Експорт малини цього року може перевищити 20 тис. тонн
На початку жовтня після минулорічної перерви ми знову відвідали виставку Anuga в німецькому Кельні.
Anuga –– це одна з найбільших у світі виставок напоїв та продуктів харчування. І здорово, що від України на ній були представлені 12 підприємств, які займаються переробкою ягід. Це високий показник, що свідчить передусім про динамічний розвиток сектору, про його добре технічне оснащення і рух на експорт. Приблизно на такому ж рівні в ягідному секторі були представлені хіба що Сербія, Польща, країни Північної Африки (Марокко, Єгипет).
Українські ягідні компанії експортують не лише в ЄС, а й в США, країни Азії. Це добрі новини в тому числі й для тих, хто безпосередньо займається вирощуванням, адже переробним підприємствам потрібна сировина. Іноді доводиться читати обговорення в соцмережах, як переробники незадоволені сировиною, а фермери –– умовами переробників. Але всі ми в одному човні, на одному ринку.
Скажімо, цьогорічні ціни на малину –– це були ціни світові, а не локальні. Ми інтегровані в глобальний ринок. Україна фізично не може спожити всю ту малину, яка в нас виробляється, це експортний товар.
Якщо минулого року українські підприємства купували на заморожування ремонтантну малину в середньому за ціною близько 50 грн/кг, то цього року середня ціна буде вищою за 100 грн/кг. Ми починали сезон приблизно з 80 грн/кг, а на фініші ціна перетнула позначку 120 грн/кг. Чи зросла удвічі вартість продажу замороженої продукції? Фактичне зростання ціни замороженої малини становило 50–70%. І якщо з погляду попиту на продукцію сезон був, безумовно, успішним, то маржинальність бізнесу заморожування навіть незначно зменшилася.
Є ще такий момент: складно продавати українську малину за ціною польської. Щодо цього не варто мати ілюзій, тож дисконт у 10–15% з урахуванням українських реалій і територіальної віддаленості –– прийнятний варіант, хоча топові постачальники заморожених ягід з України постійно зменшують розрив із європейськими колегами і наздоганяють їх за ціною. Фермери з країн ЄС мають свою премію і це, на мою думку, зрозуміло. Для деяких європейських постачальників принципово, щоб сировина була походженням з території Євросоюзу.
Утім, щодо малини в українських виробників перспективи доволі значні. По-перше, ця культура менш поширена в південних країнах. По-друге, Польща та Сербія –– наші головні конкуренти –– останніми роками не нарощують власне виробництво через проблеми зі збиральниками.
Як постачальника заморожених дикоросів Україну знають у світі давно, у цьому секторі ми є одним із провідних гравців в ЄС. Тепер ми укріплюємо свої позиції на мапі заморожених культивованих ягід, особливо –– малини. За моїми припущеннями, цього року Україна експортує 20 тис. т цієї продукції. У 2019 році експорт становив близько 12 тис. т., а в 2020 –– майже 19 тис. т. Тож зростання очевидне.