Точка зору

Тепла зима та відсутність весняних приморозків посприяли значному врожаю ягід у нинішньому сезоні

Олександр Хорєв
керівник проекту «АПК-Інформ: овочі та фрукти»

 

Прийнятні ціни стимулюватимуть виробників покращувати якість, сертифікуватися за стандартами Global GAP і нарощувати постачання за кордон, розвивати доробку та переробку. Крім того, дефіцит робочої сили змусить садівників збільшити витрати на оплату праці сезонним працівникам і поліпшити умови для них.

 

Одна з найбільших проблем галузі — надлишок продукції низької якості. Низька купівельна спроможність населення на тлі збільшення врожаю негативно впливає на ціноутворення на внутрішньому ринку ягід. Зростання розцінок за збирання ягід здорожує їх виробництво. Приваблені високою маржею ягідництва, в галузь прийшли нові гравці, причому значна частина з них не має чітких планів щодо реалізації, знижує ціну на ринку.

 

За дослідженням «АПК-Інформ: овочі та фрукти», 50% виробників ягід продають продукцію на гуртових ринках, 22% — гуртовим компаніям, 15% — торговельним мережам, 8% виробників експортують напряму, 5% — продають на переробку.

 

Торговельні мережі та гуртові компанії дорожать своєю репутацією, намагаються продати більше, тому ставлять більш жорсткі умови щодо якості продукції. Очікується збільшення експорту свіжих ягід, передусім черешні та малини. Цього року зростатиме й експорт заморожених ягід.

 

Виробництво полуниць зросте мінімум на 14%. Високі ціни минулого року привернули увагу виробників до цієї культури. У першу чергу розширюватимуть площі професійні виробники. Поступово збільшуватиметься експорт, найбільше в Білорусь. Експортні ягоди мають на 25–30% вищу ціну, ніж на внутрішньому ринку. Проте частина врожаю може залишитися на полях через високі витрати на збирання та невисокі ціни на ринку.

 

Надалі розширюватимуться посадкові площі під малиною. Виробництво буде збільшуватися за рахунок того, що вступатимуть у плодоношення молоді насадження. Основними каналами реалізації будуть переробка та гуртові ринки. Експортуватимуть малину переважно в Польщу та Білорусь. Ціни очікуються на рівні минулого року.

 

Ціни на лохину будуть нижчими за тогорічні, адже щороку додається все більше гравців на ринку. Проте ця ягода залишатиметься однією з найдорожчих. Продукція переважно орієнтована на експорт, передусім у країни Європейського Союзу.

 

Зазнає змін структура собівартості виробництва ягід. Як показали результати опитування, на думку учасників ринку, найменше подорожчає за рік посадковий матеріал — лише на 15%. На 20% стануть дорожчими добрива та системи зрошення, на чверть додадуть у ціні засоби захисту рослин. А найбільший ріст покаже вартість робочої сили — 30%. Надалі ручна праця тільки дорожчатиме. Окрім прямого збільшення фонду оплати праці, виробники ягід також ідуть на додаткові витрати: 15% господарств забезпечують збирачів житлом, хоча три роки тому це були поодинокі випадки, 58% господарств збирають людей по району автобусами, везуть на поле та ввечері розвозять по домівках. Крім того, 28% виробників мають місця для харчування, 21% забезпечує працівників питною водою. Але ще 32% господарств не мають спеціальних умов для робітників.

 

Є над чим працювати виробникам і в плані поліпшення доробки продукції. Лише 10% виробників ягід застосовують сортувальні лінії, 2% виробників практикують комбіноване сортування, 88% сортують вручну. Така доробка не дозволяє експортувати ягоди, а в подальшому не дасть змоги продавати їх у супермаркетах, адже торговельні мережі постійно підвищують вимоги до якості продукції.