Промислова автоматизація та впровадження ІТ-продуктів оптимізують роботу підприємства в умовах сучасних викликів
Підвищуючи ефективність
Промислова автоматизація та впровадження ІТ-продуктів оптимізують роботу підприємства в умовах сучасних викликів.
Попри всі виклики, українські елеваторні компанії прагнуть стабільності й вкладають кошти в енергонезалежність, модернізацію виробничих потужностей шляхом упровадження хмарних технологій та автоматизації бізнесу.
Елеваторні тренди
Одним із головних викликів для всіх секторів економіки 2024 року стало функціонування в умовах стабілізаційних вимкнень електроенергії. Зруйнована інфраструктура на Півночі та Сході України значно підвищила логістичні витрати на транспортування зернових.
Додатково спостерігаються певні труднощі в обслуговуванні обладнання внаслідок дефіциту кваліфікованих кадрів. Відсутність стабільної, досвідченої команди призводить до зниження рентабельності підприємств через некомпетентні дії, помилки й дезорганізацію.
Серед інших викликів варто виділити зниження рентабельності первинної переробки зерна та ризики, пов’язані з тривалим зберіганням унаслідок війни.
Технологічні рішення
Виклики та ризики спонукають аграріїв шукати нові рішення. Зокрема, фахівці Grain Capital допомогли комбікормовому заводу у Волинській області оптимізувати бізнес-процеси на вузлі відвантаження комбікорму на автотранспорт, застосувавши комплексний підхід. Основною проблемою там було використання ручної праці та ручного контролю, що збільшувало ризики помилок й уповільнювало виробничий процес. Крім того, низька продуктивність і залежність від кваліфікації учасників процесу та якості комунікації між ними створювали серйозні виклики для підприємства.
Спочатку було визначено оптимальну послідовність бізнес-процесів, щоб усі стейкхолдери — від топменеджменту до технічного персоналу — мали чітке розуміння своєї ролі, етапів взаємодії, дій і варіантів реагування в разі непередбачуваних ситуацій.
На основі цієї діаграми було складено технічне завдання, до якого входило:
• опис бажаного стандартного процесу відвантаження;
• можливі відхилення від процесу;
• реакції системи на кожен зі сценаріїв.
У результаті було розроблено комплексну систему, яка поєднала кілька основних компонентів: систему обліку, ваговий контролер, сервер інформаційних повідомлень, а також SCADA-систему «SMART-СДАУ».
Оновлений бізнес-процес із модернізацією обладнання й автоматизацією має такі етапи:
• Створення завдань: на основі планів постачання формуються завдання на відвантаження;
• Зчитування RFID-мітки: при прибутті транспортного засобу система зчитує мітку, перевіряє наявність завдання та виводить запрошення на завантаження;
• Автоматизований процес: водій тільки позиціонує рукав і натискає «Пуск». Далі система сама прокладає маршрут, контролює вагу продукту й видає інструкції на табло;
• Моніторинг і безпека: система показує актуальні дані й зупиняє процес у разі аварій.
Проте якщо на комбікормовому заводі розв’язали проблему на одній зоні, то завдяки комплексній автоматизації процесів кількісно-якісного обліку в програмних продуктах родини OSNOVA можна підвищити ефективність роботи всіх ланок елеваторного господарства.
Автоматизація планування розподілення збіжжя по силосах з урахуванням необхідних процесів доробки дозволяє зменшити ймовірність помилки ВТЛ у розподіленні культур й скорочує час на цю операцію.
А за одночасного використання на підприємстві програми osnova.підприємство та smart.сдау можна автоматично ставити завдання оператору системи дистанційного автоматизованого керування елеватором (СДАУ) на створення потрібних маршрутів. Завдяки чіткому плануванню OSNOVA розподілить завдання й сформує повну звітність, яка дозволить оцінити повноту й правильність їх виконання.
Також в оновленому функціоналі OSNOVA 2024 року з’явилась можливість автоматизації бізнес-процесів керування сушаркою. Аналогічно до процедури передачі завдання оператору СДАУ osnova.підприємство передає завдання на оператора сушарки. Залежно від типу й складності інтеграції між osnova.підприємство та моделлю сушарки є можливість як контролю основних показників сушіння шляхом заповнення електронної форми журналу, так й автоматизоване отримання даних за певним таймінгом шляхом безпосереднього обміну даними між ними.
Разом із журналами реєстрації показників лічильників й інтеграцією з програмами промислової автоматизації можна в одному програмному продукті мати всі інструменти для ефективного керування.
Крім того, osnova.підприємство орієнтована на керівників і менеджерів, які потребують інструментів оперативної звітності про стан діяльності й залишків на елеваторі, а також воліють мати функціонал щодо прогнозування для формування експортних і виробничих партій зерна.
Однак якщо osnova.підприємство — це про внутрішні бізнес-процеси та ефективний кількісно-якісний облік, то програмно-апаратний комплекс osnova.поклажодавець дозволяє планувати, контролювати, керувати й аналізувати діяльність ще до надходження зерна на елеватор.
З урахуванням реальних запитів від партнерів команда Grain Capital розробила мобільний застосунок для водіїв і користувачів, які формують відправлення зерна з поля. Технологія роботи враховує подальшу інтеграцію з державним реєстром електронних товарнотранспортних накладних (Е-ТТН) й уже має можливість створювати попередні ТТН в Обліковій системі замовника ще до того, як автівка приїде на елеватор.
Урахували також досвід роботи підприємств з електронними чергами та квотами на приймання зерна на елеваторах: додали функціонал для спрощення диспетчеризації зерновозів, який дозволяє суттєво знизити навантаження на персонал завдяки оптимізації системи комунікацій між диспетчером і водієм.
Глибока переробка зерна
На сьогодні набирає темп будівництво нових ОЕЗ і модернізація робочих потужностей. Більшість підприємств із метою нівелювання ризиків, пов’язаних із вартістю сировини на ринках, додають до наявних нові виробничі лінії, щоб мати можливість переробляти кілька культур. Таке рішення збільшує ринок асортиментного збуту. А шрот, невіддільний продукт у виробництві олії, має стабільно високий попит на європейських ринках.
Ще одним трендовим напрямом сьогодні є глибока переробка сільгоспкультур (особливо кукурудзи), завдяки чому виробляють такі продукти, як крохмаль, патока, лецитин й ін., які також мають сталий попит на зовнішніх ринках.
Неодмінною частиною переробних підприємств є надійне та зручне в експлуатації транспортно-технологічне й підіймальне обладнання. Компанія Grain Capital має багаторічний і унікальний для України досвід виробництва такого типу обладнання.
Зокрема, для Ніжинського жиркомбінату було розроблено та виготовлено комплекс транспортного обладнання, яке складалося з ланцюгових конвеєрів ZEO-DC, норій ZEO-BE та спеціальних транспортерів із кутом підіймання 90°.
Основним викликом для конструкторського бюро стало обмеження виробничого простору, що вимагало нестандартних рішень для транспортування продукту, тому було розроблено транспортери типу «гусяча шия» з різними кутами нахилу та підіймання. Крім того, у виробництві врахували специфічні властивості продуктів, зокрема шроту, який через залишковий уміст розчинника є агресивним для металу.
Виготовлення обладнання зі стійкого до корозії матеріалу й оптимізація конструктиву дозволили зберегти довговічність обладнання та вмістити обладнання в умовах обмеження площі виробничої будівлі.
Також серед наших клієнтів, які замовили й успішно експлуатують транспортно-підіймальне обладнання, такі компанії, як: «Бєльцький МЖК» (TRANS-OIL group, Молдова), «Київ-Атлантик Україна», Allseeds, Delta Willmar.
Виклики, які постали перед підприємствами галузі, вимагають від усіх учасників шукати нестандартні рішення, що дозволять як у поточній діяльності, так і в перспективі отримувати прибуток та нарощувати його з кожним сезоном.
Реалізуй потенціал свого підприємства на максимум разом із Grain Capital.
Ігор Гапонюк
Співавтори: Анна Ємельянова, Віталій Галич