Торік серед виробників лохини була надвисока конкуренція на полиці
У 2021 році ціни на лохину на внутрішньому ринку були нижчими, ніж роком раніше.
Про це розповіла президент асоціації «Ягідництво України» Ірина Кухтіна на Міжнародному практичному форумі «Інтенсивний ягідник» у Львові.
«Урожай був гарний, і ціни в цілому були нормальні. На тижневі зниження цін, але без обвалу, більше впливали великі виробники, – уточнила вона. – Наприклад, на ранню ягоду, як на мене, ціни знизили завчасно – десь на 2 тижні раніше».
Як ніколи раніше, торік у супермаркетах було представлено багато різних брендів і пакувань. «На мою думку, конкуренція на полицях була занадто високою, – зауважила Ірина Кухтіна. – Хоча сьогодні майже ніхто з виробників не вибудував лояльність до бренду. Є певні лояльні покупці, але їх мало. Тобто коли покупець бачить на полиці 20-25 позицій майже однакової лохини, він, швидше за все, обиратиме за ціною. І той виробник, що представлений масивніше, цікавіше, матиме преференцію».
Експертка наголосила, що це велике розмаїття брендів матиме певні наслідки цього сезону. «Швидше за все, певну кількість позицій зрізатимуть супермаркети і також вони тиснутимуть на ціни, – зазначила Ірина Кухтіна. – До того ж продажі лохини від різних постачальників у супермаркетах мали різну успішність. Тому можуть виникнути додаткові вимоги стосовно обсягів продажу».
У 2021 році значно зросла й собівартість лохини, на що вплинули й ковідні обмеження, й інфляція, і зростання вартості витратних матеріалів, електроенергії, значно подорожчала логістика.
Також бачимо, що в залежності від того, з якими каналами збуту працюють підприємства, у них дуже сильно коливається середня ціна продажу, підкреслила Ірина Кухтіна.
«Хтось продавав ягоду протягом сезону з маржинальністю 15-20%, а хтось – до 80%», – уточнила вона.
Кількість виробників лохини у приватному секторі збільшується, але ціна таких каналів збуту, як торговельні мережі й експорт, дуже залежатиме від того, чи зможуть вони зайти туди, додала Ірина Кухтіна.