Точка зору

Китайський вектор

Валерій Яковенко
співзасновник DroneUA

 

Новий глобальний ринок дає зелене світло імпортерам з усього світу. Який український продукт чи сервіс може зацікавити потенційних партнерів із Піднебесної? 

 

Китай — країна незвична й неоднозначна. Можна багато говорити про її розвиток і проблеми. Втім, найяскравіше враження, що виникає практично в кожного, хто відвідує Піднебесну, — це її люди. Їх дуже багато. Вони постійно в русі. Середній розмір земельної ділянки, на якій господарює китайський сільгоспвиробник, становить всього 0,65 гектара, а загальна кількість підприємств перевищує 200 млн. Прагнучи досягнути високих результатів, китайці все роблять швидко й активно переймають найкращий досвід ззовні. То як українцям зацікавити цю вимогливу аудиторію й утримати її фокус уваги?  

 

Попри стрімкий і потужний розвиток економіки Китай відчуває потребу в технологіях, продукції сільського господарства, машинобудуванні й IT. У цих напрямах нині саме час активізуватися й будувати мости для подальшої плідної співпраці. Такий розвиток подій — це початок, за яким підтягнеться створення інфраструктури, фінансових інструментів, екосистеми для нових підприємств. 

 

Нещодавно в Шанхаї завершилася перша Китайська міжнародна імпортна виставка (CIIE). На цьому представницькому форумі Національний стенд України представляли 18 вітчизняних підприємств із різних галузей. Зокрема, у слоті IT і високих технологій компанія DroneUA репрезентувала дистанційну обробку даних із безпілотників і супутників. 

 

Тему було обрано не випадково: в майбутньому Україна має всі шанси стати світовим процесинговим центром обробки даних такого типу. І, власне, на китайському ринку такий український продукт було представлено вперше. 

 

Нині DroneUA вже веде кілька пілотних проектів у галузі сільського господарства та надзвичайних ситуацій з аналізу даних, отриманих на території КНР. Також ми концентруємо зусилля розробників на створення наукомістких продуктів і послуг. 

 

У сільськогосподарському напрямі китайського ринку є певні труднощі у визначенні потреб окремих регіонів у продукції, а також прогнозів агровиробництва. Способи дистанційної обробки інформації, використовувані DroneUA, базуються на принципі відкритості даних. В основі — публічна геопросторова інформація, отримувана зі супутників. Завдання цифрових послуг DroneUA — подолати проблему браку інформації й уточнити прогнозування. У цьому і є основний інтерес співпраці з Китаєм. 

 

Ділові відносини з китайськими партнерами дуже відрізняються від ділової етики, до якої ми звикли в нашому суспільстві. По-перше, ви не зможете почати співпрацю, якщо вас попередньо не порекомендував хтось із кола довіри вашого майбутнього партнера. Усні домовленості й особисті стосунки мають дуже велику цінність. Китайці шанують традиції, нюанси й деталі в поведінці. Від того, як ви себе покажете на діловій вечері, залежить майбутнє вашої угоди й подальші відносини. 

 

Більшість сприймають Піднебесну як країну з комуністичним ладом. Утім, насправді завдяки її капіталістичним підходам КНР дедалі більше відкриває свій ринок. За видимою «завісою» простоти в Китаї є історія, і вона обчислюється не століттями, а тисячоліттями. Це найбільше культурно збагачений світ, який я бачив. 

 

Кілька нюансів із мого ділового досвіду в Піднебесній. Уявіть собі ситуацію, коли ви спілкуєтеся з потенційним партнером на виставці, і у якийсь момент обмінюєтеся візитками. Все красиво, двома руками, з легким поклоном. АЛЕ у мене особисто є звичка — я роблю нотатки на візитках. У Китаї це неймовірна образа — отримати таку візитівку. Так робити не варто нікому. Налагодити відносини із цією компанією мені пізніше таки вдалося, але з іншим менеджером… 

 

До слова, далеко не все можна продати в Китаї. Чимало виробників готових харчових продуктів розглядають цю країну як величезний ринок збуту своєї продукції. І гонор змушує європейських й американських підприємців відправляти десятки тисяч контейнерів з арахісовою пастою, преміальною італійською пастою, смачним печивом, хамоном в порти Піднебесної. Проте китайці цього НЕ ЇДЯТЬ! Усе це добро осідає в невеликих напівпідвальних магазинчиках, і щоб хоч якось його збути, ціни опускають нижче за логічний цінник і продають туристам. 

 

Підприємства, що виходять на ринок Китаю, мають нагоду зацікавити китайські компанії можливим партнерством у створенні спільних високоінтелектуальних продуктів для подальшої дистрибуції у світі. Окреслимо ключові потреби локальних виробників Піднебесної. 

 

Агровиробництво: підвищити його ефективність, сформувати регулярність планування врожаю та визначати потребу в коригуванні використання сільськогосподарських земель дозволяють технології супутникового моніторингу й аналізу інформації. 

 

Дослідження ринків: аналітичні роботи з класифікації посівних площ, призначені для визначення потреб споживання окремих регіонів чи країн в імпортній продукції, такої як посівний матеріал або засоби захисту рослин. 

 

Надзвичайні ситуації: технології аналізу великих масивів даних, потрібних для визначення збитків унаслідок природних катаклізмів. 

 

Створення спільних продуктів: у партнерстві з локальними виробниками електроніки можуть створити рішення для формування спільних продуктів, які поєднують високий рівень виробництва обладнання й аналітичну експертизу.