Точка зору

У порту Ізмаїл є переваги

Наталія Лисенко
власниця ТОВ «Новий елеватор Агро»

Ми налагодили експорт зерна у 2022-му році, зараз експортуємо зерно до Туреччини, Греції, Кіпру, Італії тощо. Нам допомагають брокери: одні займаються підбором контракті, інші підшукують флот. Ми ж ув’язуємо судно, продажний контракт, доставку вагонів.

Маючи власну залізничну колію, тепловоз та парк вагонів, партії веземо до порту Ізмаїл. Ставки фрахту там нижчі, ніж у портах Великої Одеси. Наразі вони становлять 6 дол./т.

Однією з переваг порту Ізмаїл є прямий метод завантаження: вагон підганяють під зафрахтоване судно, відчіпляють від колісних пар і підіймають краном. Опинившись безпосередньо над судном зерно з вагону висипають у трюм.  

Процедура вивантаження одного вагона займає усього 15 хвилин. І якщо немає тривог і дощу, тритисячне судно завантажуємо за 12 годин. Після оформлення документів судно виходить з порту і вже за тиждень воно вже у Греції. Такого методу немає в портах Одеси, хоча з міркувань безпеки він є більш прийнятним.

Пряме вивантаження зручно ще й тому, що відсікаються посередники у вигляді портових операторів і додаткових перешкод із стандартами зерна. Адже українські морські порти приймають зерно по ДСТУ, а відвантажують по ISO. Різниця між цими стандартами кардинальна, особливо щодо кукурудзи: міжнародні норми більш лояльні. Якщо Україна нарешті перейде на міжнародний стандарт, це значно полегшить та пришвидшить вивезення зерна за кордон.

При використанні прямого методу вивантаження вагони ніхто не відкриває: просто знімаються нижні пломби й збіжжя висипають у судно. У порті призначення партію приймає сюрвейєр. Питань щодо якості не виникає, адже ми готуємо партію за стандартами, прописаними у контракті. Відповідно, ми в Ізмаїлі вантажимо зерно по ISO, бо самі є відправником. Порт лише надає власний тепловоз, послуги відвантаження збіжжя на судно й лоцманів. 

На мою думку, не можна допустити, щоб Дунай після відкриття портів Великої Одеси знову став нікому не потрібний. Щоб цей напрямок був затребуваний, варто зрівняти залізничний тариф. Зараз, якщо вагони приходять на Одесу, вони можуть стояти два тижні безкоштовно. А Ізмаїл рахується, як звичайна станція: перша доба безкоштовно, а далі вмикається тариф за зберігання. Тому щоб зберегти Дунай, його потрібно урівняти в правах із Одесою.