Точка зору

Навіщо бізнесу місія?

Ірина Наконечна
PR-директор компанії Agrogeneration

 

Більшість маркетингових досліджень показують, що компанії, які мають чітко сформульовану та прописану місію, – успішніші, ніж ті, котрі розвиваються «в ручному режимі керування» й живуть, образно кажучи, одним днем.

 

Наразі кожен може окреслити та виписати стратегічні цілі: місію (Mission), бачення (Vision), цінності (Values) компанії й розмістити їх на корпоративному сайті. Втім, далеко не кожен досягає високих здобутків. Чому так? Відповідь дуже проста. Суть — у вашому ставленні до окреслених довгострокових цілей та вмінні втілити їх у життя. Найчастіше компанії стикаються з низкою проблем як під час розробки стратегічної мети, так і під час її реалізації, не отримуючи бажаного ефекту.

 

Одна з причин, з якої компанія може так і не досягнути своєї стратегічної мети, — формальне ставлення до обраної місії й бачення. Місія має чітко й просто пояснити, хто ви і чим займаєтеся, а ваше бачення (візія) — це дороговказ, на який потрібно орієнтуватися, ухвалюючи рішення (аби не відхилитися від цілі). Це не мрія, чи відірване від реальності «бажання майбутнього», а довгострокові цілі, які планує досягти компанія в окреслений проміжок часу. І, до речі, на підставі візії надалі планують тактичні дії та короткострокові цілі — на рік, місяць чи навіть на тиждень. Наприклад, компанія AgroGeneration чітко окреслила напрямок свого поступу й чітко на нього орієнтується: «Використовуючи всі переваги вертикальної та горизонтальної інтеграції, нарощуючи земельний банк, оптимізуючи процеси виробництва, постачання та збуту, ми є провідниками розвитку, що докладають всіх зусиль для збереження родючості земель та піклуються про добробут людей та процвітання регіонів!».

 

Зауважу — місію та бачення компанії не «спускають зверху». Вони повинні народитися у командній роботі. В розробці нашого «дороговказу» брали участь усі ключові фахівці компанії. Відповідно, стратегію компанії розробляли всі директори й керівники відділів і це відбувалося не за один день, не за одну зустріч. До речі, що цікаво: бачення «майбутнього компанії» у різних фахівців не суттєво відрізнялося. Всі розуміють, що майбутнє — за прогресом, інноваціями та дбайливим ставленням до землі та людей. Це розуміння визначило головний девіз AgroGeneration: «Вирощуємо майбутнє з турботою про землю та людей!». І хоча підходи до реалізації цілей трохи різнилися, та головне — всі ідеї були приблизно в одному ключі.

 

Наступний етап — потрібно було зібрати «докупи» запропоноване майбутнє, виокремити зайве, те, що відволікає від головного, й викласти у відкритому доступі. Тобто це комплексна робота.

 

А далі що? Опублікували й забули? Найчастіше так і буває. Умовна компанія розробила геніальну місію, розмістила на сайті — і все … Місія є… Нехай, мовляв, люди заходять на сайт та читають. Але так це не працює. Якщо ви хочете, щоб кожен працівник розумів, куди рухається компанія, чого чекають саме від нього і які ініціативи потрібно пропонувати — донесіть вашу місію до кожного фахівця, у тому числі до бухгалтера, тракториста, агронома… До кожного! До слова, в Agrogeneration працює сила-силенна людей, і кожен розуміє прагнення й орієнтири компанії.

 

Звісно, така робота потребує часу й зусиль, а втім, вони повернуться сторицею — адже кожен хоче відчувати, що його особистий внесок важливий, що кожного дня ми приходимо на роботу недаремно й що працюємо задля досягнення важливої цілі. Хорст Шульце, президент мережі готелів The Ritz-Carlton, якось сказав: «Аморально просити людей працювати без мети. І наш обов’язок допомогти їм її знайти». Місія — це саме те, що наділяє змістом роботу компанії й робить працівників цілеспрямованими. А бачення допомагає усім прагнути до цілі.

 

Наразі наші дороговкази прописані щонайменше до 2020 року. Ми приділяємо більше уваги запровадженню нових технологій, оптимізації процесів та підвищенню ефективності. Надважливий орієнтир — люди. Тож у пріоритеті — робота з фахівцями й побудова комунікації з пайовиками.

 

Стратегія — це розуміння компанією того, якою вона хоче бути через певний проміжок часу, а також як її бачать на ринку. Отож, враховуючи, що ми живемо не в вакуумі, і на наші цілі впливають зовнішні чинники — стратегію потрібно переглядати. Та це не значить, що потрібно змінювати курс на 180 градусів — у жодному разі. А от перевірити правильність обраного напрямку, переглянути, чи досі ваше бачення відповідає стратегічним цілям, — таки варто.