«Органічний» закон регулює правила органічного ринку і дозволяє приватний і публічний контроль зробити повноцінним інструментом функціонування сектору
Вітчизняний органічний ринок існує більше 10 років, і лише зараз він має українське законне поле. Першочергове завдання Закону «Про основні принципи та вимоги до органічного виробництва, обігу та маркування органічної продукції», який вступив у дію 2 серпня, – очистити ринок від псевдоорганіки. Фактично, держава посилить контроль над будь-якими маркуваннями з приставками біо-, еко-, словами «органічний», «екологічний» тощо. Тобто споживач отримає лише справжню органічну продукцію, а виробник зможе чесно її продати, маючи всі підстави продати її дорожче.
Норми відповідного закону буде впроваджено в кілька етапів.
Перший етап – Реєстр органів сертифікації. Його вестиме Мінагрополітики. Зараз кожен орган сертифікації, який працює в Україні, повинен написати заяву на підставі міжнародної акредитації та направити її в Міністерство. Наразі в Україні працює 16 таких органів сертифікації. Надалі, протягом 6 місяців від 2 серпня 2019 року, з моменту початку дії закону, вони повинні підтвердити своє право працювати з українськими виробниками відповідно до національного законодавства.
Другий етап – Реєстр операторів ринку. Після того, як органи сертифікації стануть до Реєстру, кожен з них подає список своїх операторів органічного виробництва на підставі міжнародного органічного сертифіката. Оператори ринку також отримують так звані «канікули» терміном 18 місяців від 2 серпня 2019 на сертифікацію за новими правилами. Протягом цього часу Держпродспоживслужба контролюватиме виконання відповідних норм закону, а виробники на внутрішньому ринкові користуватимуться міжнародними сертифікатами. Це зроблено для того, щоб ні виробники, ні споживачі не відчули на собі перехідного періоду до норм нового закону. А от псевдоорганікам вже зараз абсолютно нічим підтвердити свою причетність до «органік» чи «біо», тому вони й підпадають під відкликання та вилучення продукції найпершими.
Третій етап – Реєстр органічного насіння та Перелік інгредієнтів, дозволених в органічному виробництві. Ці документи будуть розміщені на сайті Мінагрополітики і будуть доповнюватися відповідно до розвитку ринку. Наприклад, щоб внести свій продукт у Реєстр органічного насіння, треба спочатку бути в Реєстрі звичайного насіння і мати органічний сертифікат. Усе це спрощує виробнику вибір і встановлює чіткі рамки, за які споживач буде готовий більше заплатити.
Четвертий етап – Перелік іноземних органів сертифікації, який формується на підставі заяви від оператора, що планує здійснювати імпорт чи експорт органічної продукції – він повинен написати відповідну заяву в Держпродспоживслужбу і вказати свій орган сертифікації. Тоді його буде внесено в перелік іноземних органів сертифікації. Так іноземні органи сертифікації будуть інтегровані в український органічний ринок, а оператори будуть візуалізовані і підконтрольні, що, в першу чергу, важливо для споживача.
Як здійснюватиметься контроль. Держпродспоживслужба контролюватиме і органи сертифікації, і вибірково операторів, а органи сертифікації, відповідно, перевірятимуть операторів. Крім того, відбуватиметься постійний моніторинг органічної продукції на ринку, аби запобігти потраплянню на нього псевдоорганіки. Важливо розуміти, що першим фільтром, який відсіє неправомірно марковану продукцію, є споживач! Саме свідомий споживач, який прочитає маркування, запитає у виробника чи продавця наявність сертифікату, що підтверджує відповідність міжнародному чи українському органічному стандарту, є головним «клієнтом» цього Закону і саме екологічно освічений споживач готовий платити за цю продукцію дорожче.
Деякі зобов’язання ляжуть і на мережі роздрібної торгівлі, знову ж, для комфорту та довіри кінцевого споживача. Вони, зокрема, будуть зобов’язані вимагати від оператора «органічний» сертифікат і надавати його за вимогою своєму покупцеві.
Щодо підзаконних актів, вони всі готові, але ще не всі ухвалені, йдуть активні громадські обговорення в Міністерстві аграрної політики та продовольства України. Учасники нашого бізнес-об’єднання «Органічна Україна» з великою відповідальністю виконують вимоги міжнародного законодавства у сфері органічного виробництва і готові до законодавчого регулювання відповідно українських стандартів органічного виробництва.
Робота Міністерства аграрної політики щодо розробки нормативно-правових актів до «Закону про основні принципи та вимоги щодо органічного виробництва, обігу та маркування органічної продукції», яка постійно відбується за активної участі операторів органічного виробництва, є повноцінним діалогом державної влади та зацікавленого бізнесу в питанні створення єдино можливих врегульованих умов для торгово-економічних відносин в органічному секторі, особливо міжнародних. Робота триває і зараз, та це ніяк не перешкоджатиме впровадженню норм Закону на початковому етапі.
Те, що органічний ринок в Україні вступає в законне поле, має ще одне величезне значення – тепер буде можливим написання державних програм підтримки саме органічного виробництва та розробка і впровадження максимальних розумних дотацій для виробників органічної продукції. І це наша наступна задача, мета якої – органічний продукт харчування у кожного українця.