Інтерв'ю

Тандем із лідером

Ігор Бежук
генеральний директор ТОВ «Каргілл ЕН»
Поділитись:

Солідний досвід у виробництві кормів, урахування світових трендів й індивідуальний підхід до клієнтів забезпечують компанії «Каргілл ЕН» лідерство в галузі.

Ігор Бежук

У загальній економіці тваринницьких господарств корми можуть сягати до 80%, а їх ефективність залежить від обраної концепції годівлі тварин. Розкривати генетичний потенціал поголів’я і сприяти досягненню поставлених завдань вдається господарствам, що співпрацюють із ТОВ «Каргілл Енімал Нутрішн». Компанія не лише виробляє широкий асортимент комбікормів, концентратів і базових сумішей для тварин, а й створює ефективні індивідуальні рішення. Про досягнення й плани компанії розповів генеральний директор ТОВ «Каргілл ЕН» Ігор Бежук в інтерв’ю журналу The Ukrainian Farmer

Пане Ігорю, презентуйте, будь ласка, читачам журналу вашу компанію. 

— Компанія Cargill на українському ринку присутня досить давно й представлена двома підрозділами. Перший напрям — це закупівля, зберігання та переробка зерна й олійних культур. Другий — виробництво кормів, білково-вітамінних сумішей і преміксів практично для всіх видів сільськогосподарських тварин, птиці та риб. Це бізнес-напрями компанії «Каргілл Енімал Нутрішн», виробничі потужності якої розташовані у Львівській області. 

Величезною перевагою компанії Cargill є те, що ми нагромадили чи не найбільший світовий досвід із годівлі тварин і входимо до трійки лідерів із виробництва комбікормів світу. На українському ринку ми тримаємо топові позиції у виробництві продукції для свинарства, а високоякісні престартери для поросят є нашою візитівкою. Сильні позиції утримуємо на ринку преміксів: наявність зернової та білкової сировини дає можливість українським виробникам виготовляти корми власними силами, тому цей напрям постійно розвивається в нашій країні. Відповідно, ми також імпортуємо премікси, виготовлені на заводах Cargill в інших країнах Європи. 

Крім того, завозимо багато технологічних додатків, які впливають на продуктивність тварин. У першу чергу, фітогенні добавки (рослинного походження) — це стратегічний напрям Cargill, завдяки якому компанія прагне покращити здоров’я тварин, зменшити використання медикаментів у тваринництві та вплив тваринницьких ферм на навколишнє середовище (зокрема, зменшення викидів аміаку). Наша компанія почала розвивати цей напрям два роки тому після придбання глобальних гравців на ринку цих продуктів: австрійської компанії Delacon (виробництво фітогенних додатків) і американської компанії Diamond V (виробництво додатків для покращення здоров’я тварин, особливо для великої рогатої худоби, де компанії належить понад 60% ринку США у цьому сегменті). Цей світовий тренд набирає обертів і в Україні, а флагманом такого напряму можна назвати птахівництво, яке першим почало відходити від антибіотиків як стимуляторів росту й розробило відповідний галузевий стандарт. 

Як зменшення поголів’я сільгосптварин в Україні вплинуло на діяльність компанії? 

— За останні п’ять років обсяги продажів нашої продукції постійно зростають. Ми не відчуваємо спаду виробництва завдяки тому, що стратегічно сфокусували свою діяльність на індустріальному тваринницькому секторі в напрямах птахівництва, свинарства й великої рогатої худоби (ТМ Provimi). Зменшення присадибного тваринництва не заскочило нас зненацька, адже це світова тенденція. Хоча в Україні цей сегмент є досить розвиненим, і з ним ми теж працюємо через канал дистрибуції (ТМ Purina). 

Загалом на ринку неефективні господарства заміщаються ефективнішими, деякі гравці вибувають через проблеми з біобезпекою — насамперед це стосується свинарства з поширенням АЧС. Тобто відбуваються еволюційні процеси, і ми беремо в них участь. 

Отже, ви н е поділяєте панічних настроїв щодо тваринництва? 

— Аж ніяк. Насправді, змін, які відбуваються в Україні, зазнали багато країн світу, зокрема східноєвропейського регіону. Посилення ефективності в діяльності виробників тваринницької продукції впливає на співвідношення між тими, хто робить це краще, й тими, хто відстає. 

Нині найбільше розвивається птахівництво. В Україні є підприємства, що мають високі стандарти виробництва, ефективно конкурують на міжнародному ринку, і їм притаманні всі світові тренди, що спостерігаються у цій індустрії на глобальному рівні. Щодо свинарства, то, з одного боку, на нього негативно вплинув спалах АЧС, з іншого — низка внутрішніх і зовнішніх чинників, як-от: спад споживання м’яса через зменшення населення та зниження його платоспроможності, глобальний тренд до зменшення споживання м’яса тощо. Проте ми бачимо всі передумови до того, щоб за якийсь час Україна стала глобальним гравцем і на ринку свинини.  

На ринку молочної продукції ситуація інша, бо вітчизняна продукція не конкурентна на світовому ринку, зокрема, через вищу собівартість виробництва, як порівняти хоча б із Польщею. Хоча є приклади успішних господарств, що за останні роки наростили поголів’я, поліпшують селекцію, інвестують у технології утримання. Впевнений, що за кілька років у нас з’являться господарства, які за розміром і веденням діяльності будуть ефективніші, ніж польські. 

Виробництво яловичини — у тій самій категорії, що й свинини. Її споживання щороку зменшується і, відверто кажучи, передумов для росту не спостерігається. Загалом у всіх секторах відбувається очищення та закономірні процеси. 

На вашу думку, слід очікувати укрупнення господарств чи виживуть найефективніші незалежно від розміру поголів’я? 

— Хороше запитання, адже сьогодні в Україні можна побачити всі приклади ведення господарської діяльності: як старого радянського зразка на кшталт колгоспів, так і сучасні ефективні комплекси та сімейні ферми. 

Тому прогнозувати досить складно. Але, зважаючи на тенденції, я схиляюсь до думки, що продовжиться укрупнення й зростання індустріального сегмента. 

Які ще виклики виникають перед компанією і як ви диверсифікуєте ризики? 

— Насправді досить складно вести діяльність в умовах постійних змін і відсутності чітких правил гри на внутрішньому ринку. Ідеться як про законодавчу складову, так і про певні практики нечесної конкуренції. 

Однак ми зібрали ефективну команду фахівців, де кожен прагне досягти максимальних результатів у своєму напрямі, щоб клієнт отримав якомога кращий сервіс і був максимально задоволений від співпраці з нашою компанією. 

Найголовніше кредо компанії «Каргілл ЕН» — чесний бізнес. Саме на цьому ми акцентуємо увагу і на перших зустрічах із клієнтами, і впродовж усієї співпраці. Ми прагнемо бути надійним партнером для виробника тваринницької продукції, заслужити його довіру й доводимо це на практиці. Наприклад, у нас є досить незвична річ для українського ринку: ми ставимо ставлення наших працівників вище від результатів, які вони демонструють. Тобто в пріоритеті — морально-етичні якості людини, і ми невпинно проводимо роботу над їх покращенням. 

Інші виробники кормів убачають у вашій компанії загрозу. Як ви це прокоментуєте? 

— Будь-яка успішна компанія чи бізнес має на меті зростання, і це притаманно й нашій компанії. Звісно, що, розвиваючись на українському ринку, який не зростає, «Каргілл ЕН» забирає певну частку в інших гравців. 

Однак важливо й те, як саме ми це робимо. Наша компанія не демпінгує ціни. На ринку ми відомі, з одного боку, як виробник якісної продукції, з іншого — як виробник дорогої продукції, бо оцінюємо не лише продукт, а й знання та додатковий сервіс, який надаємо клієнтам. 

До того ж ми застосовуємо тільки законні шляхи для залучення й утримання клієнтів на відміну від поширеної в Україні практики нечесної гри. 

Разом із тим ми чесно сплачуємо всі податки та є чи не найбільшим платником податків у себе в регіоні. Не ухильно дотримуємося трудового законодавства, екологічних норм і постійно підтримуємо не лише місцеву громаду, а й заклади, які потребують допомоги в інших куточках України. До прикладу, під час пандемії COVID-19 ми закупили обладнання та засоби захисту для лікарні у Львівській області на суму вісімсот тисяч гривень. 

У чому секрет успішності ваших кормів? 

— У будь-якій країні Cargill намагається максимально пристосуватися до вимог і потреб виробників, наявної сировини та її якості, що залежить від регіону розташування. Так, пшениця чи кукурудза в різних регіонах може різнитися за складом білка або іншими параметрами. 

Тому, складаючи раціони, «Каргілл ЕН» застосовує матричні значення показників поживності саме української сировини. 

Нові продукти створюються за нашою ініціативою — як відповідь на запит ринку чи клієнта, якщо жодна з пропозицій не задовольняє його потреби. Так було створено індивідуальні рішення практично для кожного з наших «великих» клієнтів, що дозволяють максимально розкрити потенціал тварин і досягти найвищої ефективності господарства. 

Цьому передує аудит наявного виробництва комбікорму та самої ферми, до якого ми залучаємо висококваліфікованих фахівців, щоб скласти короткостроковий план досягнення максимальної ефективності й виробити стратегію годівлі в господарстві. 

Зібрана під час аудиту інформація, — про наявну сировинну базу, генетичні особливості поголів’я, можливості з виробництва комбікорму, цілі агропідприємства тощо, — передається у відділ розробки рецептур. Досить часто до розробки нових продуктів ми залучаємо іноземних колег із країн, де найрозвиненіші певні напрями тваринництва: у птахівництві — з Франції та Нідерландів, свинарстві — Данії й Іспанії, продуктів для ВРХ — Польщі, Італії, США. 

Які поширені помилки в годівлі тварин виявляють ваші аудити? 

— Найчастіше стикаємося з хибним переконанням, що чим більше в кормі якогось вітаміну, мікроелемента, тим краще для худоби. Наші господарства готові переплачувати за надлишок певних поживних речовин. 

У Західній Європі фермери розуміють, що більше — це не означає краще. Правильний підхід — це дотримання балансу, співвідношення між вітамінами та мікроелементами, амінокислотами та енергією, адже саме в цьому полягає суть ефективності раціону. Ми пояснюємо це вітчизняним виробникам, але остаточне рішення — переплачувати чи годувати тварин ощадно — за ними. 

Ми маємо велике портфоліо продукції, але постійно розробляємо нові продукти й інгредієнти, адже в роботі на перше місце ми ставимо інтереси клієнта. Тому рекомендуємо рішення, що дозволить їм працювати ефективно, заощаджувати й заробляти кошти. 

На ваш погляд, як розвиватиметься галузь виробництва кормів і які плани має ваша компанія? 

— Робити прогнози — справа невдячна в умовах сучасного світу. А пандемія коронавірусу ще раз довела, що наші історичні знання не завжди дають нам можливість щось передбачити. 

Тому я скажу про надії. Україна стане глобальним гравцем не лише з експорту продукції рослинництва, а й тваринницької продукції. Це вже сталося з м’ясом птиці та яєць, за ним підтягнуться свинина й молочні продукти — для цього є всі передумови, а кормовиробництво є невіддільним складником цього процесу. 

Компанія «Каргілл ЕН» зміцнюватиме зв’язки з українськими виробниками, посилюватиме свою присутність на ринку й підвищуватиме якість сервісу до світового рівня.  

Лариса Степанушко

журнал The Ukrainian Farmer, серпень 2020 року

Усі авторські права на інформацію розміщену у журналі The Ukrainian Farmer та інтернетсторінці журналу за адресою https://agrotimes.ua/ належать виключно видавничому дому «АГП Медіа» та авторам публікацій, згідно Закону УкраїниПро авторське право та суміжні права”.
Використання
інформації дозволяється тільки після отримання письмової згоди від видавничого дому «АГП Медіа».

Поділитись:
  • 100 найкращих аграрних підприємств України
  • Експертна рада проекту «Аграрна Еліта України - 2019»
  • 100 найкращих аграрних підприємств України, за номінаціями