Чому не має сенсу збільшувати площу саду
Ми обробляємо 10 га інтенсивного саду яблук та груш. І навіть якби в нас була менша площа, ми б її не збільшували. Десять гектарів для одного господарства — це навіть багато. Покійний польський професор Еберхард Макош казав: «Панове, не садіть великих садів, бо ви збанкрутуєте, не будете успішними». У нашому разі маса не робить касу.
Так, іноземці, які приїжджають, щоб імпортувати наші яблука, вимагають великі партії. На це Макош відповідав: створюйте кооперативи, об’єднуйтесь. У Польщі базарів немає, є супермаркети, і туди возять ті, хто об’єднався, вони беруть правильно вирощені якісні яблука, які мають високу ціну. Інших відносин між виробником і торговцем немає.
А у нас не садять сади через те, що це не рентабельно. Фактично в нас немає ринку. Ринок складається насамперед із покупців, а не з постачальників. І перші регулюють кількість інших. Чим вища ціна — тим більше виробництво, чим нижча — тім більше будуть викорчовувати або кидати сади, щоб засихали.
Виробнику у таких умовах доводиться дуже важко, він в Україні до недавніх пір не був торговцем, і є певні групи, що контролюють ринок. Єдине, що може зробити виробник, — добитися високого ґатунку продукції, але тільки для того, щоб наші торговці з більшою вигодою для себе забрали її на експорт, тому що самостійно це зробити дуже важко.
Щоб підвищувати рентабельність, потрібні кошти. Проте хто сьогодні ризикне взяти кредит, щоб побудувати сучасні РГС-холодильники чи підвищити технологію виробництва яблук? Препарати й техніка в основному в нас імпортні, які треба купувати за курсом долара.
Що у цій ситуації можна порадити тим, хто тільки збирається започаткувати професійне садівництво? Аби їсти свій хліб, можна садити сад, але невелику площу, щоб його утримання не було занадто затратним. Багато хто хоче посадити сад, але чи всі зможуть подолати проблеми з його вирощуванням? Опанувати обрізування, хімічний захист, формування крони, реалізацію. Це складний процес, і не кожній людині дається. Садівник — це, по-перше, художник, по-друге — архітектор, і по третє — дизайнер. Якщо хоча б одна з трьох складників відсутня, він успішним не буде, не матиме конкурентоспроможної продукції. А коли є всі три, комерція складеться сама собою.