Інтерв'ю

Буденне сьогодення

Євген Хайлов
начальник відділу продажів ТОВ «Інкуба»

Про виклики птаховиробників, перспективи розвитку ринку курячого яйця та ринки збуту розповів Євген Хайлов, начальник відділу продажів ТОВ «Інкуба».  

— Пане Євгене, яким нині є ринок птахівничої продукції в Україні, зокрема ринок курячого яйця? 

— На сьогодні ринок харчового яйця є таким, що перенаповнюється надлишковою кількістю цього продукту. Так, у липні й серпні збільшилось виробництво курячого яйця приблизно до 100 млн штук на місяць. Перевиробництво харчового яйця сталося через несплановане збільшення поголів’я курей-несучок птахогосподарствами після того, як протягом двох попередніх років спостерігався дефіцит харчового яйця на ринку. Спричинено його було тривалим зменшенням поголів’я курей-несучок в Україні. У попередні роки також час від часу відбувались такі коливання на ринку, проте в минулому птахівничим господарствам у короткий термін вдавалося регулювати кількість продукції на ринку, наприклад, зменшувати поголів’я курей-несучок за перевиробництва продукції яєчного птахівництва. Однак наразі зробити це дуже важко. Господарствам яєчного напряму виробництва проблематично реалізувати живу або забити птицю через те, що нині ринок насичений м’ясом птиці. Також проблемою для господарств є тривалі вимкнення світла, бо вони ускладнюють забій птиці та зберігання м’яса. 

Розкажіть про основні виклики, що стоять нині перед виробниками курячого яйця. 

— Перед птаховиробниками нині стоїть багато викликів. Одним із них є необхідність оптимізації виробництва. Ситуація на ринку така, що виробництво тваринницької продукції загалом потребує оптимізації всіх можливих технологічних процесів з метою зменшення залежності від впливу людського чинника на виробництво. Бо не секрет, що нині є великий дефіцит робочої сили, особливо чоловічої статі. І надалі ситуація буде тільки погіршуватись. Тому, на мою думку, керівникам підприємств потрібно впроваджувати нові підходи в організації й автоматизації всіх етапів виробництва та переробки харчового яйця з метою зменшення кількості залучення людських ресурсів. 

Наступним викликом є впровадження енергоощадних технологій і систем джерел альтернативної енергії. 

Не менш важливим сьогодні є посилення біобезпеки на птахопідприємствах різного напряму виробництва для запобігання виникненню вкрай небезпечних епізоотичних хвороб птиці, які дуже швидко поширюються та завдають величезних економічних збитків підприємствам, оговтатись після яких дуже складно. Якщо запобігти виникненню епізоотії досить складно, то подальшому поширенню хвороб можна. Проте, як показала практика, заходи біобезпеки — досить на низькому рівні на багатьох птахофабриках. 

Чи актуальна ще тема відмови від застосування антибіотиків у господарстві? 

— Я б так не сказав, що потрібно взагалі відмовитись від антибіотиків. Я за їх правильне й контрольоване використання. Бо на сьогодні, якщо ми повністю відмовимось від антибіотичних препаратів, то в українських реаліях виробництва можливі варіанти виходу з-під контролю дуже небезпечних захворювань — не всі етапи виробництва є підконтрольними виробникам харчового яйця з різних, незалежних від виробника причин. Однак, так, є над чим працювати. 

— Як змінюється нині собівартість виробництва курячого яйця? 

— Здорожчання складових продуктів яєчного виробництва не може не відбитись на збільшенні собівартості продукції. Особливо на собівартість виробництва курячого яйця впливає вартість енергоносіїв. Однак хочу наголосити, що частина виробників птахівничої продукції мають нереалізований потенціал для зменшення енерговитрат, а також впровадження альтернативних джерел енергії. Знаю, що майже всі птахівничі підприємства активно працюють у цьому напрямі, і за короткий час багато з них уже мають хороші результати у цій царині. Тому й підвищення цін на енергоносії не вплинуло на зменшення обсягів виробництва продукції. 

— Який із зовнішніх ринків цікавить нині українського виробника курячого яйця та який, на Ваш погляд, буде найперспективнішим найближчого часу? 

— На сьогодні ринки Азії та Африки є цікавими, проте доволі складним по логістиці та логістичних витратах. На це вплинули події в Червоному морі з частковим блокуванням судноплавства терористичними угрупуваннями судитів, а також захоплення цих ринків гравцями з інших країн. 

На мій погляд, наш уряд має сприяти зменшенню, а ще краще зняттю квот на продукцію птахівництва, що постачають до Європейської Унії. Цей ринок набагато цікавіший для українських птахівників, бо кращій щодо логістики й реалістичніший в умовах сьогодення. Це також стимулюватиме виробників харчового яйця швидше переходити на європейські стандарти виробництва. 

— Розкажіть, які нині потужності виробництва має Ваша компанія. Чи плануєте їх змінювати, зокрема, нарощувати обсяги виробництва найближчим часом? Що нового впроваджуєте, як оптимізуєте витрати? 

— Потужності нашого підприємства не змінилися. На сьогодні ми виробляємо таку кількість добового молодняку, яку можемо повністю реалізувати на внутрішньому ринку. Хоча періодично, наприклад, у пікові зимово-весняні періоди, ринок потребує більшої кількості добового молодняку, проте змінювати обсяги виробництва ми поки що не плануємо. 

Нині проводимо поточні та планові ремонтні роботи виробничих приміщень, оновлюємо систему автоматики інкубаційного обладнання. Встановили нові дизельні генераторні потужності, залучили джерела сонячної енергетики. На підприємствах Словаччини залучено потужності з виробництва електрики з біогазу. 

Найголовніше, що у ці останні роки (тяжкі роки війни) наше підприємство вистояло й працює, оптимізуючи виробництво. На початку широкомасштабної війни ми зазнали дуже великих збитків — не могли поставити вже виведений добовий молодняк нашим клієнтам через окупацію або пошкодження виробництва. Брак електрики й збої у виробничих процесах, витрати на енергокомпенсувальні потужності, транспорт, брак робочої сили — це тільки частина викликів, через які пройшла наша компанія. Проте ми вистояли й працюємо. 

— Куди Ваша компанія реалізує свою продукцію? Хто Ваші основні клієнти та як часто вони змінюються? 

— Наш Український підрозділ ТОВ «Інкуба» реалізує добовий молодняк птиці яєчних порід в Україні, а добовий молодняк та інкубаційне яйце з материнської компанії у Словаччині реалізують у країни Європейського Союзу та арабські країни. Наші клієнти — це великі, середні та малі птахівничі господарства України та країни ЄС (це тільки з ЛП «Нітра», Словаччина). Сьогодні наша компанія є одним із найбільших продавців добового молодняку курей-несучок на українському ринку. Інколи з певних причин, як-то, наприклад, пізно отримане замовлення, ми не маємо можливості виконати замовлення в потрібні для покупця терміни. Тоді наші постійні покупці шукають альтернативні варіанти комплектації, але це тимчасові явища і досить рідкісні. 

Ми намагаємося плідно працювати з партнерами, надаючи комфортні умови співпраці. Це стосується і фінансово-економічних питань, і логістики, і, звичайно, сервісу. Також маємо певні переваги перед іншими гравцями ринку, бо маємо зручні логістичні маршрути, можемо маневрувати з виробничими потужностями й транспортними засобами, як в Україні, так і в Словаччині, щоб максимально швидко та якісно виконати замовлення наших партнерів. Також ми надаємо технологічний сервіс високого рівня. Це стосується консультацій із будь-яких питань вирощування птиці: технологій вирощування, утримання птиці, її годівлі тощо. Для наших партнерів це дуже важливий елемент співпраці. 

Також дуже важливим є те, що наші батьківські стада розташовано окремо й віддалено в лісових масивах Словаччини, що є потужним біологічним чинником у сезонних спалахах небезпечних епізоотичних захворювань. 

— Розкажіть про подальші плани розвитку Вашої компанії. 

— Так, наша компанія намагається постійно вдосконалювати й покращувати технологічні процеси годівлі, утримання батьківських стад, процесів інкубації (це стосується модернізації обладнання, підбору кращих вакцин й інших ветеринарних препаратів тощо). Є певні зміни в переліку кросів птиці, з якими ми працюємо (нині ми працюємо з генетичним матеріалом німецької компанії «Ломанн Тірцухт» ГМБх). На сьогодні в наших планах — тільки оптимізація й покращення всіх процесів виробництва в умовах широкомасштабної війни для збереження потенціалу нашої компанії у цей складний для нас час. 

— А як, на Ваш погляд, загалом розвиватиметься вітчизняний ринок курячого яйця найближчим часом? 

— Найближчим часом ринок харчового яйця має скоротитися десь на 200 млн штук (поки що виробництво збільшується внаслідок рознесення молодої птиці в господарствах) яєць на місяць. Скорочення виробництва потрібно для стабілізації ціни на харчове яйце, щоб працювати з прибутком. Відповідно, це може статися за скорочення несучок до 2 млн голів, що вже поступово відбувається шляхом так званого скидання старої птиці та перенесення посадок ремонтного молодняку птиці на пізніші терміни. Приблизний термін стабілізації ринку яйця — орієнтовно січень 2025 року, на мою думку.