Інтерв'ю

В України є великий потенціал із виробництва рослинного м’яса

Андрій Черуха
засновник компанії Eat me at

Україна недовго тримала паузу, і слідом за іншими країнами представила інноваційний  продукт – рослинний фарш, аналогічний традиційному м’ясному. Піонером на вітчизняному ринку стала новостворена компанія Eat me at. Її засновник Андрій Черуха розповів AgroTimes про особливості роботи у новій для нього сфері, адже наразі в його багажу такий успішний проєкт, як «Етнодім».

Андрій Черуха

– Як ви оцінюєте шанси вітчизняного рослинного м’яса на внутрішньому ринку? Які, на вашу думку, у нього переваги перед імпортним, окрім ціни?

– В України є великий потенціал із виробництва рослинного м’яса, бо в нас вирощується багато сої, гороху, які є його основою. Але поки що ми не знайшли український текстурат – ізолят білка, який би підходив за своїми властивостями.

Тому впевнений, що в найближчому майбутньому ми зможемо суттєво знизити вартість рослинного м’яса завдяки використанню українських інгредієнтів.

– Ваші виробничі потужності створені з нуля чи на базі якогось підприємства?

– Ми маємо власне виробництво, яке побудували з нуля. А на початку листопада ми переїхали в нове – більше – приміщення, яке дозволяє збільшити обсяги виробництва рослинного м’яса до 10 тонн на місяць. До цього ж була маленька лабораторія-виробництво, де два роки проводили тести й експерименти.

– Чи є проблеми з сировиною для виготовлення продукту? З ким співпрацюєте – з невеликими господарствами чи агрохолдингами? Чи задовольняє вас якість сировини?

– Основна проблема з сировиною для виготовлення продукту це те, що майже вся вона не українська, а завозиться переважно з країн Європи та Америки. Деякі інгредієнти імпортуємо напряму, деякі – через представників в Україні. Якість задовольняє, а от ціна інгредієнтів не дозволяє зробити рослинне м’ясо у тому ж ціновому діапазоні, що й тваринне. Тому рослинний аналог поки що виходить дорожчим.

– Чи планує компанія розширювати рослинний асортимент? Чим саме?

– Наразі у нас у планах – тільки виробництво рослинного фаршу, який ми далі вдосконалюємо. Здається, що це можна робити нескінченно. Тому розширювати асортимент наразі не плануємо.

– Чи співпрацюєте ви з ресторанами?

– Так, ми вже співпрацюємо з ресторанами та магазинами. Переважна більшість їх знаходиться в Києві, але є й декілька в інших містах України.

– Виробники традиційного м’яса вже зверталися до вас з пропозицією розширити свою лінійку за рахунок вашого веганського продукту? Чи готові ви будете згодом продати свою розробку?

– Декілька днів тому нам написав представник великої м’ясної компанії з Саудівської Аравії з пропозицією співпраці та бажанням стати партнерами. Але нам не цікаве партнерство з компанією, яка займається традиційним тваринним м’ясом.

– Можливо, вам відомо, чи готує вихід на ринок з рослинним продуктом ще якийсь вітчизняний виробник? Як ставитеся до конкуренції?

– Так, ми чули, що декілька українських компаній уже також займаються розробленням рослинного м’яса. Конкуренція стимулює бути кращим і швидше розвиватися, тому ставимось позитивно. Але хочеться максимально відтягнути час, поки у нас немає українських конкурентів (посміхається).

– А щодо експорту замислювалися?

– В Україні великий ринок, де у нас ще багато роботи, тому поки що будемо розвиватися тут. Але про експорт думки також є.

Яка ваша глобальна мета у виробництві рослинного м’яса?

– Наша глобальна мета полягає в тому, аби змінити традиційну м’ясну індустрію з використанням тварин на гуманнішу, екологічнішу, кориснішу для здоров’я індустрію, де м’ясо виготовлятиметься з рослин.

– Щось заважає вам у бізнесі?

– Наразі нічого, але для мене це – нова сфера, в якій потрібно ще розбиратися та досліджувати багато нового.

Оксана Бублик