Як не стати irrelevant
Позиціонуючи Україну на світових ринках, ми маємо пам’ятати про безпрецедентні результати, яких країна досягла за 10 років: втричі наростила врожайність культур, вчетверо збільшила експорт агропродукції.
Ще недавно ми були частиною регіону, не мали ні назви, ні локації. Тепер аграрна Україна вийшла в лідери, продемонструвавши ефективність, нечувану у світі. У той час, коли ми самі себе недооцінюємо, іноземні фермери бачать у нас ризик для себе й запитують: «Коли ви вже зупинитесь?». Я відповідаю, що цього не станеться, бо ми маємо величезний потенціал для розвитку й використаємо його.
Я переконана, що Україна не має права збавляти темп ані в агро, ані в інших сферах, бо ризикує стати «irrelevant» — такою, що ні на що не впливає та ніде не має значення.
Не можна допустити, щоб ми стали «irrelevant», недоречними, неважливими, це — найбільша задача для всіх нас. Треба зацікавлювати інші країни у співпраці з нами, як з надійними партнерами, та позиціонувати себе як країна, що може запропонувати світу технології, експертизу, ноу-хау, професіоналів, інший підхід до вирішення глобальних проблем.
Наразі Україні вдається позиціонувати себе позитивно на зовнішніх ринках завдяки бізнесу, а ось державі не завадило б зайняти більш стійку та сильну позицію у перемовинах.
Коли йдеться про відкриття ринку землі для іноземців, то у мене одразу виникає застереження: чому ми не говоримо про одночасне відкриття кордонів для нашої продукції? Так, у Європі дуже чітко спрацьовує протекціоністська функція держави відносно своїх товаровиробників. Але ж від відкриття ринку землі мають виграти всі сторони — тому ми можемо стояти на своєму і з відкриттям ринку землі ще й зняти бар’єри для української продукції, отримавши від цього ще більше прибутку для країни.
Крім того, держава має бути зацікавлена у створенні в країні умов, за яких буде комфортно працювати і агрохолдингам, і середнім, і малим фермерам.
Україна має унікальні умови, коли є місце для всіх. Ми можемо дружно співіснувати. Це має бути екосистема, в якій всі мають користь та дружньо налаштовані. Фермери можуть мати доступ до сучасних світових розробок та технологій, які є в агрохолдингах, а холдинги — більше клієнтів на послуги своїх елеваторів. Держава ж має заборонити демонізацію великого бізнесу та сфокусувати свою увагу на допомозі фермерам — цим шляхом іде увесь світ.