Наші реалії — зменшення виробництва курячого яйця, експорту й кількості підприємств на ринку
Сьогодні для виробників курячого яйця несприятлива ситуація для розвитку. Окрім того, що відбулося суттєве зростання вартості основних складових культур для виробництва комбікормів — зернової і білкової групи, скоротився ринок збуту через обмеження експорту курячого яйця. На початку маркетингового сезону ціна на зернові компоненти раціонів для несучки була на 30–40% менша, ніж сьогодні. А оскільки основна стаття витрат у птахівництві припадає на комбікорми, вартість яких у структурі собівартості курячого яйця сьогодні вже доходить до 75–80%, це призвело до зростання відпускної ціни на куряче яйце.
Виробники курячого яйця у зв’язку з несприятливою економічною ситуацією змушені підвищувати відпускні ціни на свою продукцію. Паралельно з цим відбувається суттєве скорочення виробництва курячого яйця в Україні на всіх підприємствах України. Деякі з них скорочують кількість птиці, хтось «консервує» господарства, а хтось взагалі приймає рішення піти з ринку. Як довго триватиме така ситуація на ринку, не відомо, проте, на мій погляд, у наступному сезоні чекати, що знизяться ціни на корми, не варто.
У складному становищі опинилися всі підприємства яєчного напряму виробництва (та й виробники м’яса птиці не виняток) незалежно від їх розміру. На мій погляд, у нинішніх умовах невеликі підприємства навіть мають деякі переваги, бо вони мобільніші. Середні й дрібні господарства можуть собі дозволити сезонне виробництво. На літо, коли низька ціна на яйце, вони виробництво консервують, птицю вивозять, а на осінь, коли збільшується попит на куряче яйце і ціна на нього, знову роблять посадку птиці.
Великі виробники не можуть собі дозволити таку схему роботи, оскільки налагоджений технологічний цикл, у них є зобов’язання за контрактами тощо. Тому в господарстві мають постійно відбуватися посадки птиці згідно з технологічним циклом.
У цей час більшість підприємств яєчного напряму виробництва зазнають збитків, хтось працює в нуль. Цікавим є те, що нині не властиві ринку ті характерні сезонні коливання, до яких усі звикли та які раніше можна було передбачити: коли ціна на яйце влітку падала, а на зиму зростала. Сьогодні є купа чинників, які впливають на споживчий попит і цінову політику на ринку.
Не рятує ситуацію на ринку навіть експорт продукції. Сьогодні ціна на внутрішньому ринку на куряче яйце навіть вища, ніж на традиційних для експорту ринках — Ірак, Саудівська Аравія, ОАЕ, Ізраїль тощо. Тому цьогоріч експорт курячого яйця суттєво скоротився і є незначним.
До того ж масштабному експорту на цікавіші ринки українським птаховиробникам заважає те, що у нас періодично реєструють спалахи пташиного грипу. А згідно з ветеринарним законодавством багатьох країн, які імпортували наше куряче яйце, заборонено ввезення птахівничої продукції з країн, у яких офіційно зафіксовано спалахи пташиного грипу. І цей чинник сьогодні працює не на руку нашим птаховиробникам.
Тому для багатьох птахівників сьогодні перспектива розвитку незрозуміла. Важко спрогнозувати, як довго триватиме криза на ринку курячого яйця, як і передбачити те, як багато компаній зможуть пройти складний період і втриматися на ринку.