Точка зору

Контракт на майбутній урожай

Олександр Соловей
комерційний директор компанії Spike Brokers

Українські аграрії поступово звертають увагу на інструмент контрактування майбутнього врожаю.

Це достатньо розумний підхід системного бізнесу. Зазвичай такі операції проводять господарства середнього і більшого об’єму виробництва із земельним банком від 5 тис. га. Щоправда, загалом усього 20-30% учасників ринку застосовує механізм контрактування й більша частина – це холдинги, адже вал продукції змушує їх планувати наперед логістику.

З метою мінімізації цінових та логістичних коливань, в середньому до 30- 40% майбутнього врожаю контрактується в період з грудня до березня-травня.  Наразі деякі котирування цін нового врожаю виглядають доволі непогано. Зокрема, ціни на продовольчу пшеницю нового врожаю стартують від 200 дол./т.

Зазвичай січень вважається форвардним періодом,  хоча вже у грудні ми контрактували сою врожаю 2025 року. Такі прецеденти створюють, зокрема, представники Заходу України, які впевнені в погодних умовах, виробничому потенціалі й мають за правило продати до 30 відсотків свого майбутнього врожаю. Особливо, коли ціна майбутнього врожаю дає хорошу маржинальність, виходячи з прогнозованої середньовартості.

Звісно, основним ризиком контрактування наперед  є нижча ціна, ніж вартість продукції на ринку під час або після збирання врожаю. Проте тут варто згадати, що зазвичай контрактують не весь урожай, а лише його третину. До того ж, якщо розглянути статистику за останні 10 років, періоди найнижчих цін спостерігаються під час жнив й декілька місяців після них.

Також наші аграрії активно почали дивитися в більш стабільний напрямок збуту форвардних контрактів ріпаку до Європи, де контрактація відбувається з прив’язкою до біржі MATIF. Це дозволяє продавцю зафіксувати ціну, виходячи з котирувань біржі, наближено до періоду поставки. Це дуже зручно, адже уклавши такий контракт виробник може планувати логістику завчасно і не в сезон домовлятися про її вартість, маючи гнучкість у фінальній ціні збуту. Адже основними компонентами економіки для аграрія окрім собівартості виробництва є ціна збуту і вартість логістики.

Зараз ми перебуваємо в періоді дешевих цін на логістику. Тож якщо законтрактувати наперед продукцію й її перевезення у період, коли її вартість на ринку потенційно зростатиме, це дає впевненість у збуті партій за привабливою ціною та гарантоване її постачання до покупця за низьким тарифом, що позитивно вплине на економіку підприємства.

Адже коли у липні-серпні кінцевий виробник намагається у Європі домовитись щодо поставок ріпаку у ці ж місяці, зазвичай у європейців вже немає вільних місць внаслідок контрактації обсягів наперед. Тож цим інструментарієм розвиненого європейського ринку нам в Україні потрібно навчитися користуватися. На жаль, ми живемо в такому контексті, що кожен рік умовно сприймають як останній. І в цьому різниця між європейським ринком та малим та середнім агровиробництвом в Україні, на який припадає 50% всього виробничого потенціалу. В європейському бізнесі йде планування на 5-10 років, й ми до цього поступово прийдемо через розуміння, математичні розрахунки тощо.