Техніка

АМКУ пропонує повернути державний контроль за обігом пального

Після дефіциту пального на роздрібному ринку навесні 2022 року, АМКУ розпочав два дослідження. Перше пов’язане із виявленням причин і чинників, що вплинули на обмеження пропозиції на ринку роздрібної реалізації світлих нафтопродуктів (високооктанові бензини та дизельне пальне); друге – зі встановленням цін на пальне протягом 2022 року.

Про це повідомляє прес-служба Антимонопольного комітету України.

Предмет вказаних досліджень є комплексним та стосується як дій суб’єктів господарювання, які здійснюють діяльність на всіх ланках обороту пального, так і умов функціонування ринків. Зокрема, залежність динаміки зміни роздрібних цін на пальне та обсягів реалізації від попиту на ринку, реальної наявності товару, а також, що не менш важливо – від заходів державного регулювання та контролю, що діяли або скасовувались протягом досліджуваного періоду.

АМКУ ще не має остаточних результатів дослідження, проте підвищений попит на пальне в будь-який момент може призвести до повторення ситуації квітня-травня 2022 року. Тому АМКУ вирішив терміново звернутися до КМУ з наступними основними проблемними питаннями:

  1. Неможливо оцінити обсяги ринків пального, а також реальний попит та пропозицію на пальне, після введення військово стану в країні.
  2. Дії, направлені на зменшення дефіциту нафтопродуктів в умовах воєнного стану є недостатніми або не виконуються належним чином. 

Враховуючи наведене вище, АМКУ надає КМУ наступні пропозиції:

  1. Визначити орган державної влади та покласти на нього повноваження щодо складання та ведення фактичних і прогнозних балансів попиту та пропозиції пального на відповідному ринку для недопущення виникнення дефіциту.
  2. Ініціювати внесення змін до Податкового кодексу України щодо відновлення подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування.
  3. Надати доручення  Міністерству економіки України, Міністерству фінансів України та Міністерству інфраструктури України щодо невідкладного виконання вимог пункту 4 постанови Кабінету Міністрів України від 27 травня 2022 року №  638 «Деякі питання здійснення публічних закупівель нафтопродуктів в умовах воєнного стану з метою зменшення їх дефіциту на внутрішньому ринку».

АМКУ повторно звертає увагу, що вказані пропозиції КМУ не є «крапкою» у вказаних дослідженнях. Наразі продовжується збір та аналіз інформації від учасників ринків пального на предмет порушення конкурентного законодавства під час:

  • можливого обмеження пропозиції на ринку роздрібної реалізації пального протягом квітня-травня 2022 року;
  • схожої цінової політики суб’єктів господарювання, не пов’язаних відносинами контролю, після скасування державного регулювання цін (шляхом установлення граничного рівня торгівельної надбавки, що нараховувалася до середньої вартості 1 літра дизельного палива та бензинів автомобільних).

Висновки щодо цих порушень, зокрема, й оцінка впливу державного регулювання цін у вигляді граничного рівня торгівельної надбавки, що нараховувалася до середньої вартості 1 літра дизельного пального та бензинів автомобільних, а також запровадженої формули розрахунку середньої вартості бензинів та дизельного пального у вигляді, яка визначалась Міністерством економіки на підставі розрахунків АТ «НАК «Нафтогаз України», будуть надані найближчим часом (в обсягах, які можливо розголошувати в умовах воєнного стану).

Нагадаємо, Держпродспоживслужба оштрафувала АЗС на суму понад 70 млн грн.