Точка зору

Наші реалії — зменшення виробництва курячого яйця, експорту й кількості підприємств на ринку

Володимир Пономаренко
директор філії Броварська ПНВК «Інтербізнес»

Сьогодні для виробників курячого яйця несприятлива ситуація для розвитку. Окрім того, що відбулося суттєве зростання вартості основних складових культур для виробництва комбікормів — зернової і білкової групи, скоротився ринок збуту через обмеження експорту курячого яйця. На початку маркетингового сезону ціна на зернові компоненти раціонів для несучки була на 30–40% менша, ніж сьогодні. А оскільки основна стаття витрат у птахівництві припадає на комбікорми, вартість яких у структурі собівартості курячого яйця сьогодні вже доходить до 75–80%, це призвело до зростання відпускної ціни на куряче яйце. 

Виробники курячого яйця у зв’язку з несприятливою економічною ситуацією змушені підвищувати відпускні ціни на свою продукцію. Паралельно з цим відбувається суттєве скорочення виробництва курячого яйця в Україні на всіх підприємствах України. Деякі з них скорочують кількість птиці, хтось «консервує» господарства, а хтось взагалі приймає рішення піти з ринку. Як довго триватиме така ситуація на ринку, не відомо, проте, на мій погляд, у наступному сезоні чекати, що знизяться ціни на корми, не варто. 

У складному становищі опинилися всі підприємства яєчного напряму виробництва (та й виробники м’яса птиці не виняток) незалежно від їх розміру. На мій погляд, у нинішніх умовах невеликі підприємства навіть мають деякі переваги, бо вони мобільніші. Середні й дрібні господарства можуть собі дозволити сезонне виробництво. На літо, коли низька ціна на яйце, вони виробництво консервують, птицю вивозять, а на осінь, коли збільшується попит на куряче яйце і ціна на нього, знову роблять посадку птиці. 

Великі виробники не можуть собі дозволити таку схему роботи, оскільки налагоджений технологічний цикл, у них є зобов’язання за контрактами тощо. Тому в господарстві мають постійно відбуватися посадки птиці згідно з технологічним циклом. 

У цей час більшість підприємств яєчного напряму виробництва зазнають збитків, хтось працює в нуль. Цікавим є те, що нині не властиві ринку ті характерні сезонні коливання, до яких усі звикли та які раніше можна було передбачити: коли ціна на яйце влітку падала, а на зиму зростала. Сьогодні є купа чинників, які впливають на споживчий попит і цінову політику на ринку. 

Не рятує ситуацію на ринку навіть експорт продукції. Сьогодні ціна на внутрішньому ринку на куряче яйце навіть вища, ніж на традиційних для експорту ринках — Ірак, Саудівська Аравія, ОАЕ, Ізраїль тощо. Тому цьогоріч експорт курячого яйця суттєво скоротився і є незначним. 

До того ж масштабному експорту на цікавіші ринки українським птаховиробникам заважає те, що у нас періодично реєструють спалахи пташиного грипу. А згідно з ветеринарним законодавством багатьох країн, які імпортували наше куряче яйце, заборонено ввезення птахівничої продукції з країн, у яких офіційно зафіксовано спалахи пташиного грипу. І цей чинник сьогодні працює не на руку нашим птаховиробникам. 

Тому для багатьох птахівників сьогодні перспектива розвитку незрозуміла. Важко спрогнозувати, як довго триватиме криза на ринку курячого яйця, як і передбачити те, як багато компаній зможуть пройти складний період і втриматися на ринку.