Агромаркет

Як агробізнесам отримати статус підприємств критичної інфраструктури та скористатися правом на бронювання працівників

Бронювання працівників

Бронювання працівників

Як агробізнесам отримати статус підприємств критичної інфраструктури та скористатися правом на бронювання працівників.

Успішність роботи агросектору залежить не лише від земельного банку та обладнання, а й від наявності кваліфікованих кадрів на постійній основі. Частими на практиці є ситуації, коли фермер находить фахівця ще до посівної компанії, а за її час працівник отримує повістку, й доводиться терміново шукати іншого. Постає запитання: як вберегти цінні кадри від мобілізації? 

За даними міністра аграрної політики та продовольства України Віталія Коваля, станом на червень 2025 року (1) близько чотирьох тисяч аграрних підприємств отримали можливість бронювання. Це переважно бізнеси із земельним банком понад 500 га (2). Тоді як вагому частку агросектору нашої держави становлять підприємства з меншими сукупними площами ділянок. 

Хто може скористатися правом бронювання працівників, та як фермерам юридично правильно це зробити? 

Підприємства, що належать до критично важливих 

Аби мати можливість оформлення бронювання кадрів, підприємство повинне бути в переліку критично важливих для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення. Критерії, за якими бізнеси залічують до критично важливих, містяться у Постанові Кабінету Міністрів України від 27 січня 2023 року №76. 

Потрібно, щоб агропідприємство відповідало мінімум трьом із них. Дві ознаки обов’язкові для дотримання: 

• розмір нарахованої середньої заробітної плати працівників за останній календарний місяць має бути не менший за розмір мінімальної заробітної плати по країні (3), помноженої на коефіцієнт 2,5 (на сьогодні — понад 20 тис. гривень); 

• відсутність заборгованості зі сплати податків до державного й місцевих бюджетів і єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (ЄСВ). Третій критерій обирається на розсуд підприємства. Це може бути: 

• великий платник податків (податки понад 1,5 млн євро); 

• великий експортер (сума надходжень понад 32 млн євро); 

• об’єкт, що має стратегічне значення (перелік таких підприємств визначається за Постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження переліку об’єктів державної власності, що мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави» від 04.03.2015 №83); 

• територіальне / галузеве значення (за рішенням обласної військової адміністрації або центрального органу виконавчої влади); 

• резидент дія Сіті; 

• постачальник електронних комунікаційних послуг. 

Найчастіше агробізнеси обирають критерій «підприємство має важливе значення для галузі національної економіки чи забезпечення потреб територіальної громади». 

Наприклад, якщо бізнес зареєстровано в Миколаївській області, потрібно перевіряти вимоги цього регіону. Тут відіграє роль не місце, де фактично здійснюється діяльність, а адреса реєстрації за даними Мін’юсту. 

Якщо ви хочете скористатися критерієм галузевого значення (по агросфері), треба брати до уваги вимоги, зазначені в наказі Міністерства аграрної політики та продовольства України «Критерії з визначення підприємств, установ та організацій, які мають важливе значення для національної економіки в галузі сільського господарства в особливий період» від 10 грудня 2024 року №4282. У списку є вимоги щодо КВЕД (видів діяльності), площі угідь, обсягу доходу та суми сплаченого податку. Важливо відповідати принаймні двом критеріям із наведених нижче: 

• площа сільськогосподарських земель понад 500 га; 

• підприємство здійснює оброблення угідь багаторічних насаджень на площі понад 50 га; 

• дохід понад 20 млн гривень на рік; 

• сума сплаченого податку за попередній квартал не менша за 324 тис. гривень; 

• здійснює конкретні види діяльності, вказані у наведеному вище наказі №4282; 

• 100% статутного капіталу належить державі, або підприємство є власником не менше як 90% статутного капіталу двох і більше критично важливих у сфері сільського господарства. 

Далі потрібно підготувати пакет документів до профільного міністерства чи обласної військової адміністрації. У разі успішного розгляду заяви агропідприємство додають до переліку критично важливих (Єдиного переліку) за рішенням конкретного органу. 

Важливо! Фізична особа — підприємець не може скористатися правом бронювання. 

Порядок бронювання 

Після подачі пакета документів й отримання статусу критично важливого підприємства у вас з’явиться можливість забронювати 50% військовозобов’язаних працівників через Дію онлайн. Керівник підприємства заповнює заявку й підписує її електронним цифровим підписом. 

Список працівників визначає агробізнес на свій розсуд. Такі особи мусять: 

• мати військово-обліковий документ; 

• не перебувати в розшуку; 

• вчасно оновити дані. 

Також ви повинні зберігати трудові договори та накази про прийняття на роботу. Зверніть увагу! Підрядника за цивільно-правовим договором забронювати не можна. 

Головні проблеми бронювання працівників агропідприємств 

Найбільш нагальне питання серед аграріїв: як підприємствам із земельним банком меншим за 500 га скористатися правом на бронювання? Аграрний комітет вносив пропозиції щодо поправок до критеріїв бронювання для таких бізнесів і просив урахувати сезонну специфіку робіт і знизити пороги щодо площі земель, кількості працівників і худоби. На його думку, проблема втрати кадрів через мобілізацію розв’язується неефективно, адже більшість агропідприємств — дрібні (4). І станом на сьогодні, великі бізнеси мають значно вищі можливості отримати бронь на працівників. 

Як зберегти статус критичного підприємства 

Щоб забезпечити безперебійну роботу агропідприємств, варто тримати руку на пульсі законодавчих змін. Адже критерії належності до критично важливих підприємств можуть оновлюватися. Крім того, потрібно постійно стежити за заробітними платами, кількістю заброньованих, сплатою податків і веденням військового обліку на підприємстві. 

Органи ТЦК та СП перевіряють підприємства критичної інфраструктури, й можна втратити такий статус через невідповідність документів. Навіть одна невеличка помилка може поставити під загрозу можливість бронювання цінних кадрів і безперебійність роботи. Тому раджу скористатися постійним юридичним супроводом агробізнесу!  

1 Скільки агропідприємств мають бронювання — відповідь міністра, 6 червня 2025. URL: https://mobilizatsiya.novyny.live/ skilki-agropidpriiemstv-maiut-broniuvanniavidpovidministra-259107.html (дата звернення: 18.07.2025).  

2 Комітет із питань аграрної та земельної політики повторно звернувся до уряду щодо питання бронювання працівників фермерських господарств, які мають в обробітку менше як 500 га земель. Пресслужба Апарату Верховної Ради України. Опубліковано 5 березня 2025 року о 16:47. URL: https://www.rada.gov.ua/news/news_ kom/259444.html (дата звернення: 18.07.2025).  

3 Розмір мінімальної заробітної плати станом на 1 січня 2025 року становить 8 тис. гривень.  

4 Комітет із питань аграрної та земельної політики повторно звернувся до уряду щодо питання бронювання працівників фермерських господарств, які мають в обробітку менше як 500 га земель. Пресслужба Апарату Верховної Ради України. Опубліковано 5 березня 2025, о 16:47. URL: https://www.rada.gov.ua/news/news_ kom/259444.html (дата звернення: 18.07.2025).   

Інші статті в цьому журналі
The Ukrainian Farmer
Новий випуск
The Ukrainian Farmer
The Ukrainian Farmer
8
Статті з журналу:

ЧИТАЙТЕ БІЛЬШЕ