Інтерв'ю

Ставка на якість

Юрій Березовський
технолог з годівлі ВРХ компанії VITAGRO Nutrition

Якість кормів слід оцінювати за масовою часткою сухої речовини в одиниці корму та її перетравністю.  

Виробництво власних кормів — суттєвий чинник зниження собівартості продукції тваринництва, частка якої у загальній структурі витрат сягає 70%. Таким шляхом пішли й у Групі компаній VITAGRO, 2020 року збудувавши надсучасний повністю автоматизований кормовий завод. Нині тут виробляють великий спектр рецептур для годівлі тварин за різними технологіями утримання і навіть різних генетик, а кормовиробництво відокремили в окремий напрям — воно повністю підпорядковується дочірній компанії VITAGRO Nutrition, яка швидко завойовує корморинок України. Про освоєння нового для себе напряму виробництва кормів для ВРХ, способи їх здешевлення для кінцевого споживача та правильний вибір ми говоримо з технологом з годівлі ВРХ Юрієм Березовським. 

Пане Юрію, з вашого досвіду, які особливості виготовлення кормів для ВРХ? 

— Як порівнювати зі свинарством або птахівництвом, — а ці галузі добре розвинені на Заході України, і наша компанія посідає доволі сильні позиції на ринку кормів для цього сегмента тваринництва, — корми для ВРХ справді мають певні особливості. Для годівлі ВРХ не можна використовувати готові концентровані корми — тільки як додаток до основних кормів, щоб збалансувати раціон, доповнивши його елементами, яких бракує в основних кормах — сіні, силосі, сінажу. 

Перевага великої рогатої худоби в тому, що вона може перетворювати велику кількість клітковини з основних раціонів на готову продукцію, тобто молоко. Але багато залежить від якості основних кормів — інакше ми своїми додатковими кормами можемо тільки частково сприяти високій перетравності основного корму. 

Проблема в тому, що чимало господарств не досить ретельно заготовляють основні корми й мають середні та навіть нижчі від середніх показники якості кормів. Відповідно, треба працювати з господарствами, щоб вони робили основні корми належної якості — тоді будуть працювати й наші кормові добавки, за що тварини віддячать найвищою продуктивністю. У цьому ми пересвідчилися на власному досвіді, адже перед тим як виводити корми на ринок, ми їх тестуємо на власному поголів’ї. 

Який результат отримали? 

— Нам дісталася ферма, де протягом року були проблеми з жирністю молока. Ми з’ясували, що причина — в низькій якості основних кормів через несприятливі погодні умови під час заготівлі. Розробили рецепти, які давали б змогу максимально використати складові кормів для підвищення якості молока. У результаті показники жиру підвищилися з 3,4 до 3,7%, що, відповідно, принесло додатковий прибуток господарству. Також вдалося підвищити конверсію корму з 1,4 до 1,5. 

Цього року це господарство заготовило якісніші корми, бо погодні умови були сприятливими. Тому розраховуємо на ще кращі результати продуктивності корів. 

Розроблення індивідуальних рецептур годівлі ВРХ — нині звична практика для вашої компанії. Як відбувається цей процес? 

— Індивідуальний підхід до клієнта — специфіка нашої роботи, яка відрізняє нашу компанію від багатьох виробників і продавців кормів на ринку. Нам легко це робити, адже маємо сучасний завод, на відміну від значної частини виробників, що працює на застарілому обладнанні, яке важко налаштувати під потреби клієнта. 

Нині кормові компанії, які прагнуть збільшити частку на ринку, формують сервісний пакет співпраці з клієнтами. Це передбачає виїзди фахівців у господарства, де вони проводять технологічний аудит, складають звіт про поточну ситуацію та шляхи покращення — оперативні та стратегічні. Ми також так працюємо. Далі у нашій лабораторії аналізуємо корми, якими годують корів у господарстві, і згідно з аналізами складаємо раціони для кожної технологічної групи. До цих раціонів можемо додати адресні кормові добавки. Така рецептура може бути вигіднішою для клієнта, як порівняти з традиційним рецептом, адже може не містити елементів, яких і так достатньо в раціоні корів. 

Чи є інші способи оптимізації вартості кормів, звісно, не на шкоду його поживності? 

— Здешевлення раціону — основний інструмент підвищення рентабельності виробництва. Адже відомо, що витрати на годівлю ВРХ — це в середньому 60% у структурі собівартості продукції. 

Навіть мінімальне здешевлення у підсумку дає суттєву економію. Цього можна досягнути кількома способами. 

Насамперед треба, щоб раціон був збалансований — це додає продуктивності виробництву, відповідно, собівартість одиниці продукції зменшується. 

Можна зекономити застосуванням альтернативних кормів, зокрема білкової групи, які дуже важливі в годівлі всіх тварин. Але тут є нюанс. Ціни на ринку завжди коливаються, тож усі намагаються купити дешевше. Ми намагаємося пояснити, що це не завжди виправдано. Наприклад, на перший погляд, вигідніше купити соняшникову макуху вартістю 7 тис. грн/т, ніж соняшниковий шрот по 10 тис. грн/т. Але ж нам у білкових кормах потрібен насамперед протеїн, якого в соняшниковій макусі максимум може бути 30%, а в шроті — 38–39%. Якщо це врахувати, то 1 г протеїну, що міститься в шроті вартістю 10 тис. гривень, буде дешевшим, ніж 1 г протеїну від макухи за 7 тис. Якщо врахувати, що шроту треба покласти в раціон менше, ніж макухи, щоб вийти на однаковий показник протеїну в раціоні, то в результаті дорожчі білкові компоненти для виробництва обходяться дешевше. Як і раціон загалом. 

Можна здешевити годівлю й водночас підвищити продуктивність корів, уводячи в раціон відходи спиртового чи пивного виробництва. Нині всі топові господарства їх використовують. 

Нарешті вартість зерна, яке здебільшого господарства виготовляють із власної сировини, можна здешевити, оптимізувавши його технологію виробництва. На практиці собівартість зернової продукції в господарстві іноді буває вищою від ринкової — це пов’язано з тим, що люди неправильно її обраховують. Плюс відходи рослинництва агрономи ще за радянською традицією намагаються згодувати тваринництву, порахувавши за собівартістю нормальних кормів. Тому ці моменти роз’яснюємо клієнтам. 

Наше виробництво — лінійку преміксів, БМВД та повнораціонні корми для молодняку ВРХ до трьох місяців — ми намагаємося здешевити альтернативними джерелами протеїну та великими обсягами складових, які закуповуємо для виготовлення кормів. Так, складні вітамінно-мінеральні компоненти купуємо в основному у європейських перевірених виробників, які виготовляють їх за новітніми технологіями. Адже вітаміни для ВРХ мають бути захищеними здебільшого спеціальною жировою оболонкою, щоб вони передчасно не розщеплювалися в рубці, а потрапляли у справжній шлунок і там розчинялися й засвоювалися організмом тварини. 

Окрім того, маємо власну переробку сої, з якої виробляємо соєву макуху. Невдовзі введемо в експлуатацію спиртовий завод, побічним продуктом якого буде спиртова барда — важливий білковий компонент із відходів виробництва спирту, який можна широко застосовувати як джерело якісного білка для ВРХ. 

З вашого досвіду, на що варто звертати увагу товарно-молочним фермам, обираючи поста чальників кормів для ВРХ? 

— Головне — наявність власного сучасного виробництва. Так, ми маємо комбікормовий, преміксний заводи, де стоїть обладнання європейських виробників. Кваліфікація персоналу достатня, щоб виробляти якісні корми. Процеси виробництва автоматизовано — все контролює електроніка, людський чинник зведений до мінімуму. Тому ми конкурентні на ринку щодо якості. Половина виробників кормів такого не має — або працюють на старому переробленому обладнанні, або на замовлення, продаючи своїм клієнтам вироблені на стороні корми. 

Дуже важлива відкритість виробника. Ми всіх клієнтів запрошуємо на наш завод, щоб показати виробництво — тоді вони впевнені у його якості. Спостерігають, як у лабораторії контролюють вхідну сировину, готову продукцію. 

Великий плюс — наявність власного тваринництва. Цим можуть похвалитися одиниці. Показники нашого молочного стада вищі за середні по Україні. Це переконливо. 

Важливий чинник — індивідуальний підхід, наявність сервісного пакета роботи з клієнтом, постійний зв’язок із ним, що дає можливість оперативно реагувати на проблеми, розробляти оригінальні рецепти. От торік був несприятливим для заготівлі кормів — через дощі вони були уражені мікотоксинами, які сильно отруюють організм корови й знижують продуктивність. Виявивши проблему, ми розробили лінійку кормів для таких клієнтів з умістом сорбентів мікотоксинів і таким чином нівелювали цю загрозу. 

Нарешті лояльність компанії до клієнта, що передбачає систему знижок, відтермінувань оплати. А ще залучення клієнтів на семінари, навчання. Адже це в наших інтересах — розвивати світогляд партнерів, щоб вони розуміли всі процеси й удосконалювали виробництво. А завдання виробників кормів — допомогти їм у цьому.