Зростання вартості фрахту може частково компенсуватись зниженням тарифів на перевалку зерна в портах

Підвищення логістичних витрат безпосередньо погіршує конкурентні позиції українського зерна на міжнародних ринках, роблячи його дорожчим у порівнянні з альтернативами з інших країн-експортерів.
Про це у своїй колонці для АgroТimes розповів аналітик зернового ринку, «УкрАгроКонсалт» Максим Харченко.
За його словами, найчастіше додаткові витрати, пов’язані з логістикою, перекладаються на аграрного виробника через зниження закупівельних цін або компенсуються шляхом зменшення маржинальності трейдерів та інших посередників у ланцюгу постачання зерна.
За оцінками УкрАгроКонсалт, зростання вартості фрахту у сезоні 2025/26 може частково компенсуватись зниженням тарифів на перевалку зерна в портах. Наразі між учасниками ринку тривають активні дискусії: власники зерна прагнуть зменшити витрати і вважають прийнятною вартість перевалки на рівні 7 дол./тонна, тоді як портові елеватори очікують тариф у межах 10–11 дол./тонна.
«Водночас внаслідок високої конкуренції серед зернових терміналів у новому сезоні саме вантажовласники можуть мати сильніші переговорні позиції. Ураховуючи ці фактори, очікувана середня ставка перевалки може скласти $8–9/тонна, що приблизно на 20-25% нижче порівняно зі стартом сезону 2024/25», – зауважив Максим Харченко.
Нагадаємо, фрахтові ставки суден можуть зрости у 2 половині 2025 року.