Агромаркет

2023 року найбільше українських олійних культур закупила Німеччина

2023 року найбільше українських олійних культур закупила Німеччина

У товарній структурі вітчизняного аграрного експорту традиційно переважає продукція рослинництва. Головними продуктами у ній, крім зернових, є олійні культури, рослинна олія та продукти їх переробки.

Про це повідомляє пресслужба Національного наукового центру «Інститут аграрної економіки».

У 2023 році вартість експорту насіння та плодів олійних культур склала 2,8 млрд дол. США. Це на 25 % менше, ніж 2022 року, зазначив заступник директора ННЦ академік НААН Микола Пугачов.

Кількісні обсяги поставок основних товарних позицій продукції цієї групи на зовнішні ринки сумарно знизились не так відчутно. Експорт ріпаку в натуральному виразі зменшився з 3,1 млн т у 2022 році до 3,0 млн т у 2023 році, а соєвих бобів, навпаки, – зріс на 1,5 млн т – до показника в 3,5 млн т. Найбільш помітним стало зниження експорту соняшнику – з 2,8 млн т 2022 року до 0,8 млн т у 2023 році, поінформував науковець.

За його словами, основними покупцями українських олійних культур та олії у 2023 році, як і в попередні роки, переважно виступають країни Європи, а також представники Азії.

Характерною рисою 2023 року стало закріплення позицій Європейського Союзу серед ринків збуту плодів і насіння вітчизняних олійних культур. Торік країни цього регіону здійснили близько 70 % від вартісних обсягів закупівель всіх олійних культур з України, зауважив Микола Пугачов.

За його словами, Німеччина, яка 2022 року поступилася першим місцем Румунії, повернула собі лідируючу позицію, зайнявши 16,2 % в українському експорті цього виду агропродукції.

Румунія із часткою у 14,7 % перемістилася на друге місце, потіснивши Туреччину (13,4 %) на третю сходинку рейтингу.

Єгипет, який у 2022 році не входив до топ-10 основних покупців вітчизняних  олійних культур, впевнено посів четверте  місце (11,0 %).

Частка Нідерландів у цьому рейтингу склала торік 7,7 %, а Польщі – 5,0 %.

Сумарно ці шість країн принесли Україні 68 % експортних доходів від усіх закордонних поставок олійних.

У 2023 році відбулось збільшення обсягів експортних поставок соєвої олії – 298 тис. т (+26 %), а також кількаразове нарощування фіксувалось по ріпаковій олії – 379 тис. т (+476 %), поінформував експерт.

У групі олій та жирів ключовим товаром для експорту залишається соняшникова олія. У 2023 році її експорт з України становив 5,7 млн т – на 34 % більше, ніж у 2022 році. Доходи від продажу соняшникової олії склали 5,0 млрд дол. США, тобто на 8 % менше, ніж у попередній рік, зазначив Микола Пугачов.

2023 року, зазначив він, відбулися перестановки у рейтингу основних покупців олійної групи.

Його вперше із часткою у 17,7 % очолила Румунія.

Друге місце також вперше посіла Туреччина (15,0 %), до якої торік експортувалась значна частка зарубіжних поставок цього виду агропродукції.

Китай зайняв третє місце у рейтингу із часткою в 11,1 %.

Польща, яка 2022 року вперше очолила топ-10 основних покупців української олії, торік посіла четверте місце – 10,9 %.

Частка Нідерландів склала 6,6 %.

Індія, яка 2022 року вперше за понад 10 років не втримала лідируючу позицію серед імпортерів цього виду агропродукції, торік закупила 6,0 % олії.

Сукупно ці країни акумулюють 2/3 вартісних поставок української олії на зовнішні ринки.

Минулого року значне збільшення експорту різних олій в натуральному виразі супроводжувалось скороченням доходів наших профільних компаній в цьому сегменті. Як і у випадку з зерновими, далося взнаки глобальне зниження цін на рослинні олії, яке стало найбільшим серед всіх груп продовольства, що входять до Індексу цін ФАО, сягнувши   33 % за 2023 рік, підсумував Микола Пугачов.

Нагадаємо, у структурі експорту ЄС 82% припадає на агропродукцію.