Точка зору

Виробникам слід працювати не з ціною овочів, а з собівартістю

Вадим Кричковський
директор «Органік-Д», Вінницька область

Ще півроку тому я передбачав, що після високої ціни на овочі борщового набору, та й практично всі овочі в цілому, нас очікує період цінового спаду. Це закономірний процес, адже коли ціни зростають, з’являється багато бажаючих швидко заробити. Ця ейфорія проходить у новачків доволі швидко, зазвичай у перший же сезон, але свій вагомий внесок у зниження ціни і створення цінових провалів вони роблять. 

Виробникам слід працювати не з ціною, оскільки на неї впливати ми практично не можемо, а з собівартістю. Собівартість — це саме те, на що фермер має реальний вплив, адже лише від нього залежить, які технології він обирає, які препарати застосовує, з якими насіннєвим компаніями співпрацює. 

Краще мати стабільну рентабельність на рівні 60-70% і планомірно розвивати свій бізнес, аніж сподіватися на 400% рентабельності і в роки зі зниженням ціни не заробляти нічого.

Хоча ми тверезо розраховували на зниження ціни овочів борщового набору, площі під ними дещо збільшили порівняно з минулим роком – на 15-20%. Саме таке зростання нам дозволила техніка та наявні ресурси.

Отже, цього року ми посіяли 55 га цибулі, 30 га моркви, 10 га столових буряків, а також кілька гектарів білоголової капусти виключно для локальних клієнтів.

Те, що ціна на цибулю в серпні-вересні, а можливо, і в жовтні, буде невисокою, цілком очікувано. Цибулю в серпні збирали активно, погода була сприятливою. У другій декаді серпня мінімальна гуртова ціна на цей овоч становила 8 грн/кг, максимальна — 14 грн/кг залежно від якості товару й вибагливості клієнтів.

По цибулі більшість фермерів по всій Україні отримали доволі непогані врожаї завдяки достатній кількості опадів влітку та помірним температурам, що в цілому сприяло вегетації. Однак якість овочу дуже неоднорідна. У багатьох фермерів, особливо початківців, цибуля не буде лежкою, тож вони збуватимуть її якнайшвидше. Крім того, у більшості новачків немає обладнання для зберігання.

Звісно, частину товару нам теж доведеться продати за низькою ціною, адже оборотні кошти потрібні постійно. Утім, ті, хто мають потужності для зберігання, чекатимуть підвищення ціни. Тож у цілому професійні гравці ринку мають відпрацювати сезон нормально.

На мою думку, зниження ціни на овочі — це величезний плюс для українців, адже купівельна спроможність нашого населення істотно зменшилася. Дешеві овочі люди купують значно охочіше. Ціна кілограма цибулі в 40 гривень — аномальна. Добре відома кореляція між ціною і попитом: що нижче ціна на овочі, тим більше їх продається, що вища ціна — тим попит менший, тож доводиться вигравати не за рахунок обсягів, а за рахунок ціни. 

Ми також уже не перший сезон працюємо з фермерами, яких консультуємо в плані технологій вирощування овочів, а за підсумками сезону викуповуємо в них продукцію для збуту в мережі. Нам вигідна така співпраця для розширення асортименту, щоб бути надійним постачальником для наших партнерів.

Хоча ми зацікавлені в розширенні асортименту, самі вирощувати великий набір культур не плануємо. На моє переконання, господарство має зосереджуватися на кількох культурах, адже встигти доглянути великий набір овочів протягом сезону вкрай складно. У підсумку якась культура отримає більше уваги, тож і врожай дасть більший, а ті, які отримують менше — і врожайність теж дадуть меншу.

Ми викупляємо продукцію в партнерів за ринковою ціною. Оскільки співпрацюємо з мережами супермаркетів, то можемо запропонувати трохи більше. Свого часу ми багато інвестували в зберігання і доробку продукції, тож нині маємо потужності для калібрування, фасування, пакування, що дає нам змогу отримувати додаткову вартість і заробляти навіть у непрості часи.