений сезон — це фактично втрата року для агровиробника. Тому дуже важливо мінімізувати помилки й належним чином втілити всі технологічні рішення з урахуванням конкретних потреб замовника, — розповів нам на полях Agritechnica 2025 директор «Активпроект» Богдан Поперечний.

Ця компанія з 16-річним досвідом проєктування агропромислових комплексів напрацювала максимально ефективні рішення та надійні конструкції, що вимагають мінімальних витрат з боку інвестицій. Останніх два роки «АктивПроект» здійснює проєктування об’єктів для українського АПК із застосуванням віртуальної реакції, ставши піонером у цьому напрямі.

— Спочатку ми розробляли віртуальну реальність у планшетах, а згодом вийшли на окуляри. Наші інженери й програмісти розробляють концепції та проєкти у 3D та експортують їх у віртуальну реальність. Завдяки цьому замовники можуть не просто побачити майбутній об’єкт у 3D, на картинках чи на відеоролику, а буквально відчути його, прийшовши на ділянку, де ще навіть не залито фундамент. Для цього йому просто потрібно надіти окуляри, — зауважив Богдан Поперечний.

За його словами, доповнена реальність допомагає інженерам, які безпосередньо працюватимуть на елеваторі, прискіпливо вивчити майбутній об’єкт: фактично підійнятися сходами, прогулятись галереями, подивитись, чи зручно буде обслуговувати клапани або чистити обладнання.

— Уже на етапі планування інженери пропонують внести зміни, які зроблять їх роботу більш технологічною та зручною, — додав Богдан Поперечний.

Нарощуючи темпи

Як зізнається пан Богдан, за останні кілька років попит на послуги компанії значно підвищився, тож кількість реалізованих проєктів має чітке відображення у збільшення валового прибутку на 30–50%.

За рік «АктивПроект» виконує близько 50–60 об’єктів різного функціонального призначення. Близько 70% замовлень і будівництва елеваторів відбувається на Вінниччині, Рівненщині та Тернопільщині. Проте 2025 року компанія реалізувала об’єкти на Харківщині, Чернігівщині та Сумщині.

— Зазвичай нам замовляють зальні сушильні комплекси чи добудову силосів місткістю 5–20 тис. тонн. Проте дедалі більше аграрії акцентують на переробці. Тож наразі в Україні активно проєктуємо ОЕЗи, комбікормові заводи на базі тваринницьких ферм, біогазові заводи тощо. Деякі замовники у зв’язку з безпековою ситуацією розробляють складну проєктну документацію, на яку потрібно пів року — рік. Маючи готовий проєкт, вони планують одразу почати будівництво по завершенню війни, — поділився Богдан Поперечний.

Ба більше, порівнюючи зі США та ЄС, в Україні менш бюрократизована система оформлення дозвільної документації завдяки Дії та Єдиній державній системі електронного документообігу.

За його словами, найцікавішим інженерним кейсом стала реалізація олійноекстракційного заводу 250 т/добу, до складу якого також входять елеватори загальною потужністю зберігання 100 тис. тонн і комбікормовий завод.

— Кожен окремий об’єкт доволі складний сам по собі, а цей фактично можна порівняти із 7–8 елеваторами, сконцентрованими в одному місці. І це вимагало додаткових інструментів, які треба було враховувати в реалізації, — акцентував керівник «АктивПроект».

На переконання пана Богдана, зазвичай до них приходять замовники за рекомендацією колег і сусідів, які співпрацювали з «АктивПроектом».

— Ми стали більш упізнаваними на ринку. Подекуди не знають назву «АктивПроект», а коли кажуть про хлопців з окулярами, всі розуміють, що йдеться про нас. Усвідомленому вибору на нашу користь допомагає й порівняння пропозицій, які самостійно проводять потенційні клієнти. Бо тільки в нас за помірні кошти вони в результаті отримають технологічний об’єкт без прихованих платежів, надмірних витрат тощо, — наголосив він.

Подорож континентами

В Україні технологія віртуальної реальності тільки набирає обертів. На виставці в Ганновері також вона викликала великий інтерес.

— Ганновер — це своєрідна Олімпіада для виробників. До виставки готуються всі виробники, щоб презентувати ринку новинки. Тут я побачив деякі моменти, втілені в об’єктах по усьому світу. В Україні такого ще немає, тож ми будемо застосовувати новації в наших проєктних рішеннях, — зазначив керівник «АктивПроекту».

За словами Богдана Поперечного, на полях Agritechnica 2025 він зустрівся з представниками багатьох українських компаній, співпраця з якими на рівні погодження проєктних рішень розпочалася саме тут. Цьогорічний захід також стимулював до нових партнерських відносин.

— Порівнюючи з минулою виставкою, зацікавленість до проєктування за допомогою віртуальної реальності значно зросла. Адже що більше люди знайомляться з технологією, то більше починають її використовувати. Тож припускаю, що на наступній виставці кожен третій стенд буде із VR-окулярами, — розповів керівник «АктивПроекту».

Він зазначив, що європейці цікавляться впровадженням технології, щоб зменшити надалі ймовірність помилок або змін на етапі будівництва. Також європейські компанії розглядають віртуальні рішення як додатковий інструмент для покращення довіри між замовниками та клієнтами.

— Натомість у США, де я нещодавно був, віртуальна реальність стала повсякденністю. Тож наразі американці дуже цікавляться застосуванням штучного інтелекту. Впевнений, що у Європі та Україні застосування ШІ стане наступним етапом, адже такі продукти скорочують витрати часу й покращують якість готової продукції. Зокрема, ми вже розробляємо програмний продукт для автоматизації загальної бази й часткової видачі проєктних рішень, — поділився Богдан Поперечний.

На його переконання, участь у міжнародних заходах дає можливість не лише побачити новинки й поспілкуватись на живо з представниками різних країн, а й вловити світові тренди.

— Виставки в Ганновері та США скорегували наші подальші плани в бік ШІ, який має набагато більший попит, ніж віртуальна реальність або звичайне розроблення проєктних рішень, — підсумував Богдан Поперечний.

Олена Потаєва

Інші статті в цьому журналі
The Ukrainian Farmer
The Ukrainian Farmer
The Ukrainian Farmer
12
Статті з журналу:

ЧИТАЙТЕ БІЛЬШЕ