Про діджиталізацію бізнесу і драйвери змін
Минулий 2020 рік був цікавий руйнуванням звичних стереотипів. Початок року був звичайним і нічого не віщувало змін.
Раптові карантинні обмеження на Великдень і закриття продовольчих ринків призвели до того, що виробники ранньої (тепличної) сільгосппродукції позбулися основного каналу збуту і були змушені реалізовувати свою продукцію в місцях стихійної торгівлі, а в деяких випадках утилізувати її або пустити під плуг. У той період редиска показувала рекордно низьку ціну — 0,5 грн/кг.
Професійні оператори ринків, які закупили товар для торгівлі на великодні свята, зіткнулися з низьким попитом, а закриття продовольчих ринків і сегменту HoReCa призвело до неможливості його реалізувати. Найгірше, що розпорядження про закриття продовольчих ринків надійшли за три дні до їх закриття.
До літа ситуація почала змінюватися, ослабли деякі карантинні обмеження і в Одесу приїхало багато відпочивальників. Заборона на відвідування деяких країн і побоювання захворіти на вірус нагадали громадянам України, що у нас багато місць, де можна відпочити. Також в Україну повернулося багато громадян, які працюють в Євросоюзі. На ринках з’явилися нові покупці, HoReCa обслуговували туристів, продаж на ринках збільшився і життя почало повертатися в колишнє русло.
Навіть останній, так званий карантин вихідного дня, перед новорічними святами, вдарив не тільки по ресторанах і кафе, але й по продовольчих ринках. Заборона працювати у вихідні дні кафе, барам і ресторанам, навіть із дотриманням карантинних норм, знизила трафік відвідуваності цих закладів і зменшила обсяги закупівель продовольчих товарів на ринках.
Промовистий факт — восени багато хто з одеситів, які живуть у приватному секторі, роблять заготовки борщового набору. У минулому 2020 році обсяг таких заготовок знизився більш ніж уп’ятеро. Заборона на проведення передноворічних ярмарків також не поліпшила ситуацію з продажами.
Усі перелічені вище заходи й обставини призвели до істотного зниження обсягів продажу на продовольчих ринках. Наявність туристів не вирішила ситуацію в цілому і принесла лише короткочасний ефект.
Пошуки нових каналів збуту і спроби реалізувати свою продукцію змусили виробників і операторів ринку звернути увагу на діджитал платформи. Ті, хто був спритнішим, ще навесні вийшли з пропозицією до споживачів через соцмережі або онлайн-магазини. Таким чином отримали стабільний попит до літа. Ослаблення карантинних заходів повернуло споживачів на продовольчі ринки й інтернет-продажі знизилися. Інтерес до онлайн-покупок повернувся тільки до середини осені. Ті, хто зумів «намацати» свою аудиторію та її потреби, підлаштувався під сезонний попит, організував доставку, продовжують працювати онлайн донині. У деяких наших орендарів відсоток продажу онлайн зараз становить близько 50%.
У цілому 2020 рік змусив нас переглянути традиційні підходи до продажу. Знадобилися нові рішення і пошуки шляхів комунікації з клієнтами. Про діджиталізацію бізнесу заговорили багато виробників, а карантин став гарним драйвером змін. З кожним днем в мережі з’являються нові сторінки, які пропонують свіжі овочі, ягоди і фрукти, фреш салати і крафтову продукцію від виробника. Професійні оператори ринку теж почали об’єднувати виробників на своїх онлайн-платформах і пропонувати фермерський продукт покупцеві.
За рахунок того, що ми збільшили кількість торговельних місць на ринку, створюємо зручні сучасні умови для наших покупців, трафік покупців та продавців зростає з року в рік. Наприклад, поява нового навісу для торгівлі з автомобілів, під яким одночасно можуть здійснювати торгівлю 92 довгомірні автомобілі вантажопідйомністю не менше 22 тонни, дала приріст нових виробників і професійних операторів ринку. Це без урахування існуючих навісів і відкритих майданчиків для торгівлі з автомобілів. На сьогодні ринок «Початок» –– це єдиний ринок в Одеській області, що здатен одночасно вміщувати від 250 великовантажних автомобілів, не рахуючи бусів. При цьому вони можуть не тільки здійснювати цілодобову торгівлю, а й безперешкодно в’їжджати і виїжджати з ринку, перевантажувати товар в автомобілі закупівельників.
До речі, пік гуртового продажу припадає саме на нічні години –– до 7:30, тож гуртова торгівля здійснюється 24/7.