Інтерв'ю

Наша стратегія — комплексний сервісний підхід до виробництва й реалізації зерна з нашого насіннєвого матеріалу

Від насіння до рішень

Сергій Тимошенко
директор з маркетингу компанії «Євраліс Семенс Україна»
Від насіння до рішень

На конференції «День агронома» компанія «Євраліс» представила нову стратегію розвитку.

Щорічна конференція «День Агронома» — це чудовий майданчик для спілкування між сільгоспвиробниками й водночас можливість дізнатися про технічні та технологічні новинки в аграрному виробництві. Своїми інноваційними рішеннями з учасниками конференції поділилися й представники французької компанії «Євраліс». Останнім часом компанія активно розбудовує нову стратегію розвитку, розробляє нові сервіси, кардинально оновила портфоліо гібридів. Тож користуючись нагодою, ми запитали в Сергія Тимошенка, директора з маркетингу компанії «Євраліс Семенс Україна» , яких новацій очікувати вітчизняним аграріям від французьких колег. 

Пане Сергію, основа кожної насіннєвої компанії це, звісно, її портфоліо. Якими новинками ви дивуватимете аграріїв цього сезону? 

— Новинок у нас справді чимало, але перш ніж про них розповісти, хочу зазначити, що кооператив «Євраліс», як жодну іншу насіннєву компанію, можна вважати колегами українських аграріїв, адже його в 1936 році створили французькі фермери — виробники пшениці, і нині він налічує сім тисяч акціонерів. Основними напрямами діяльності кооперативу у Франції є трейдинг кукурудзи, виробництво фуа-гри та насіннєвий бізнес, якому належить 15% загального обсягу продажів. Оскільки виробництво насіння сконцентровано у Європі, то «Євраліс семенс», що є насіннєвим підрозділом кооперативної групи «Євраліс», на 100% — європейська насіннєва компанія. 

Наше портфоліо складається з гібридів соняшнику, кукурудзи, ріпаку, сорго та сортів сої. Справедливо зазначити, що донедавна на ринку України до «Євраліс» ставилися як до компанії-середнячка з посередніми гібридами кукурудзи. Але за останні 3–4 роки вона повністю оновила портфоліо гібридів кукурудзи, а генетика нового покоління Tropical Dent значно покращила їх якісні характеристики. 

Нині у світовій селекції відбуваються цікаві речі: всі селекційні компанії досягнули свого максимуму щодо врожайності гібридів кукурудзи, тож потенціал гібридів усіх компаній перебуває практично на однаковому рівні. Натомість дуже важливим напрямом селекційної роботи є адаптація гібридів до умов вирощування, посилення інших характеристик — вологовіддача, холодостійкість, якість зерна, зокрема уміст білка чи крохмалю. Наші селекціонери також працюють у цьому напрямі. 

Ми звикли до зубоподібних гібридів із високим ФАО, які краще віддають вологу, і до кременистих гібридів із нижчим ФАО, які є більш холодостійкими. 

Tropical Dent — це ексклюзивна генетика компанії «Євраліс», що характеризується високою врожайністю, стабільністю й швидкою вологовіддачею. Tropical Dent об’єднує найкращі характеристики від зубоподібних і кременистих гібридів. На сьогодні в портфоліо «Євраліс» є 10 продуктів унікальної генетики Tropical Dent від ранньої групи до середньостиглої, а саме ЕС Сіріус, ЕС Перспектив, ЕС Конкорд, ЕС Хемінгуей, ЕС Астероід, ЕС Креатив, ЕС Інвентів, ЕС Креатив, ЕС Фарадей, ЕС Мілорд і КС Метод. Однак компанія також має й зубоподібні гібриди — наші новинки Мейфлавер й Олкані, а також Гармоніум, який чудово себе зарекомендував у всьому кукурудзяному поясі України. 

Усі наші гібриди кукурудзи інтенсивного, помірно інтенсивного чи екстенсивного напряму пристосовані до різних ґрунтово-кліматичних умов вирощування, для вирощування як на богарі, так і на зрошенні. 

Таким чином, з оновленим портфоліо насіння кукурудзи ми можемо конкурувати зі світовими лідерами цього бізнесу. 

Традиційно «Євраліс» має сильні позиції в насінництві соняшнику. Чи торкнулися зміни цього напряму? 

— Справді, до нашої компанії ставляться як до одного з лідерів на ринку соняшнику. Завдяки співпраці зі спеціальною дослідницькою програмою «Солтис» генетика «Євраліс» представлена одним із найбільших європейських пулів — фактично ми посідаємо 2–3 місце на ринку соняшнику у Європі. В Україні частка компанії «Євраліс» становить 9%, але ми маємо амбіційні плани на наступні 5 років подвоїти її. Адже завдяки потужній новій генетиці можемо відповідати на всі виклики, що стоять перед виробниками. Наша конкурентна перевага — стійкість до вовчку. Всі наші гібриди стійкі як мінімум до вовчку раси F, ми одні з перших вивели гібриди, стійкі до вовчку раси G+. 

Саме завдяки стійкості наших гібридів соняшнику до вовчку, до посушливих стресових умов нині ми більше присутні в Україні в зоні ризикованого землеробства, але хочемо посилити свої позиції ще й у центральному регіоні України. Тому й розвиваємо напрям гібридів соняшнику інтенсивного типу з потенціалом урожайності понад 5 т/га, які можна вирощувати за інтенсивнішою технологією в умовах Лісостепу — зокрема, такий новий гібрид, як ЕС Розалія. Звісно, умови достатнього зволоження сприятливіші для розвитку хвороб, тому наш новий гібрид має посилену стійкість до фомозу, фомопсису, різних видів гнилей тощо й здатні в таких умовах розкривати потенціал. 

Інший напрям, яких ми й далі розвиваємо, — високоолеїновий соняшник. Ми маємо унікальне портфоліо: класичні високоолеїнові гібриди, гібриди, придатні до вирощування за системами Clearfield, Clearfield Plus, Sulfo тощо. Гібриди ЕС Ароматік, ЕС Графік, ЕС Романтик, ЕС Аржентік, а також ЕС Електрик, ЕС Юрасик, на реєстрацію яких очікуємо, мають стійкість до вовчку не менше від раси F, а більшість — до раси G. 

Дуже допомагає в позиціонуванні гібридів для конкретних умов вирощування співпраця з нашим R&D-відділом. Перед тим, як подавати гібрид на реєстрацію, його тестують у ґрунтово-кліматичних умовах України мінімум 2–3 роки. Тому надалі комерційне насіння ми пропонуємо для конкретної зони вирощування. 

Важливий момент — співпраця з переробниками соняшнику. Для них важливий вихід олії з насіння 50% — це дуже важливий чинник, що впливає на закупівлю соняшнику в господарствах. Тому ми плануємо активніше співпрацювати з переробниками — це допоможе і нам розуміти ринок, концентрувати нашу селекцію в цьому напрямі, й переробникам отримувати більше олії з тонни насіння. 

— Соняшник і кукурудза — стратегічні для вас культури. Чи не «забувають» ваші селекціонери про інші, нішові культури вашого портфоліо? 

— У нашому портфоліо нішовою культурою можна назвати хіба що сорго. І то для України. Думаю, його ринок треба розвивати не лише насіннєвим компаніям, а й трейдерам, відкривати нові можливості для експорту цієї культури. Зі свого боку ми маємо гібриди, прекрасно адаптовані до ґрунтово-кліматичних умов України й готові сприяти просуванню цієї культури. 

Соя та ріпак для України мають більше значення. Щодо сої, щоправда, не-ГМО, ми маємо лідерські позиції на європейському континенті. На жаль, нині в Україні дуже багато сіють трансгенної сої, але досить активно розвивається й не-ГМО-сегмент. За даними агентства з маркетингових досліджень сільгоспринку «Клеффманн Групп», наш сорт ЕС Ментор є лідером на українському ринку. Він дуже адаптований до умов соєвого поясу України. Загалом усі наші сорти адаптовані до умов європейського континенту, мають показники, необхідні для експорту культури, зокрема й високий уміст білка. Нині в нашому портфоліо вісім сортів сої, але щороку заходять нові й нові. В найближчі 2–3 роки на ринку України з’являться сорти, придатні для виробництва сиру тофу — цей новий напрям селекції сої нині активно розробляється. 

З огляду на скасування в Україні соєвих і ріпакових правок нині наша країна є експортером №1 ріпаку у Європу. Ця культура й надалі має великі перспективи, адже у Європі площі під ріпаком скоротилися, а програма біодизель працює. Вже багато вітчизняних виробників навчилися вирощувати ріпак і, думаю, площі під цією культурою надалі зростатимуть. Нині «Євраліс» потужно інвестує в селекцію ріпаку, працюючи над врожайністю та зимостійкістю. Наші нові класичні й клеарфілд-гібриди ЕС Сюріель, ЕС Ритмо, Ан гел на рівні світових лідерів. Тож найближчим часом плануємо подвоїти частку ринку ріпаку в Україні. 

Ваша нова стратегія має гасло «від насіння до рішень». Які нові рішення ви пропонуєте виробникам? 

— Ми хочемо бути не просто насіннєвою компанією, а компанією, яка за допомогою своїх рекомендацій щодо застосування добрив, ЗЗР, інокулянтів, біостимуляторів, обробітку ґрунту допомагає розкрити потенціал наших гібридів. Насамперед хочемо допомогти фермерам отримати здорові молоді рослини, тому будемо опікуватися ними протягом 30–40 днів після сходів. Ми закладаємо низку полігонів, які допоможуть нам підібрати найефективнішу технологію до наших гібридів, яку ми рекомендуватимемо виробникам. 

Другий етап нашого партнерства — допомогти фермеру продати вирощений урожай за найвигіднішою ціною. Ми вже почали займатися трейдингом, допомагаємо продавати товарне зерно, отримане з нашого насіння, і ця програма розширюватиметься. Надалі розвиватимемо сервіси щодо продажів, фінансових рішень. 

Уже тепер маємо цифрові рішення, які допомагають фермеру отримати кращий урожай. Наша інноваційна програма Click’n’Seed допомагає виробнику обирати гібриди соняшнику й кукурудзи, що найкраще пристосовані до умов відведеного поля. Вибір базується на багаторічних даних вирощування гібридів в інших господарствах у схожих ґрунтово-кліматичних умовах, на кліматичних даних, на основі повної індивідуальної діагностики поля. 

Таким чином, наша стратегія — комплексний сервісний підхід до виробництва й реалізації зерна з нашого насіннєвого матеріалу. Найближчими роками ці зміни вже будуть впроваджені у «Євраліс».

Людмила Степанчук

журнал The Ukrainian Farmer, березень 2020 року

Усі авторські права на інформацію розміщену у журналі The Ukrainian Farmer та інтернетсторінці журналу за адресою https://agrotimes.ua/ належать виключно видавничому дому «АГП Медіа» та авторам публікацій, згідно Закону УкраїниПро авторське право та суміжні права”.
Використання
інформації дозволяється тільки після отримання письмової згоди від видавничого дому «АГП Медіа».